Kilpailija-analyysi
Paranna markkinointistrategiaasi ja saavuta kilpailuetua kilpailija-analyysilla
Markkinoinnin kilpailija-analyysi on prosessi, jossa tunnistetaan, arvioidaan ja vertaillaan yrityksen toimintaa kilpailijoihin nähden tunnistamalla vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat markkinoilla.
Kilpailija-analyysin avulla hankit kokonaisvaltaisen näkemyksen kilpailijoiden vahvuuksista, heikkouksista, markkina-asemasta ja suoriutumisesta, mikä puolestaan tukee yrityksesi päätöksentekoa ja markkinointistrategiasi kehitystä kilpailuetujen saavuttamiseksi.
Kilpailijoiden ymmärtäminen auttaa tunnistamaan markkinaraot ja mahdollistaa strategian mukauttamisen hyödyntämään juuri näitä mahdollisuuksia.
Kilpailijoiden onnistumisten analysointi ja benchmarkkaus mahdollistaa oman strategian ja markkinoinnin hienosäädön tuottamaan parempia tuloksia. Heikkouksien ymmärtäminen auttaa ennakoimaan mahdollisia haasteita ja riskejä.
Milloin kilpailija-analyysi tulisi tehdä?
Kun saavut uusille markkinoille. Kilpailija-analyysi kannattaa tehdä ennen uusille markkinoille tulemista tai uuden tuotteen lanseeraamista, jotta olemassa olevat kilpailijat ja nykyisten markkinoiden dynamiikka olisi selvillä.
Säännöllisin väliajoin. Neljännes-, puoli- tai vuosittain tehtävä kilpailija-analyysi pitää yrityksen ajan tasalla markkinoiden muutoksista, uusista ja nousevista kilpailijoista sekä kuluttajien käyttäytymisestä.
Strategian muutosten yhteydessä. Kilpailija-analyysi on hyvä tehdä myös silloin, kun yritys harkitsee merkittäviä muutoksia strategiaan tai markkinoinnin lähestymistapaan.
Mitä kilpailija-analyysi voi pitää sisällään?
- Listaus tunnistetuista kilpailijoista.
Listauksessa luetellaan kaikki nykyiset ja mahdolliset kilpailijat. - Kilpailijaprofilointi.
Kilpailijoiden profilointi sisältää esimerkiksi kilpailijoiden tuotteet, markkinaosuuden, hinnoittelustrategian (jos tiedossa), kohdeyleisön, jakelukanavat ja markkinointitaktiikat. - SWOT-analyysi (Strengths, Weaknesses, Opportunities ja Threats).
Kilpailijoiden vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien arviointi mahdollistaa markkina-aseman objektiivisen ymmärryksen. - Markkina-analyysi.
Kilpailutilannetta tutkimalla arvioidaan markkinoiden kokoa, kasvua, asiakkaiden tarpeita ja muita tekijöitä, jotta voidaan ymmärtää kilpailuympäristön ominaisuuksia ja tunnistaa mahdollisuuksia parantaa yrityksen asemaa markkinoilla. - Markkinointistrategioiden vertailu.
Kilpailijoiden markkinointistrategioiden, kampanjoiden, viestinnän ja kanavien analysointi onnistuneiden taktiikoiden tunnistamiseksi ja parannusmahdollisuuksien löytämiseksi.
Parannetaanko kilpailuetuasi yhdessä?
Asiantuntijamme auttavat sinua selvittämään nykyisen markkinatilanteen faktoihin perustuen. Laadukkaat työkalumme auttavat meitä etsimään juuri sinun liiketoimintasi kannalta hyödyllisimmät tiedot kilpailijoistasi.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Tutustu myös blogeihimme
Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?
Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?
Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.
Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?
Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?
Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen
Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?
Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena
Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.