Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa

Vaikuta väreillä

Ensikohtaamisen aikana kiinnitämme huomiota etenkin väreihin. Jos siis haluat mainonnan avulla jäädä katsojan mieleen, mieluiten toki positiivisesti, kiinnitä huomiota värien käyttöön.

Väripsykologia koristekuva

Tunteiden herättäminen

Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit voivat vaikuttaa merkittävästi kuluttajien tunteisiin, mielialaan ja käyttäytymiseen. Eri värit herättävät erilaisia assosiaatioita ja tunteita, ja niitä voidaan käyttää viestimään brändin arvoja ja ohjaamaan kuluttajien päätöksentekoa. Joogastudion väreiksi valittaisiin todennäköisesti rauhoittavia ja maanläheisiä värejä, kun taas crossfit-salin väreiksi voisi valita sykettä nostavan punaisen. 

Tietyt värit aiheuttavat katsojassa tiettyjä mielleyhtymiä. Näistä ehkä tunnetuin on Fazerin sininen, jonka ei tarvitse käyttää mainonnassa edes suklaalevyn kuvaa, sillä pelkkä sininen väri on tunnistettavissa. Jokaisella värillä on useita eri mielleyhtymiä, jotka voivat vaihdella iästä, kulttuurista, ympäristöstä, mieltymyksistä ja lukuisista muista tekijöistä riippuen. Tämän vuoksi etenkin kansainvälisessä markkinoinnissa tulee kiinnittää huomiota värien käyttöön erityisen paljon.

Kohdeyleisöä valitessa on hyvä kiinnittää huomiota mainoksen väreihin. Esimerkiksi miehet ja naiset saattavat suosia eri värejä ja reagoida niihin eri tavalla. Sininen ja vihreä ovat suosittuja värejä molempien sukupuolten keskuudessa. Kuitenkin naiset, erityisesti vanhemmat naiset, saattavat suosia pehmeämpiä sävyjä. Nuorten keskuudessa taas saatetaan reagoida positiivisemmin kirkkaisiin ja rohkeisiin värivalintoihin.

Käyttäytymiseen ohjaaminen

Olennaisen asian korostaminen on helppoa oikealla värivalinnalla. Esimerkiksi kirkkaan punainen rekka erottuu helposti harmaalta maantieltä, ja syvän siniset pensasmustikat huomaa nopeasti vihreiden lehtien joukosta.

Tärkeää värien valinnassa on niiden yhteensopivuus keskenään. Vihreä ja punainen voivat toimia hyvin mansikan myyntimainoksessa, jos sävyt ovat harmoniassa keskenään. Täysin toisiinsa sopimattomat värit voivat aiheuttaa katsojassa negatiivisia tuntemuksia ja ärsyyntyneisyyttä, mikä voi vähentää mainoksen houkuttelevuutta ja siten kaventaa asiakaskuntaa.

Väreillä voi myös vaikuttaa ihmisen ostopäätökseen. Bannereiden Call-to-action eli CTA-painikkeen väri voi vaikuttaa siihen, miten tehokkaasti ne houkuttelevat käyttäjiä toimimaan. Punainen tai oranssi CTA-painike voi luoda kiireellisyyden tunnetta ja kannustaa nopeaan toimintaan. Verkkokaupoissa punaisen värin käyttö tarkoittaa usein halvempaa hintaa ja vihreä taas tuo mielenyhtymän ympäristöystävällisyydestä. Esimerkiksi näillä mielenyhtymillä voidaan vaikuttaa katsojan ostokäyttäytymiseen tuomalla asiakas alennuksen perässä nettisivuille.

Verkkosisällön saavutettavuusohjelma (WCAG) määrittelee myös tietyt kriteerit värien käytölle. Taustan ja tekstien välisellä kontrastilla voidaan varmistaa tekstin selkeä näkyvyys. Värien valinnassa tulisi huomioida myös värisokeat käyttäjät ja muut väriherkkyyteen liittyvät ongelmat. Verkkosisällön saavutettavuusohjelman (WCAG) mukaan tekstin värin ja taustan värin välisen kontrastisuhteen pitää olla vähintään 4,5:1. Jos teksti on suurikokoista, kontrastin pitää olla vähintään 3:1. Näillä kriteereillä voidaan osittain huomioida se, että mahdollisimman moni rajoituksista riippumatta pystyisi käyttämään verkkosivustoa.

Brändin persoonallisuuden ilmentäminen

Värit ovat keskeinen osa brändin visuaalista identiteettiä. Ne auttavat luomaan tunnistettavuutta ja erottumaan kilpailijoista. Kun yrityksesi alkaa suunnitella uutta logoa tai brändiuudistusta, graafinen suunnittelija yhdistää yrityksen ideat ja visiot yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Yhteensopivien värien löytäminen voi olla hankalaa ja aikaa vievää, mutta ammattilaisen avustuksella se on helpompaa. Ammattilainen osaa myös tarvittaessa ehdottaa uudenlaista värimaailmaa, joka saattaisi sopia paremmin yrityksen brändi-ilmeeseen.

Muutama käytännön vinkki värien valintaan:

  • Tunnekartoitus: Mieti, mitä tunteita haluat herättää. Tee lista brändin arvoista ja mieti, mitkä värit parhaiten kuvastavat näitä arvoja.

  • Kohderyhmäanalyysi: Tunne yleisösi. Eri ikäryhmät, sukupuolet ja kulttuurit voivat reagoida väreihin eri tavoin.

  • Kilpailija-analyysi: Tarkastele kilpailijoiden värivalintoja. Haluatko erottua vai noudattaa toimialan standardeja?

  • Testaus: Testaa värejä pienissä erissä ennen laajempaa käyttöönottoa. A/B-testaus voi auttaa selvittämään, mitkä värit toimivat parhaiten.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Reetta Kastinen

Reetta Kastinen

Graphic Designer

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.