Remarketing
PALAUTA ASIAKAS TAKAISIN OSTOPOLULLE REMARKETINGIN AVULLA
Remarketing tarkoittaa uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Remarketingin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi.
Remarketing tähtää konversioiden parantamiseen muistuttamisen avulla
Remarketing (toisinaan myös retargeting, retargetointi ja reta) tarkoittaa sananmukaisesti uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Remarketingin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi, jos toivottua tulosta, kuten tarjouspyynnön jättöä tai ostoksen tekoa, ei saavutettu. Verkkosivuilla vierailijoista keskimäärin vain noin 2 % tekee mainostajan toivoman toimenpiteen, eli tekee ostoksen tai esimerkiksi tilaa uutiskirjeen. Parhaimmillaankin tämä konversioaste (tehdyt ostokset / sivustolle tulijat) on alle viiden prosentin luokkaa. Remarketing-mainonnan kannattaa olla jatkuvaa, ei niinkään kampanjamuotoista tekemistä.
Remarketing on kustannustehokasta display-mainontaa, koska asiakas on jo tunnistettu potentiaaliseksi asiakkuudeksi hukkakontaktit jäävät vähäisiksi. Kun ihminen on kiinnostunut yrityksestäsi tai tuotteestasi, ja saat hänet käymään verkkosivustollasi, myyntimahdollisuus kyseiselle kävijälle on suuri.
Useiden tutkimuksien mukaan verkkokaupan käyttäjä tarvitsee useamman vierailukerran sivustolla ennen ostopäätöksen tekoa. Tavallisimpia remarketing-mainonnan kohdistusmenetelmiä ovat dynaamiset tuotemainokset ostoskorin hylänneelle kuluttajalle, brändistä muistuttavat mainokset sekä vanhojen asiakkaiden aktivointiin tähtäävät mainokset.
Remarketing-mainonnan palvelumme
- Remarketing-kampanjat: suunnittelu, toteutus, optimointi ja reaaliaikainen raportointi
- Kampanjat kanavaan kuin kanavaan
- Kohderyhmämäärittelyt ja viestikärjet
- Kampanjabannerien ja landing pagejen suunnittelu ja toteutus
10 syytä — Miksi remarketing?
- Kävijän sivustolle palauttaminen ja ostopolulla ohjaaminen. Jopa 98 % verkkosivuston kävijöistä lähtee konvertoimatta eli tekemättä haluttua toimenpidettä.
- Ostopäätös vaatii usein harkintaa. 70% hylkää ostoskorin ennen ostosta. Noin puolet vierailee 2–4 kertaa verkkopalvelussa ennen kuin tekee ostoksen. Mitä suurempi kertaostos, sitä useamman vierailukerran ostoksen teko yleensä vaatii.
- Hukkakontakteja tulee vähän. On kustannustehokkaampaa houkutella jo kerran palveluun tutustunut kävijä tilaamaan, verrattuna täysin uuteen vierailijaan.
- Kustannustehokkuus. Usein pienen budjetin tekemistä kohderyhmän rajallisen koon vuoksi. Osassa kanavista klikkipohjainen hinnoittelu.
- Kohdennetut viestit käyttäytymisen mukaan. Hyvä väylä puhutella prospekteja tarkasti kohdennetuilla viesteillä sen mukaan, mitä henkilö on tehnyt verkkopalvelussa.
- Lisämyynnin kanava. Lähestytään jo ostanutta viestillä ”Kun ostit tätä, osta myös tätä..”
- Erittäin tärkeä osa markkinointia. Remarketing tehostaa muuta markkinointia ja tukee muita markkinointitoimenpiteitä.
- Remarketing-mainonnan aloittaminen on helppoa. Teknisesti remarketing-mainonta on helppo aloittaa ja sitä voi kehittää koko ajan tarkemmaksi ja eri segmentit huomioivaksi.
- Luotettava mediaympäristö. Mainonnan näkyminen luotettavissa ja Suomen tunnetuimmissa verkkomedioissa herättää luottamusta ja luo positiivista mielikuvaa yrityksestäsi.
- Älä jää kilpailijoidesi jalkoihin! Remarketing on varmasti myös kilpailijoidesi käytössä.
Remarketing-mainonnan hinnoittelu
Remarketing-mainonnan hinnoittelu vaihtelee kanavan mukaan. Esimerkiksi Google Display Network ja Facebook sekä Instagram ovat klikkipohjaisesti hinnoiteltuja. Ohjelmallisesti pääsemme ostamaan mediatalojen mainosnäyttöjä, tällöin hinnoittelu on näyttöpohjaista.
Remarketingia kannattaa tehdä jatkuvana mainontana kaikissa kanavissa. Kuukausittaisen mediabudjetin määrään vaikuttaa verkkosivujen kävijämäärä ja valittujen mainoskanavien määrä. Jos sivuston kävijämäärä on vähäinen ja mainontaa näytetään vain Facebookissa ja Google Display Networkissa, kuukausittainen mediabudjetti on arviolta 200-300 €. Isomman kävijämäärän sivustot voivat itse määrittää haluamansa kuukausittaisen maksimieuromäärän esimerkiksi 1000-2000 € / kk.
Näin remarketing toimii käytännössä
Yksinkertaistettuna remarketing toimii näin: Henkilö tulee verkkosivuillesi. Kun hän poistuu sivuiltasi, hänet lisätään remarketing-yleisöön. Myöhemmin häntä voidaan lähestyä bannerimainoksilla, kun hän vaikkapa lukee uutisia mtv.fi-palvelussa tai selaa omaa Facebookiaan. Kun muistuttava mainoksesi herättää hänen mielenkiinnon, hän klikkaa mainosta ja päätyy takaisin sivustollesi ja voit taas vaikuttaa häneen verkkopalvelussasi.
Remarketing-yleisöjä voi olla yksi tai useita. Jos yleisöjä muodostetaan vain yksi, ryhmä on yleensä kaikki verkkosivuilla vierailleet. Erilaisia remarketing-ryhmiä voidaan muodostaa hyvinkin erilaisin perustein. Tyypillistä on esimerkiksi erottaa omaksi ryhmäkseen kävijät, jotka ovat lisänneet ostoskoriin tuotteen, mutta ostotapahtuma on jäänyt kesken tai kävijät, jotka eivät ole jättäneet yhteydenottopyyntöä, jos se on pääasiallinen verkkosivun tavoite.
Remarketing-mainontaa voidaan tehdä kaikissa kanavissa
- Ohjelmallisen ostamisen kautta pääsemme lähes kaikkiin Suomen suurimpiin verkkomedioihin
- Google Display verkosto kattaa yli 2 miljoonaa sivustoa ja tavoittaa 90 % internetin käyttäjistä
- Facebook ja Instagram tavoittavat yli 3 miljoonaa suomalaista
- LinkedInin kautta tavoitetaan etenkin B2B-henkilöt
- YouTuben kautta tehokasta videomainontaa halutulle kohderyhmälle
Mitä remarketing vaatii teknisesti?
Remarketing-mainonnan tekninen toteutus on helppoa. Me, sinä tai verkkosivustosi ylläpitäjä lisää pikselin eli lyhyen koodin pätkän verkkosivustollesi joko sivuston lähdekoodiin tai Googlen Tag Managerin avulla. Tämän jälkeen mainontaa voidaan näyttää sivuillasi vierailleille. Samalla pikselillä mainonta voidaan kohdentaa kaikkiin päätelaitteisiin eli tietokoneisiin, tabletteihin ja älypuhelimiin.
Remarketingiin tarkoitettu pikseli asettaa anonyymin evästeen jokaisen vierailijan selaimeen. Kun vierailija liikkuu internetissä, selain jakaa tämän tiedon remarketing-työkalun kanssa niin, että aiemmin sivustolla vierailleelle potentiaaliselle asiakkaalle voidaan viestiä kohdennetusti juuri niistä tuotteista ja tuoteryhmistä, joita hän on selannut.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Tutustu myös blogeihimme
Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025
Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Ulkomainonta tavoittaa ihmiset siellä missä he liikkuvat
Ulkomainonta on tehokas tapa tavoittaa yleisö laajasti eri ympäristöissä. Ulkomainontaa kannattaa hyödyntää osana monikanavaista markkinointikampanjaa.
Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa
Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu
Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.