Google Analytics 4
Ota uusin analytiikkatyökalu käyttöön
Google Analytics 4 näyttää suunnan kehittymiselle ja kasvulle
Google Analytics on verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu analytiikkaohjelma. Ohjelman avulla kerätään kävijöistä erilaista tietoa liittyen heidän käyttäytymiseensä sivustolla. Kun analytiikka on hyvin määritetty, ei tarvitse enää arvailla, mitä sivustolla tapahtuu ja tehdään - analytiikka näyttää faktan. Google Analytics antaa suuntaviivat sivuston teknisen ja sisällön parantamiseen ja mainonnan kehittämiseen.
Uusi Google Analytics 4 (GA4) on ollut tarjolla syksystä 2020 lähtien. Kyseessä ei ole pelkkä päivitys olemassa olevaan Google Universal Analyticsiin (UA), vaan siinä on täysin uusia ominaisuuksia. Google Analytics 4 ei päivity automaattisesti, vaan se on otettava erikseen käyttöön. Googlen virallinen suositus GA4:n käytölle on ottaa sen seuranta Universal Analyticsin rinnalle. Näin saadaan kaikki hyöty irti Googlen analytiikasta. Mitä aiemmin uuden GA4:n ottaa käyttöön, sitä enemmän siitä on hyötyä, kun dataa alkaa kerääntymään.
Miksi Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön jo tänään?
- Verkkoanalytiikka näyttää kehityskohteet ja suunnan toiminnalle.
- Saat käyttöösi kaikki uusimmat ominaisuudet, kuten uusi tapa mitata asioita tapahtumiin perustuen sekä moderni käyttöliittymä.
- Mitä aiemmin uusi työkalu otetaan käyttöön, sitä aiemmin ja enemmän saadaan kerättyä dataa.
- Google ei kehitä enää Universal Analyticsiä, vaan kehitystyö on siirtynyt uuden analytiikkatyökalun kehittämiseen.
- Ennen pitkää vanha Universal Analytics jää pois, joten uusi työkalu kannattaa ottaa ajoissa käyttöön.
Mistä lähteä liikkeelle Google Analytics 4:n käyttöönotossa?
Määritellään ensin, mitä halutaan mitata. Kannattaa tutustua tyypillisiin maalipisteisiin. Varsinkin tapahtumien ja parametrien asentaminen kannattaa tehdä heti alusta noudattaen uusia ohjeistuksia. Sivuston nykyiset määritykset auttavat hahmottamaan, mitä halutaan mitata myös tulevaisuudessa. Näin tunnistetaan kaikki ne mitattavat asiat, jotka halutaan myös Google Analytics 4:n analytiikassa huomioitavan.

Jutellaanko lisää?
Jenna Leino
CEO, Co-Owner
Laura Nevasalo
Client Director
Olethan jo ottanut käyttöön Google Analytics 4:n
tai kaipaatko asiantuntijan apua?
Google Analytics kannattaa ottaa käyttöön jo tänään, että saat kaiken hyödyn irti Googlen analytiikasta. Ota meihin yhteyttä, niin voimme auttaa yritystäsi Google Analytics 4:n perustamisessa ja käyttöönotossa.
Oddy Digital on Googlen virallinen kumppanitoimisto.
Lue aiheeseen liittyvät blogikirjoituksemme
Mikä on Google Analytics 4 ja miksi se kannattaa ottaa käyttöön jo tänään?
Google Analytics 4 ei ole vain uusi päivitys Analyticsiin, vaan siinä on täysin uusia ominaisuuksia, kuten uusi tapa mitata asioita tapahtumiin perustuen.
» Lue lisää
Google Analytics tärkeimmät näkymät
Top 10 Google Analytics tärkeimmät näkymät. Näiden avulla ymmärrät tärkeimmät verkkoanalytiikkasi tunnusluvut. Tutustu tarkemmin!
» Lue lisää
Google Analytics ‑maalipisteet
Google Analytics maalipisteet auttavat mittaamaan verkkosivujesi toimivuutta ja kehittämään liiketoimintaasi oikeaan suuntaan. Lue lisää!
» Lue lisää
Heräsikö kysymyksiä?
Soita, viestittele tai piipahda käymään, niin jutellaan lisää.