Mikä on Google Analytics 4

Miksi ottaa Google Analytics 4 käyttöön jo tänään?

Uusin Google Analyticsin versio Google Analytics 4 (GA4) on ollut tarjolla syksystä 2020 lähtien. Kyseessä ei ole pelkkä päivitys olemassa olleeseen Google Universal Analyticsiin (UA), vaan siinä on täysin uusia ominaisuuksia. Esimerkkinä uusi tapa mitata asioita tapahtumiin perustuen sekä moderni käyttöliittymä.

Mikä on Google Analytics 4

Uusi Google Analytics 4 pohjautuu aikaisemmin Beta-versiona olleeseen Googlen Sovellus + Verkko-ominaisuuden päälle. Kömpelö nimitys on saanut väistyä ja olemassa olleiden toiminnallisuuksien päälle on lisätty uusia.

Syksystä 2020 lähtien uutta omaisuutta luodessa Google Analytics 4 omaisuus on ollut oletusvalinta Googlen analytiikassa. Halutessaan voidaan luoda myös perinteinen Universal Analytics omaisuus ja se on myös suositeltavaa toistaiseksi uuden Google Analytics 4:n rinnalla. On kuitenkin huomioitava, että Google on ilmoittanut, ettei se enää kehitä Universal Analyticsiä, vaan kaikki kehitystyö on siirtynyt uuden analytiikkatyökalun kehittämiseen. Vanha Universal Analytics on jäänyt pois käytöstä heinäkuussa 2023. Google Analytics 4 on varmasti usealla jo käytössä, mutta eri tavalla mitattavien asioiden ja mittapisteiden määrittäminen vaatii asiantuntijuutta.

Miksi uusi Google Analytics 4?

Google Analytics on toiminut jo pitkän aikaa työkaluna yritysten ja markkinoijien apuna ymmärtämään miten asiakkaat toimivat ja mitä verkkosivustoilla tapahtuu. Datan ymmärtäminen ja tulkinta on tullut ajan saatossa yhä vaikeammaksi, kun ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut. Ihmiset käyttävät entistä enemmän mobiililaitteita ja sovelluksia etsiessään tietoa palveluista/tuotteista sekä ostaessaan niitä verkossa. Ihmiset käyttävät sivustoja ja sovelluksia ristiin ja näin ollen on tärkeää saada juuri oikeaa ja mahdollisimman tarkkaa dataa.

Uusi Google Analytics 4 helpottaa sivustojen ja sovellusten kasvua

Google Analytics 4 työstää halutun datan valmiiksi analyyseiksi, jotta voidaan ymmärtää asiakkaiden mieltymykset ja elinkaari. Näin asiakkaille voidaan luoda helpommin parempi käyttökokemus kehittämällä verkkosivuston sekä sovelluksen välisiä ostoprosessin pullonkauloja sekä vahvistaa olemassa olevia vahvuuksia. Näitä tietoja voidaan katsoa Analytics Hubissa, jossa voidaan tehdä haluttuja raportteja. Koneoppimisen ansiosta on mahdollista saada automaattisia näkemyksiä, mm. eri asiakassegmenteistä tai kuinka todennäköinen asiakaspoistuma on. Tekoälyä hyödynnetään myös silloin, kun dataan syntyy aukkoja olennaisten evästeiden puuttuessa.

Tietosuoja-asetukset kuten yleiseurooppalainen GDPR ovat asettaneet lainalaisuuksia kuinka dataa saadaan kerätä, käyttää ja säilyttää. Googlen tarkoitus uudistuksella on ollut luoda kestävä ja koneoppimiseen pohjautuva analytiikkatyökalu, joka auttaa yrityksiä kasvamaan datan avulla. Se myös mahdollistaa tulevan ennakoinnin tietoturvaa ja yksityisyyttä huomioonottaen.

Tapahtumat ja parametrit suoraviivaistavat mitattavuuden

Käyttäjien toimintaa mittaavat tapahtumat on suoraviivaistettu. Kaikki sivulla tapahtuvat asiat ovat nyt tapahtumia, oli kyseessä sitten sivukatselu tai itse määritetty tapahtumaseuranta. Tähän asti tapahtumat on määritetty Universal Analyticsissä hierarkisesti eri tasoilla, kun uudessa Analytics 4:ssa tapahtumat voidaan merkata parametreillä. Parametrit ovat selkokielisiä ja niitä voi ottaa käyttöön tai pois käytöstä milloin haluaa

Eri alustojen välinen integraatio helpottaa markkinoinnin kohdennusta

Markkinoijat voivat tehdä uusia ja hoitaa olemassa olevia yleisöjä sivustovierailijoista verkkosivustojen ja appien välillä. Kun esimerkiksi käyttäjä on kvalifioitu yleisölistalle toimintansa perusteella verkkosivuilla ja sen jälkeen otettu pois tehdyn ostoksen perusteella appissa, retargetointilista päivittyy automaattisesti niin, ettei käyttäjää oteta huomioon uudelleen markkinoinnissa ja mainoksia ei enää kohdisteta hänelle. Tämä helpottaa markkinoinnin kohdennusta huomattavasti. Lisäksi GA4 raportoi YouTubessa tapahtuvan toiminnan niin appista kuin verkosta.

Mistä lähteä liikkeelle Google Analytics 4:n käyttöönotossa?

Google Analytics 4 ei päivity automaattisesti olemassa oleville tileille ja se on otettava erikseen käyttöön. Googlen virallinen suositus GA4:n käytölle on ottaa sen seuranta nykyisen Universal Analyticsin rinnalle. Näin saadaan kaikki hyöty Googlen analytiikasta. Suosittelemme ottamaan Google Analytics 4 käyttöön jo tänään, jottei sen hyödyt jää käyttämättä.

Mistä lähteä liikkeelle? Määrittele ensin mitä halutaan mitattavan. Nykyiset määritykset sivustolle tai sovellukselle auttavat hahmottamaan, mitä halutaan mitata tulevaisuudessa. Näin tunnistetaan kaikki ne mitattavat asiat, jotka halutaan myös Analytics 4:n analytiikassa huomioitavan. Tutustuminen tyypillisiin maalipisteisiin kannattaa.

Tämän jälkeen Analytics-näkymä voidaan perustaa huomioiden sivustosi sekä sovelluksesi mittaustarpeet. Varsinkin tapahtumien ja parametrien asentaminen kannattaa tehdä heti alusta noudattaen uusia ohjeistuksia. Pyydä meiltä rohkeasti apua!

Oddy Digital on Googlen virallinen kumppanitoimisto. Ota meihin yhteyttä, niin voimme auttaa yritystäsi Google Analytics 4:n perustamisessa ja käyttöönotossa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Sisällön mittaaminen

Sisällön mittaaminen

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on parantaa yrityksen myyntiä ja tuottoa. Mutta miten sisältöjä voi mitata ja mistä tietää, saavutetaanko sisällöllä asetetut myynnilliset ja tuotolliset tavoitteet?
Google Analytics ja tietosuoja

Google Analytics ja tietosuoja – GA4 on laillinen ja hyväksytty analytiikan työkalu

Google Analytics ja tietosuoja -ongelmaan on saatu ratkaisu. Palvelua ei tarvitse vaihtaa tietosuojasäädösten takia. Tutustu aiheeseen tarkemmin blogikirjoituksessamme.

5 syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön nyt

Miksi Google Analytics 4 kannatti ottaa käyttöön hyvissä ajoin ennen siirtymää 1.7.2023? Keräsimme artikkeliin viisi hyvää syytä!
Digimarkkinoinnin termit

Digimarkkinoinnin termejä

Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.