Remarketing

PALAUTA ASIAKAS TAKAISIN OSTOPOLULLE REMARKETINGIN AVULLA

Remarketing tarkoittaa uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Remarketingin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi.

Remarketing tähtää konversioiden parantamiseen muistuttamisen avulla

Remarketing (toisinaan myös retargeting, retargetointi ja reta) tarkoittaa sananmukaisesti uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Remarketingin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi, jos toivottua tulosta, kuten tarjouspyynnön jättöä tai ostoksen tekoa, ei saavutettu. Verkkosivuilla vierailijoista keskimäärin vain noin 2 % tekee mainostajan toivoman toimenpiteen, eli tekee ostoksen tai esimerkiksi tilaa uutiskirjeen. Parhaimmillaankin tämä konversioaste (tehdyt ostokset / sivustolle tulijat) on alle viiden prosentin luokkaa. Remarketing-mainonnan kannattaa olla jatkuvaa, ei niinkään kampanjamuotoista tekemistä.

Retargetointi

Remarketing on kustannustehokasta display-mainontaa, koska asiakas on jo tunnistettu potentiaaliseksi asiakkuudeksi hukkakontaktit jäävät vähäisiksi. Kun ihminen on kiinnostunut yrityksestäsi tai tuotteestasi, ja saat hänet käymään verkkosivustollasi, myyntimahdollisuus kyseiselle kävijälle on suuri.

Useiden tutkimuksien mukaan verkkokaupan käyttäjä tarvitsee useamman vierailukerran sivustolla ennen ostopäätöksen tekoa. Tavallisimpia remarketing-mainonnan kohdistusmenetelmiä ovat dynaamiset tuotemainokset ostoskorin hylänneelle kuluttajalle, brändistä muistuttavat mainokset sekä vanhojen asiakkaiden aktivointiin tähtäävät mainokset.

Remarketing-mainonnan palvelumme

10 syytä — Miksi remarketing?

  1. Kävijän sivustolle palauttaminen ja ostopolulla ohjaaminen. Jopa 98 % verkkosivuston kävijöistä lähtee konvertoimatta eli tekemättä haluttua toimenpidettä.
  2. Ostopäätös vaatii usein harkintaa. 70% hylkää ostoskorin ennen ostosta. Noin puolet vierailee 2–4 kertaa verkkopalvelussa ennen kuin tekee ostoksen. Mitä suurempi kertaostos, sitä useamman vierailukerran ostoksen teko yleensä vaatii.
  3. Hukkakontakteja tulee vähän. On kustannustehokkaampaa houkutella jo kerran palveluun tutustunut kävijä tilaamaan, verrattuna täysin uuteen vierailijaan.
  4. Kustannustehokkuus. Usein pienen budjetin tekemistä kohderyhmän rajallisen koon vuoksi. Osassa kanavista klikkipohjainen hinnoittelu.
  5. Kohdennetut viestit käyttäytymisen mukaan. Hyvä väylä puhutella prospekteja tarkasti kohdennetuilla viesteillä sen mukaan, mitä henkilö on tehnyt verkkopalvelussa.
  6. Lisämyynnin kanava. Lähestytään jo ostanutta viestillä ”Kun ostit tätä, osta myös tätä..”
  7. Erittäin tärkeä osa markkinointia. Remarketing tehostaa muuta markkinointia ja tukee muita markkinointitoimenpiteitä.
  8. Remarketing-mainonnan aloittaminen on helppoa. Teknisesti remarketing-mainonta on helppo aloittaa ja sitä voi kehittää koko ajan tarkemmaksi ja eri segmentit huomioivaksi.
  9. Luotettava mediaympäristö. Mainonnan näkyminen luotettavissa ja Suomen tunnetuimmissa verkkomedioissa herättää luottamusta ja luo positiivista mielikuvaa yrityksestäsi.
  10. Älä jää kilpailijoidesi jalkoihin! Remarketing on varmasti myös kilpailijoidesi käytössä.

Remarketing-mainonnan hinnoittelu

Remarketing-mainonnan hinnoittelu vaihtelee kanavan mukaan. Esimerkiksi Google Display Network ja Facebook sekä Instagram ovat klikkipohjaisesti hinnoiteltuja. Ohjelmallisesti pääsemme ostamaan mediatalojen mainosnäyttöjä, tällöin hinnoittelu on näyttöpohjaista.

Remarketingia kannattaa tehdä jatkuvana mainontana kaikissa kanavissa. Kuukausittaisen mediabudjetin määrään vaikuttaa verkkosivujen kävijämäärä ja valittujen mainoskanavien määrä. Jos sivuston kävijämäärä on vähäinen ja mainontaa näytetään vain Facebookissa ja Google Display Networkissa, kuukausittainen mediabudjetti on arviolta 200-300 €. Isomman kävijämäärän sivustot voivat itse määrittää haluamansa kuukausittaisen maksimieuromäärän esimerkiksi 1000-2000 € / kk.

Näin remarketing toimii käytännössä

Yksinkertaistettuna remarketing toimii näin: Henkilö tulee verkkosivuillesi. Kun hän poistuu sivuiltasi, hänet lisätään remarketing-yleisöön. Myöhemmin häntä voidaan lähestyä bannerimainoksilla, kun hän vaikkapa lukee uutisia mtv.fi-palvelussa tai selaa omaa Facebookiaan. Kun muistuttava mainoksesi herättää hänen mielenkiinnon, hän klikkaa mainosta ja päätyy takaisin sivustollesi ja voit taas vaikuttaa häneen verkkopalvelussasi.

Remarketing-yleisöjä voi olla yksi tai useita. Jos yleisöjä muodostetaan vain yksi, ryhmä on yleensä kaikki verkkosivuilla vierailleet. Erilaisia remarketing-ryhmiä voidaan muodostaa hyvinkin erilaisin perustein. Tyypillistä on esimerkiksi erottaa omaksi ryhmäkseen kävijät, jotka ovat lisänneet ostoskoriin tuotteen, mutta ostotapahtuma on jäänyt kesken tai kävijät, jotka eivät ole jättäneet yhteydenottopyyntöä, jos se on pääasiallinen verkkosivun tavoite.

Remarketing-mainontaa voidaan tehdä kaikissa kanavissa

Mitä remarketing vaatii teknisesti?

Remarketing-mainonnan tekninen toteutus on helppoa. Me, sinä tai verkkosivustosi ylläpitäjä lisää pikselin eli lyhyen koodin pätkän verkkosivustollesi joko sivuston lähdekoodiin tai Googlen Tag Managerin avulla. Tämän jälkeen mainontaa voidaan näyttää sivuillasi vierailleille. Samalla pikselillä mainonta voidaan kohdentaa kaikkiin päätelaitteisiin eli tietokoneisiin, tabletteihin ja älypuhelimiin.

Remarketingiin tarkoitettu pikseli asettaa anonyymin evästeen jokaisen vierailijan selaimeen. Kun vierailija liikkuu internetissä, selain jakaa tämän tiedon remarketing-työkalun kanssa niin, että aiemmin sivustolla vierailleelle potentiaaliselle asiakkaalle voidaan viestiä kohdennetusti juuri niistä tuotteista ja tuoteryhmistä, joita hän on selannut.

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.