Kilpailija-analyysi

Paranna markkinointistrategiaasi ja saavuta kilpailuetua kilpailija-analyysilla

Markkinoinnin kilpailija-analyysi on prosessi, jossa tunnistetaan, arvioidaan ja  vertaillaan yrityksen toimintaa kilpailijoihin nähden tunnistamalla vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat markkinoilla.

Kilpailija-analyysin avulla hankit kokonaisvaltaisen näkemyksen kilpailijoiden vahvuuksista, heikkouksista, markkina-asemasta ja suoriutumisesta, mikä puolestaan tukee yrityksesi päätöksentekoa ja markkinointistrategiasi kehitystä kilpailuetujen saavuttamiseksi.

Kilpailijoiden ymmärtäminen auttaa tunnistamaan markkinaraot ja mahdollistaa strategian mukauttamisen hyödyntämään juuri näitä mahdollisuuksia.

Kilpailijoiden onnistumisten analysointi ja benchmarkkaus mahdollistaa oman strategian ja markkinoinnin hienosäädön tuottamaan parempia tuloksia. Heikkouksien ymmärtäminen auttaa ennakoimaan mahdollisia haasteita ja riskejä.

Milloin kilpailija-analyysi tulisi tehdä?

Kun saavut uusille markkinoille. Kilpailija-analyysi kannattaa tehdä ennen uusille markkinoille tulemista tai uuden tuotteen lanseeraamista, jotta olemassa olevat kilpailijat ja nykyisten markkinoiden dynamiikka olisi selvillä. 

Säännöllisin väliajoin. Neljännes-, puoli- tai vuosittain tehtävä kilpailija-analyysi pitää yrityksen ajan tasalla markkinoiden muutoksista, uusista ja nousevista kilpailijoista sekä kuluttajien käyttäytymisestä.

Strategian muutosten yhteydessä. Kilpailija-analyysi on hyvä tehdä myös silloin, kun yritys harkitsee merkittäviä muutoksia strategiaan tai markkinoinnin lähestymistapaan.

Kilpailija-analyysi palveluna

Mitä kilpailija-analyysi voi pitää sisällään?

Kilpailija-analyysi toteutetaan räätälöitynä kokonaisuutena, jonka sisältö ja hinnoittelu vaihtelevat tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Yleisesti laaja-alainen kilpailija-analyysi voi pitää sisällään muun muassa:
  1. Listaus tunnistetuista kilpailijoista.
    Listauksessa luetellaan kaikki nykyiset ja mahdolliset kilpailijat.
  2. Kilpailijaprofilointi.
    Kilpailijoiden profilointi sisältää esimerkiksi kilpailijoiden tuotteet, markkinaosuuden, hinnoittelustrategian (jos tiedossa), kohdeyleisön, jakelukanavat ja markkinointitaktiikat.
  3. SWOT-analyysi (Strengths, Weaknesses, Opportunities ja Threats).
    Kilpailijoiden vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien arviointi mahdollistaa markkina-aseman objektiivisen ymmärryksen.
  4. Markkina-analyysi.
    Kilpailutilannetta tutkimalla arvioidaan markkinoiden kokoa, kasvua, asiakkaiden tarpeita ja muita tekijöitä, jotta voidaan ymmärtää kilpailuympäristön ominaisuuksia ja tunnistaa mahdollisuuksia parantaa yrityksen asemaa markkinoilla.
  5. Markkinointistrategioiden vertailu.
    Kilpailijoiden markkinointistrategioiden, kampanjoiden, viestinnän ja kanavien analysointi onnistuneiden taktiikoiden tunnistamiseksi ja parannusmahdollisuuksien löytämiseksi.

Parannetaanko kilpailuetuasi yhdessä?

Asiantuntijamme auttavat sinua selvittämään nykyisen markkinatilanteen faktoihin perustuen. Laadukkaat työkalumme auttavat meitä etsimään juuri sinun liiketoimintasi kannalta hyödyllisimmät tiedot kilpailijoistasi.

Kiinnostuitko?

Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.