Miksi mediatiedottaminen kannattaa?

Rakenna yrityksellesi korvaamattoman arvokasta näkyvyyttä

Perinteisen median rooli uutisten välittäjänä ja puheenaiheiden luojana on digimaailmassakin vankka. Lehdistötiedotteet ja aktiivinen yhteydenpito mediaan pitävät yrityksesi toimittajien mielessä.

Miksi mediatiedottaminen kannattaa?

Elämme sosiaalisen median aikaa, jossa nopeat kanavat ja suuret yleisöt ovat kenen tahansa ulottuvilla. Silti perinteisellä medialla on edelleen paikkansa ja yhteydenpito toimittajiin kannattaa.

Mediatiedottaminen perinteisten tiedotteiden avulla on yksi keino luoda suhteita mediaan ja toimittajiin. Kun yhdistät niihin vielä henkilökohtaisen kontaktoinnin, voit rakentaa yrityksellesi korvaamattoman arvokasta näkyvyyttä ansaitun median kautta. 

Mitä kaikkea onnistunut mediatiedottaminen mahdollistaa markkinoinnin näkökulmasta? Olemme koonneet alle muutamia syitä, miksi mediatiedottaminen kannattaa ja kuinka ammattilaiset voivat olla siinä avuksi.

1. Pitkäaikaiset suhteet kantavat hedelmää

Ansaitusta mediasta puhuttaessa on tärkeää muistaa, että mediatiedottaminen ei ole maksettua mainontaa, vaan julkaisupäätöksen tekee aina toimitus. Perusteena ovat asian kiinnostavuus ja uutisarvo. Markkinoinnin näkökulmasta on tärkeää, että yritys viestii aktiivisesti, säännöllisesti ja asiansa harkitulla tavalla paketoiden.

Säännöllisellä mediatiedottamisella yrityksesi jää toimittajien mieleen ja auttaa luomaan heihin pitkäaikaisia suhteita. Kun toimittaja tuntee yrityksesi ja sen toimialan ennestään, uutisarvoiset asiat ylittävät myös julkaisukynnyksen helpommin.

Ideaalimaailmassa mediatyötä tehdään vuosien aikajänteellä ja henkilökohtaisia suhteita luoden. On kuitenkin myös paljon tilanteita, joissa jo yksittäisellä lehdistötiedotteella voi saada paljon aikaan – ja jopa tilanteita, joissa se on tehokkain mahdollinen tapa hoitaa asia.

Viestinnän asiantuntijat osaava laatia mediatiedotteen ja siihen liittyvät materiaalit niin, että ne vastaavat alan konventioita ja helpottavat toimittajan työtä. Sudenkuoppiakin mediatyössä on, joten jos talon sisältä ei löydy aiheeseen perehtynyttä tekijää, käytä rohkeasti ulkopuolista apua.

2. Näkyvyys oikeassa kontekstissa

Oikeiden medioiden ja juuri sinun yrityksesi toimialasta kirjoittavien toimittajien löytäminen on tärkeää näkyvyyden kannalta. Yrityksesi bränditarina ottaa oikean suunnan, kun uutiset näkyvät toimialaasi liittyvissä julkaisuissa ja niissä ympäristöissä, joita kohdeyleisösi arvostaa.

Myös kanavalla on väliä. Vaikka usein puhutaan nimellisesti lehdistötiedotteesta, koskettaa se tietenkin yhtä lailla lehdistön lisäksi myös televisiota, radiota ja verkkomediaa. Nykyisin samassa nipussa ovat usein myös sosiaalisen median vaikuttajat.

Ansaitun median suuri valtti maksettuun mainontaan nähden on viestin luotettavuus. Yleisön silmissä toimituksellisella aineistolla on aivan toisenlainen kaiku kuin maksetuksi mainokseksi mielletyllä sisällöllä.

3. Löydä juuri oikeat yleisöt

Mediatiedottamisessa tärkeimpiä asioita on kohdistaa viesti oikean kontekstin kautta oikeille yleisöille. Kohdistaminen ja tilanteen kokonaisarviointi kannattaa aina. Välillä fiksu jakelu voi olla hyvinkin laaja, mutta pitkä vastaanottajalista ei automaattisesti tarkoita parasta mahdollista tulosta. Usein laatu korvaa määrän, ja kaikkein tärkeintä on osata valita viestillesi juuri oikeat vastaanottajat.

Kun käytät tiedotteen jakeluun tehokasta mediatyökalua, saat valittua jakelulistalle juuri sinun yrityksesi toimialan tuntevat toimittajat ja toimitukset. Aina ajantasainen mediatietokanta on korvaamaton apu.

4. Seuranta pitää suunnan oikeana

Jos lähetät lehdistötiedotteen, varmista aina myös sen tulosten seuranta. Raportin tulisi sisältää vähintään luvut tiedotteen avaus- ja klikkausprosenteista sekä listan tiedotteen perusteella syntyneistä julkaisuista: montako kertaa, milloin ja missä medioissa tiedotteen pohjalta on uutisoitu.

Parhaimmillaan voit myös analysoida artikkelisisällön sävyjä ja laskea tavoittavuuslukuja. Oikeanlaista työkalua käyttämällä saat kaikki nämä tiedot käyttöösi helposti ja kattavasti. Mediatyön seuranta auttaa varmistamaan, että suunta on oikea ja toimenpiteet kannattavia.

5. Tunnettuus ja brändityö tukevat kasvua

Säännöllinen tiedottaminen tukee yrityskuvan rakentamista. Yrityksesi toiminta ja palvelut tulevat ajan myötä tutuiksi sekä toimittajakunnalle että asiakasryhmille. Pitkäjänteisellä tiedottamisella bränditarinasi välittyy suurelle yleisölle monikanavaisesti.

Tuotteen tai palvelun tunnettuuden kasvattaminen on tärkeää erityisesti silloin, kun yrityksen toiminta on vasta alkuvaiheessa. Mediatiedottamisella viestit yrityksesi tärkeistä asioista ja uutisista, mutta myös kasvatat brändinäkyvyyttä.

Joku voisi sanoa, että pelkkä näkyvyys ei tuo leipää pöytään. Totta sekin, mutta aivan yhtä helppoa on kumota väite mediatyön tarpeettomuudesta: miksi muuten lähes jokainen menestyvä yritys tekisi sitä? Medianäkyvyyden aktiivinen tavoittelu tukee tietenkin myös myyntiä ja yritystoiminnan ydintehtäviä.

6. Ansaittua näkyvyyttä voi saada pienelläkin budjetilla

Hyvä mediatyö voi tuoda tuntuvia tuloksia yllättävän kohtuullisella budjetilla. Jos saatavilla on kiinnostava aihe, hyvin tuotettu teksti ja laadukkaat valokuvat, ei enää tarvita kuin oikein ajoitettu lähetys ja fiksusti koottu jakelulista, niin hyvän tiedotteen ainekset ovat koossa.

Tiedote ei ole ostettua mediaa, vaan julkaisupäätös on aina toimituksella. Siksi ansaittu näkyvyys on luonteeltaan vaikeasti ennakoitavaa, eikä tuloksia voi ennustaa käytetyistä euromääristä yhtä helposti kuin suoraviivaista mainontaa ostamalla. Mutta jättipottejakin median kautta voi saada – jos tietää mitä tekee. Markkinoinnin näkökulmasta juuri se tekee ansaitun median tavoittelusta niin innostavaa ja kannattavaa!

Oddy Digitalin palveluihin kuuluvat sekä mediaseurannan palvelut että mediatiedottamisen palvelut

  • mediastrategiat ja niiden käytäntöönpano
  • lehdistötiedotteiden sisällöntuotanto
  • lehdistötiedotteiden jakelu (käytössämme on Meltwaterin globaali toimittajatietokanta)
  • mediaseurannan palvelut (yksittäiset analyysit tai jatkuva seuranta, käytössämme Meltwaterin globaali mediatietokanta)
  • voit tilata meiltä myös yksittäisen lehdistötiedotteen avaimet käteen -palveluna

Sisältötiimistämme löytyy vahvaa media-alan osaamista. Olemme tukenasi sekä strategiatasolla että käytännön työssä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023

Tekoäly, GA4, videomuotoiset sisällöt ja paljon muuta! Uusi vuosi tarjoaa uudet kujeet myös digitaaliseen markkinointiin. Koostimme yksitoista digitaalisen markkinoinnin trendiä vuodelle 2023.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.