Hakusanamainonta (SEM)

HAKUSANAMAINONTA OHJAA ASIAKKAASI SUORAAN OSTOKSILLE

Hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) tarkoittaa hakukoneissa tapahtuvaa tekstimainontaa, jossa mainokset kohdistetaan käyttäjän hakemien avainsanojen perusteella. Hakusanamainonta on tehokkainta ja edullisinta digitaalista näkyvyyttä.

Hakusanamainonta antaa palveluillesi tai tuotteillesi näkyvyyspaikan oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Erittäin tehokasta hakusanamainonta on etenkin ostopolun harkinta- ja päätösvaiheessa. Potentiaalinen asiakas näkee mainoksesi juuri silloin, kun hän itse on aktiivisesti etsimässä ratkaisuja tarpeisiinsa. Näin lähellä ostopäätöstä tavoitettu asiakas on valtavan arvokas. Hakusanamainonta onkin kaiken mainonnan kivijalka, jonka tulee olla kunnossa.

Hakusanamainonta ja ylipäätään mainostaminen Googlessa (tai muissa hakukoneissa, kuten Pingissä) on lähes aina kustannustehokkain ja järkevin tapa aloittaa mainonta. Mainonta hakutuloksissa kohdistuu aina sellaisiin henkilöihin, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa haluttua aihetta kohtaan.

Hakusanamainonnan palvelut

Kiinnostaako hakusanamainonnan kehittäminen? Tarjoamme helpon paketin kokonaisvaltaiseen hakusanamainontaan, mutta toteutamme tarvittaessa myös yksittäisiä analyyseja ja reaaliaikaista raportointia. Saat meiltä myös hakusanamainonnan auditoinnin palvelut.

Kaipaatko strategiaa? Me autamme myös SEM-strategioiden tekemisessä. SEM-strategian myötä asetamme liiketoiminnan hakusanamainonnalle optimaaliset tavoitteet, määritämme kohdeyleisön ja parhaat avainsanat. Käytämme laadukasta dataa parhaimman mahdollisen strategian räätälöimiseksi.

Sisällöntuotannon ja markkinoinnin kehittämiseen on saatavilla apua dataan pohjautuvana. Räätälöidyt palvelukokonaisuudet varmistavat, että palvelu vastaa juuri sinun tarpeitasi.

Haluaisitko oppia itse? Palveluistamme saat myös hakusanamainonnan koulutukset, jotka tukevat sinun tai yrityksesi henkilöstön osaamista ja uuden oppimista.

Hakusanamainonta auttaa tavoittamaan liiketoiminnalliset tavoitteesi

Hakusanamainonnan suurin etu on löydettävyyden parantuminen. On tärkeää näkyä asiakkaalle juuri silloin, kun hän hakee tietoa palveluihisi tai tuotteisiisi liittyen. Kenties muistat omistakin Google-hauistasi, että yleensä tarvitsemasi tieto löytyy heti ensimmäiseltä sivulta ja on harvinaista, että edes klikkaat seuraaville. Juuri näin toimii valtaosa internetin käyttäjistä ja siksi yrityksesi sijoitus hakutulosten ensimmäisellä sivulla on ensiarvoisen tärkeää. Vain murto-osa käyttäjistä edes vilkaisee toiselle sivulle, saati sitä kauemmaksi tuloksiin.

Mikäli tavoitteenasi on saada lisää kävijöitä sivuillesi, kasvattaa myyntiäsi, kerätä liidejä, saada lisää yhteydenottoja tai saada ihmiset palaamaan kerta toisensa jälkeen sivustollesi, oikein tehtynä hakusanamainonta auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi erittäin tehokkaasti.

Hakusanamainonta vaatii aktiivista ylläpitoa ja optimointia

Hakusanamainonta on pitkäjänteistä ja jatkuvaa optimointia vaativaa näkyvyyttä. Siinä on helppo päästä alkuun ja tulokset voivat näkyä nopeastikin, mutta hyötyjen säilyttämiseksi mainontaa on syytä optimoida ja ylläpitää aktiivisesti. Onneksi hakusanamainonta on myös mitattavuudessaan huippuluokkaa.

Kaikki syntyneet reaktiot ovat mitattavissa. Mainosten sisältöjä, kuvia ja valittuja hakusanoja on helppo vertailla keskenään. Näet heti, millaisia tuloksia on saavutettu ja kuinka mainontaa kannattaa kehittää eteenpäin. Hyödynnämme hakusanaselvityksissä mm. SEMrushia.

Varaa maksuton kartoitus ja ota Oddy avuksesi hakusanamainonnan maailmaan!

10 syytä – Miksi hakusanamainonta?

  1. Erittäin lähellä ostopäätöstä. Ostoprosessista 70 % tapahtuu digitaalisesti ennen ostajan ja myyjän kohtaamista. Hakusanamainonnalla saat kiinni tietyn tarpeen omaavat henkilöt juuri ennen ostopäätöstä. 36% käyttää hakukonetta tehdessään ostopäätöstä ja jopa 58 % vertailee tuotteita internetissä ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä.
  2. Tehokkuus ja tarkka kohdennettavuus. Kustannustehokkainta online-mainontaa. Erittäin tarkasti kohdennettavissa.
  3. Skaalautuvaa ja joustavaa. Voi tehdä pienellä tai isommalla budjetilla.
  4. Erittäin tarkasti mitattavaa. SEM-mainonnalla kasvatetaan myyntiä ja sen tulokset ovat mittavia konversioon asti.
  5. Nopeampaa ja helpompaa kuin hakusanaoptimointi (SEO). Sijoitus hakukoneen ensimmäisellä sivulla on ensiarvoisen tärkeää, sillä vain murto-osa käyttäjistä siirtyy edes toiselle sivulle. Hakusanamainonnalla pääsee heti kärkisijoituksille.
  6. Olet löydettävissä! Hakusanamainokset dominoivat hakutulossivuja, erityisesti mobiililaitteissa.
  7. Mainoksen houkuttelevuus. Hakusanamainokset ovat usein houkuttelevampia kuin orgaaniset hakutulokset.
  8. Parempi konversio. Hakusanamainoksien kautta tulleet kävijät konvertoivat paremmin kuin orgaanisen liikenteen kautta tulleet kävijät.
  9. Tärkeä osa markkinointikokonaisuutta. Täydentää erinomaisesti muita markkinointitoimenpiteitä.
  10. Älä jää kilpailijoidesi jatkoihin! Myös kilpailijasi tekevät hakukonemainontaa ja kansainvälinen kilpailu lisääntyy jatkuvasti. 44 % on ostanut tuotteita ulkomailla sijaitsevista verkkokaupoista.

Hakusanamainonnan hinnoittelu

Hakusanamainonta skaalautuu monenlaisiin tarpeisiin. Sitä voi tehdä pienellä tai suurella budjetilla.

Hakusanamainonta on hyvin kustannustehokasta, sillä maksat vain niistä klikkauksista, joilla potentiaalinen asiakas siirtyy verkkosivuillesi. Klikkien hinta vaihtelee sanakohtaisen kilpailutilanteen ja mainoksen sijoituksen mukaan. Toimialakohtaiset tai sanakohtaisetkin erot voivat olla melko suuria. Suomessa klikkihinnat ovat noin 0,10€–2,00€ klikkiä kohden. Hintaan vaikuttavat myös mainoksen ja kohdesivun laatupisteet.

Jos kukaan ei klikkaa, ei kustannuksia synny – mutta silloin mainos ei ole myöskään tavoittanut yleisöä oikeanlaisella tavalla. Avuksi kannattaa ottaa ammattilainen, joka osaa etsiä juuri oikeat hakusanat ja toimintatavat parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Optimointi on SEM-työn ydin ja siihen panostamalla varsinaisen mediarahan tarve usein pienenee. Mainonnan tehostuessa klikkihinnat laskevat.

Miten hakusanamainonta toimii käytännössä?

STEP 1 – Etsi luotettava kumppani

Kun etsit luotettavaa tekijää Google-mainonnallesi, valitse sertifioitu kumppani – kuten Oddy Digital. Google Partner-kumppanuutemme takaa hyvät toimintatavat, palvelun laadukkuuden ja hinnoittelun läpinäkyvyyden. Voit olla varma, että käytämme omalla toimialallasi parhaiten toimivia hakusanoja.

STEP 2 – Suunnittelu

Asiantuntijamme tutustuu verkkosivuihisi ja toimialaasi, alueesi hakumääriin sekä Googlen tarjoamiin tietoihin potentiaalisten asiakkaidesi hakukäyttäytymisestä. Suunnittelemme hakusanat ja mainostekstit, aluekohdistukset ja muut asetukset tekemämme kartoituksen perusteella. Näin luomme oikealle yleisölle kohdennetun ja tarpeitasi vastaavan hakusanamainoskampanjan. Käynnistämme kampanjan heti, kun suunnittelutyö on tehty ja ilmoitamme sinulle käynnistyksestä sähköpostitse. Asiantuntijamme huolehtivat kampanjan perustamisesta, optimoinnista ja raportoinnista.

STEP 3 – Jatkuva mainonnan optimointi

Asiantuntijamme seuraavat ja optimoivat kampanjaasi löytääkseen parhaat mahdolliset hakusanat, kohdennukset ja mainostekstit. Maksimoimme relevantin kävijäliikenteen sivustollesi.

STEP 4 – Reaaliaikainen raportointi

Saat meiltä reaaliaikaisen raportoinnin kampanjan edistymisestä. Voit seurata mainontasi ajantasaisia tuloksia milloin tahansa. Tämän lisäksi tarjoamme mahdollisuuden kuukausipalavereihin, jolloin käymme tulokset ja mahdolliset kehityskohdat kanssasi läpi. Meillä raportointi ja laskutus on täysin läpinäkyvää – tiedät aina, mistä maksat.

STEP 5 – Läpinäkyvä laskutus

Myös laskulla erittelemme aina Googlelle tilitettävän mediabudjetin (eli klikkikustannukset) sekä oman palvelupalkkiomme osuuden selkeästi. Lasku ei koskaan ylitä kanssasi sovittua maksimia. Joskus se voi olla ennakoitua pienempikin, mikäli hakuja ei toimialallasi tai alueellasi ole tarpeeksi.

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme

Mikä on Threads?
Blogi

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!

Lue lisää »
Meta-mainonnan kohdentaminen
Blogi

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Lue lisää »

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.