Hakusanamainonta (SEM)
HAKUSANAMAINONTA OHJAA ASIAKKAASI SUORAAN OSTOKSILLE
Hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) tarkoittaa hakukoneissa tapahtuvaa tekstimainontaa, jossa mainokset kohdistetaan käyttäjän hakemien avainsanojen perusteella. Hakusanamainonta on tehokkainta ja edullisinta digitaalista näkyvyyttä, sillä siinä maksetaan vain klikeistä. Se on myös täysin mitattavaa.
Hakusanamainonta tuo tuotteesi tai palvelusi esille oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tämä mainonnan muoto on erityisen tehokas ostopolun harkinta- ja päätösvaiheessa, kun potentiaalinen asiakas etsii aktiivisesti ratkaisuja tarpeisiinsa. Tällöin tavoitettu asiakas on valtavan arvokas ja lähempänä ostopäätöstä. Siksi on tärkeää, että hakusanamainonta on kunnossa.
Hakusanamainonta on erittäin kustannustehokasta ja usein järkevin tapa aloittaa digitaalinen mainonta, sillä siinä maksetaan vain mainosklikeistä. Hakukoneen tuloksissa näkyvät mainokset kohdistuvat aina henkilöihin, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta kyseistä aihetta kohtaan.
Hakusanamainonnan palvelut
- Avaimet käteen -palvelut
- Avainsana-analyysit
- Kampanjoiden suunnittelu ja toteutus
- Hakusanamainonnan optimointi
- Raportointi ja kehitysehdotukset
- Hakusanamainonnan auditointi
- Koulutukset
Etsitkö hakusanamainonnan tekijää? Rakennamme yrityksellesi tarpeidesi mukaisen hakusanamainonnan kokonaisuuden ja autamme aina avainsana-analyysistä mainonnan strategioiden laatimiseen ja optimointiin. Kuukausittaisissa tapaamisissa käymme kanssasi läpi mainonnan tulokset ja laadimme kehitysehdotukset mainonnan tehostamiseksi.
Haluaisitko tietää, miten yrityksesi nykyistä hakusanamainontaa voisi kehittää? Hakusanamainonnan auditoinnissa käymme läpi mainonnan tilisi nykytilan ja kerromme konkreettisesti, miten mainontaa voisi kehittää.
Haluaisitko oppia, miten hakusanamainontaa tehdään ja miten mainonnan työkaluja käytetään? Tarjoamme käytännönläheisiä hakusanamainonnan koulutuksia, joiden avulla otat digitaalisen mainonnan ja työkalut haltuun.
Hakusanamainonta auttaa tavoittamaan liiketoiminnalliset tavoitteesi
Hakusanamainonnan suurin etu on yrityksesi löydettävyyden parantuminen hakukoneissa. On tärkeää näkyä asiakkaalle juuri silloin, kun hän hakee tietoa palveluihisi tai tuotteisiisi liittyen. Kenties muistat omistakin Google-hauistasi, että yleensä tarvitsemasi tieto löytyy heti ensimmäiseltä sivulta ja on harvinaista, että edes klikkaat seuraaville. Juuri näin toimii valtaosa internetin käyttäjistä ja siksi yrityksesi sijoitus hakutulosten ensimmäisellä sivulla on ensiarvoisen tärkeää. Vain murto-osa käyttäjistä edes vilkaisee toiselle sivulle, saati sitä kauemmaksi tuloksiin.
Mikäli tavoitteenasi on saada lisää kävijöitä sivuillesi, kasvattaa myyntiäsi, kerätä liidejä, saada lisää yhteydenottoja tai saada ihmiset palaamaan sivustollesi, oikein tehtynä hakusanamainonta auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi erittäin tehokkaasti.
Hakusanamainonta vaatii jatkuvaa optimointia
Hakusanamainonnassa on helppo päästä alkuun ja tulokset voivat näkyä nopeastikin, mutta hyötyjen maksimoimiseksi ja säilyttämiseksi mainontaa on tärkeää optimoida ja ylläpitää aktiivisesti. Hakusanamainonnan optimointi käsittää mainonnan strategioiden kehittämisen, avainsanojen valinnan, budjetin hallinnan, mainostekstien optimoinnin ja mainoslaajennusten hyödyntämisen. Optimoinnin yhteydessä tarkastelemme myös laskeutumissivuja ja laadimme kehitysehdotuksia tulosten parantamiseksi. Optimointi on siis käytännössä työtä, jolla varmistetaan hakusanamainonnan toimiminen kehittäminen sekä siihen sijoitettujen eurojen tuoton maksimointi.
10 syytä – Miksi hakusanamainonta?
- Erittäin lähellä ostopäätöstä. Ostoprosessista 70 % tapahtuu digitaalisesti ennen ostajan ja myyjän kohtaamista. Hakusanamainonnalla saat kiinni tietyn tarpeen omaavat henkilöt juuri ennen ostopäätöstä. 36% käyttää hakukonetta tehdessään ostopäätöstä ja jopa 58 % vertailee tuotteita internetissä ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä.
- Tehokkuus ja tarkka kohdennettavuus. Kustannustehokkainta online-mainontaa. Erittäin tarkasti kohdennettavissa.
- Skaalautuvaa ja joustavaa. Voi tehdä pienellä tai isommalla budjetilla.
- Erittäin tarkasti mitattavaa. SEM-mainonnalla kasvatetaan myyntiä ja sen tulokset ovat mittavia konversioon asti.
- Nopeampaa ja helpompaa kuin hakusanaoptimointi (SEO). Sijoitus hakukoneen ensimmäisellä sivulla on ensiarvoisen tärkeää, sillä vain murto-osa käyttäjistä siirtyy edes toiselle sivulle. Hakusanamainonnalla pääsee heti kärkisijoituksille.
- Olet löydettävissä! Hakusanamainokset dominoivat hakutulossivuja, erityisesti mobiililaitteissa.
- Mainoksen houkuttelevuus. Hakusanamainokset ovat usein houkuttelevampia kuin orgaaniset hakutulokset.
- Parempi konversio. Hakusanamainoksien kautta tulleet kävijät konvertoivat paremmin kuin orgaanisen liikenteen kautta tulleet kävijät.
- Tärkeä osa markkinointikokonaisuutta. Täydentää erinomaisesti muita markkinointitoimenpiteitä.
- Älä jää kilpailijoidesi jatkoihin! Myös kilpailijasi tekevät hakukonemainontaa ja kansainvälinen kilpailu lisääntyy jatkuvasti. 44 % on ostanut tuotteita ulkomailla sijaitsevista verkkokaupoista.
Hakusanamainonnan hinnoittelu
Hakusanamainonta skaalautuu monenlaisiin tarpeisiin. Sitä voi tehdä pienellä tai suurella budjetilla.
Hakusanamainonnassa maksat vain klikkauksista, joilla potentiaalinen asiakas siirtyy verkkosivuillesi. Hakusanamainonnan hinta vaihtelee hakusanakohtaisen kilpailutilanteen ja mainoksen sijoituksen mukaan. Toimialakohtaiset tai sanakohtaisetkin erot voivat olla melko suuria. Suomessa klikkihinnat ovat noin 0,10€–2,00€ klikkiä kohden. Hintaan vaikuttavat myös mainoksen ja kohdesivun laatupisteet.
Jos kukaan ei klikkaa, ei kustannuksia synny – mutta silloin mainos ei ole myöskään tavoittanut yleisöä oikeanlaisella tavalla. Avuksi kannattaa ottaa ammattilainen, joka osaa etsiä juuri oikeat hakusanat ja toimintatavat parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Optimointi on SEM-työn ydin ja siihen panostamalla varsinaisen mediarahan tarve usein pienenee. Mainonnan tehostuessa klikkihinnat laskevat.
Miten hakusanamainonta toimii käytännössä?
STEP 1 – Etsi luotettava kumppani
Kun etsit luotettavaa tekijää Google-mainonnallesi, valitse sertifioitu kumppani – kuten Oddy Digital. Google Partner-kumppanuutemme takaa hyvät toimintatavat, palvelun laadukkuuden ja hinnoittelun läpinäkyvyyden. Voit olla varma, että käytämme omalla toimialallasi parhaiten toimivia hakusanoja.
STEP 2 – Suunnittelu
Asiantuntijamme tutustuu verkkosivuihisi ja toimialaasi, alueesi hakumääriin sekä Googlen tarjoamiin tietoihin potentiaalisten asiakkaidesi hakukäyttäytymisestä. Suunnittelemme hakusanat ja mainostekstit, aluekohdistukset ja muut asetukset tekemämme kartoituksen perusteella. Näin luomme oikealle yleisölle kohdennetun ja tarpeitasi vastaavan hakusanamainoskampanjan. Käynnistämme kampanjan heti, kun suunnittelutyö on tehty ja ilmoitamme sinulle käynnistyksestä sähköpostitse. Asiantuntijamme huolehtivat kampanjan perustamisesta, optimoinnista ja raportoinnista.
STEP 3 – Jatkuva mainonnan optimointi
Asiantuntijamme seuraavat ja optimoivat kampanjaasi löytääkseen parhaat mahdolliset hakusanat, kohdennukset ja mainostekstit. Maksimoimme relevantin kävijäliikenteen sivustollesi.
STEP 4 – Reaaliaikainen raportointi
Saat meiltä reaaliaikaisen raportoinnin kampanjan edistymisestä. Voit seurata mainontasi ajantasaisia tuloksia milloin tahansa. Tämän lisäksi tarjoamme mahdollisuuden kuukausipalavereihin, jolloin käymme tulokset ja mahdolliset kehityskohdat kanssasi läpi. Meillä raportointi ja laskutus on täysin läpinäkyvää – tiedät aina, mistä maksat.
STEP 5 – Läpinäkyvä laskutus
Myös laskulla erittelemme aina Googlelle tilitettävän mediabudjetin (eli klikkikustannukset) sekä oman palvelupalkkiomme osuuden selkeästi. Lasku ei koskaan ylitä kanssasi sovittua maksimia. Joskus se voi olla ennakoitua pienempikin, mikäli hakuja ei toimialallasi tai alueellasi ole tarpeeksi.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Tutustu myös blogeihimme
Ulkomainonta tavoittaa ihmiset siellä missä he liikkuvat
Ulkomainonta on tehokas tapa tavoittaa yleisö laajasti eri ympäristöissä. Ulkomainontaa kannattaa hyödyntää osana monikanavaista markkinointikampanjaa.
Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa
Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu
Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?
Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.