Hakusanamainonta
SEM ELI HAKUSANAMAINONTA TAVOITTAA OSTOAIKEISSA OLEVAT GOOGLEN KÄRKIPAIKOILTA
Hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) on hakukoneissa, kuten Googlessa, näytettävää tekstimainontaa. Mainoksia näytetään käyttäjän hakemien avainsanojen perusteella. Hakukoneissa ne näkyvät ensimmäisinä orgaanisten hakutulosten yllä, merkittynä sanalla ”Mainos”.
Miten hakusanamainonta toimii?
Hakusanamainonta nappaa tehokkaasti kiinni ostoaikeissa olevat asiakkaat. Kun asiakas etsii tuotteita ja palveluita Googlesta, on ensiarvoisen tärkeää, että palvelusi löytyvät hakukoneen ensimmäiseltä sivulta. Hyvin harvoin hakutuloksissa klikataan toiselle sivulle. Varsinkin mobiilissa, kun hakutuloksia näkyy kerrallaan ruudulla vähemmän, on oleellista olla ensimmäisten hakutulosten joukossa. Hakusanamainonnalla pääset heti ensimmäisille sijoille.
Miksi tehdä hakusanamainontaa?
Hakusanamainonnan tärkein tavoite on löydettävyys. On tärkeää olla esillä asiakkaallesi silloin, kun hän hakee tietoa palveluihisi tai tuotteisiisi liittyen. Suuri osa ostoaikeissa olevista asiakkaista käyttää hakukoneita tehdessään ostopäätöstä ja vertaillessaan tuotteita ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Hakusanamainonnalla saat kiinni tietyn tarpeen omaavat henkilöt juuri oikeaan aikaan ennen ostopäätöstä.
Kenen kannattaa tehdä hakusanamainontaa?
Jos tavoitteenasi on saada lisää kävijöitä sivuillesi, kasvattaa myyntiä, saada lisää yhteydenottoja tai liidejä tai saada ihmiset palaamaan sivustollesi, on hakusanamainonta tehokas työkalu saavuttamaan tavoitteet. Erinomaisen mitattavuuden vuoksi näet heti, mitä hakusanamainonnalla on saatu aikaiseksi.
Hakusanamainonta on lähes poikkeuksetta paras digimainonnan kanava. Yleensä aina suosittelemmekin ottamaan kaikki tehot irti hakusanamainonnasta ennen kuin muita mainonnan ratkaisuja edes mietitään. Jos olet vasta aloittamassa digimainonnan tekoa, lue miten yhteistyö kanssamme yleensä alkaa ja kehittyy step-by-step.
Miksi valita hakusanamainonta?
- Budjetti ei ole este. Koska hakusanamainonta on hyvin skaalautuvaa ja joustavaa, sitä voi tehdä tehdä pienellä tai isommalla budjetilla.
- Hakusanamainonta on erittäin lähellä ostopäätöstä. Saat kiinni tietyn tarpeen omaavat henkilöt juuri ennen ostopäätöstä.
- Erittäin tarkasti mitattavaa. SEM-mainonnalla kasvatetaan myyntiä ja sen tulokset ovat mitattavia konversioon asti.
- Ole löydettävissä! Hakusanamainokset dominoivat hakutulossivuja, erityisesti mobiililaitteissa.
- Mainoksen houkuttelevuus. Hakusanamainokset ovat usein houkuttelevampia kuin orgaaniset hakutulokset.
- Parempi konversio. Hakusanamainoksien kautta tulleet kävijät konvertoivat paremmin kuin orgaanisen liikenteen kautta tulleet kävijät.
- Hakusanamainonta on tärkeä osa markkinointikokonaisuutta. Se täydentää erinomaisesti muita markkinointitoimenpiteitä.
Lue aiheeseen liittyvät blogikirjoituksemme
SEM:in 5 tärkeintä hyötyä
SEM eli search engine marketing on hakusanamainontaa eli maksullista mainontaa hakukoneissa. SEM onkin kuin ohituskaista suoraan hakutulosten kärkeen.
Lue lisää »
Hakusanamainonta uppoaa ostoaikeissa oleviin
Hakusanamainonta auttaa kohdistamaan markkinointipanoksesi tehokkaasti täsmäiskuina ostoaikeissa oleville asiakkaille.
Lue lisää »
Digimarkkinoinnin termejä
Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.
Lue lisää »
Heräsikö kysymyksiä?
Soita, viestittele tai piipahda käymään, niin jutellaan lisää.