Kilpailija-analyysi
Paranna markkinointistrategiaasi ja saavuta kilpailuetua kilpailija-analyysilla
Markkinoinnin kilpailija-analyysi on prosessi, jossa tunnistetaan, arvioidaan ja vertaillaan yrityksen toimintaa kilpailijoihin nähden tunnistamalla vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat markkinoilla.
Kilpailija-analyysin avulla hankit kokonaisvaltaisen näkemyksen kilpailijoiden vahvuuksista, heikkouksista, markkina-asemasta ja suoriutumisesta, mikä puolestaan tukee yrityksesi päätöksentekoa ja markkinointistrategiasi kehitystä kilpailuetujen saavuttamiseksi.
Kilpailijoiden ymmärtäminen auttaa tunnistamaan markkinaraot ja mahdollistaa strategian mukauttamisen hyödyntämään juuri näitä mahdollisuuksia.
Kilpailijoiden onnistumisten analysointi ja benchmarkkaus mahdollistaa oman strategian ja markkinoinnin hienosäädön tuottamaan parempia tuloksia. Heikkouksien ymmärtäminen auttaa ennakoimaan mahdollisia haasteita ja riskejä.
Milloin kilpailija-analyysi tulisi tehdä?
Kun saavut uusille markkinoille. Kilpailija-analyysi kannattaa tehdä ennen uusille markkinoille tulemista tai uuden tuotteen lanseeraamista, jotta olemassa olevat kilpailijat ja nykyisten markkinoiden dynamiikka olisi selvillä.
Säännöllisin väliajoin. Neljännes-, puoli- tai vuosittain tehtävä kilpailija-analyysi pitää yrityksen ajan tasalla markkinoiden muutoksista, uusista ja nousevista kilpailijoista sekä kuluttajien käyttäytymisestä.
Strategian muutosten yhteydessä. Kilpailija-analyysi on hyvä tehdä myös silloin, kun yritys harkitsee merkittäviä muutoksia strategiaan tai markkinoinnin lähestymistapaan.
Mitä kilpailija-analyysi voi pitää sisällään?
- Listaus tunnistetuista kilpailijoista.
Listauksessa luetellaan kaikki nykyiset ja mahdolliset kilpailijat. - Kilpailijaprofilointi.
Kilpailijoiden profilointi sisältää esimerkiksi kilpailijoiden tuotteet, markkinaosuuden, hinnoittelustrategian (jos tiedossa), kohdeyleisön, jakelukanavat ja markkinointitaktiikat. - SWOT-analyysi (Strengths, Weaknesses, Opportunities ja Threats).
Kilpailijoiden vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien arviointi mahdollistaa markkina-aseman objektiivisen ymmärryksen. - Markkina-analyysi.
Kilpailutilannetta tutkimalla arvioidaan markkinoiden kokoa, kasvua, asiakkaiden tarpeita ja muita tekijöitä, jotta voidaan ymmärtää kilpailuympäristön ominaisuuksia ja tunnistaa mahdollisuuksia parantaa yrityksen asemaa markkinoilla. - Markkinointistrategioiden vertailu.
Kilpailijoiden markkinointistrategioiden, kampanjoiden, viestinnän ja kanavien analysointi onnistuneiden taktiikoiden tunnistamiseksi ja parannusmahdollisuuksien löytämiseksi.
Parannetaanko kilpailuetuasi yhdessä?
Asiantuntijamme auttavat sinua selvittämään nykyisen markkinatilanteen faktoihin perustuen. Laadukkaat työkalumme auttavat meitä etsimään juuri sinun liiketoimintasi kannalta hyödyllisimmät tiedot kilpailijoistasi.
Kiinnostuitko?
Varaa kanssamme ilmainen konsultaatioaika, niin katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa markkinointiasi.
Tutustu myös blogeihimme
Graafisen suunnittelun 10 trendiä
Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Saavutettavuuden huomioiminen graafisessa suunnittelussa
Saavutettavuus graafisessa suunnittelussa ei ainoastaan paranna käyttäjäkokemusta, vaan edistää myös yhdenvertaisuutta ja laajentaa käyttäjäkuntaa.
Väripsykologian voima graafisessa suunnittelussa
Väripsykologia on keskeinen tekijä markkinoinnissa, sillä värit luovat erilaisia merkityksiä ja luovat tunteita. Lue blogistamme miten värien avulla voi jäädä katsojan mieleen.
Responsiivinen suunnittelu
Responsiivinen suunnittelu takaa miellyttävän käyttökokemuksen kaikilla laitteilla, sekä vahvistaa brändin yhtenäistä ilmettä.
Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?
Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon
B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.