5 syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön hyvissä ajoin
Google Analytics tulee muuttumaan radikaalilla tavalla 1.7.2023, kun Universal Analytics lopettaa datan keräämisen.

Google Analytics tulee muuttumaan, kun vanha tuttu Universal Analytics poistuu täysin käytöstä ja tilalle saapuu GA4. Keräsimme viisi hyvää syytä, miksi uusi analytiikkatyökalu kannattaa ottaa käyttöön jo nyt.
Google Analytics 4 ja Universal Analytics
Google Analytics 4 (GA4) on Googlen dataan ja analytiikkaan keskittyvän ilmaisen palvelun uusin versio, jonka sanotaan olevan analytiikan seuraavan sukupolven tienraivaaja.
GA4:n taustalla oleva teknologia pohjautuu koneoppimista hyödyntävään tekoälyyn. Se käyttää edeltäjäänsä Universal Analyticsia kehittyneempiä parametreja ja tapahtumakohtaisia tilastoja datan keräämiseen ja mittaamiseen. Voit lukea lisää Google Analyticsin uusimmasta versiosta aiemmasta blogikirjoituksestamme.
Googlen analytiikkapalvelut ovat hyvin laajalti käytössä. Nykyistä Universal Analyticsia käytti keväällä 2022 jopa yli 28 miljoonaa verkkosivua maailmanlaajuisesti. Kaikki nämä sivustot joutuvat pian sopeutumaan uuteen, sillä datan kerääminen UA:n avulla päättyy 1.7.2023.
Tämän jälkeen dataa voi vielä tarkastella kuuden kuukauden ajan. Lopulliseksi viimeiseksi UA:n käyttöpäiväksi Google on ilmoittanut 1.1.2024.
Lue alta viisi syytä, joiden vuoksi kannattaa ottaa Google Analytics 4 käyttöön hyvissä ajoin.
1. Google Analytics 4:n käyttöönotto vie aikaa
Universal Analytics ei päivity automaattisesti uusimpaan versioon eikä dataa voi siirtää vanhasta palvelusta uuteen. Käyttöönotto on vääjäämättä edessä, jos yrityksesi haluaa hyödyntää palvelua datan ja analytiikan tarpeisiin myös jatkossa. Palvelun saattamisessa oman yrityksen tarpeisiin sopivaksi kuluu kuitenkin aikaa.
Kannattaa siis olla nopea ja asentaa GA4 käyttöön jo nyt, jotta datan kerääminen sujuisi jatkossakin mahdollisimman kattavasti.
Google suosittelee käyttäjiä odottamaan muutaman kuukauden GA4:n käyttöönoton jälkeen, sillä relevantin analytiikan muodostamiseksi palvelun tulee saada kerätä dataa kattavalta ajanjaksolta. Universal Analyticsia ei kannatakaan siis vaihtaa suoriltaan GA4:ään, vaan suosittelemme vanhan palvelun säilyttämistä hetken ajan rinnakkaiselossa GA4:n kanssa.
2. Google Analytics 4:n kehityksessä on huomioitu tietoturvallisuus
Google Analytics 4:n kehityksen taustalla on tarve pitkäkestoiselle analytiikan työkalulle tietoturvan muuttuvassa maailmassa. Se pyrkii sekä kunnioittamaan tietoturvaa että tarjoamaan älykästä yksityisyyttä.
Palvelusta löytyy erilaisia ominaisuuksia, joilla voi vaikuttaa siihen, kuinka kävijöiden sijainnista tai laitteista kerätään tietoa. Google puolestaan vakuuttaa, ettei käyttäjien IP-osoitteita tallenneta sen järjestelmiin. Sijainneissa kerrotaan hyödynnettävän karkeaa geolokaatiota. Kerrotun perusteella palvelun ei pitäisi paikantaa käyttäjiä tai tallentaa heistä tarkasti yksilöiviä tietoja.
3. Ottamalla Google Analytics 4:n käyttöön saat kattavampaa dataa käyttäjistä
Google Analytics 4 tarjoaa kolme kategoriaa sivuston käyttäjien tarkkailuun ja mahdollistaa käyttäjän toiminnan erittelyä ja käyttäjäpolkujen analysointia aiempaa kattavammin. Kuten aiemmin mainitsimme, GA4:n tulee kerätä dataa muutaman kuukauden ajan muodostaakseen kattavia analyyseja. GA4 kannattaakin siis ottaa käyttöön jo nyt, jotta välttämättömän siirtymän tapahtuessa et jää kallisarvoisesta datasta paitsi.
Eri alustojen välinen integraatio auttaa markkinoinnin kohdentamisessa, sillä GA4 kerää sujuvasti dataa eri alustojen ja laitteistojen väliltä.
Käyttäjien toimintaa mitataan suoraviivaisesti tapahtumien avulla. Tapahtumia eli esimerkiksi verkkosivustolla tapahtuvia klikkauksia tai siirtymiä voidaan luokitella parametrien avulla. GA4 pyrkii myös analysoimaan verkkoliikenteen laatua ja tunnistamaan epämääräistä bottiliikennettä ja negatiiviista hakukoneoptimointivaikuttamista.
4. Google Analytics 4 tarjoaa relevanttia analytiikkaa fiksuilla algoritmeilla
Valmiiksi työstettyjen analyysien johdosta Google Analytics 4:n myötä saatua analytiikkaa voidaan hyödyntää tuote- tai palvelukehityksessä helpommin kuin ennen. Palvelun avulla voidaan esimerkiksi mitata, kuinka paljon suosiota yrityksen eri tuotteet ovat saaneet toisiinsa nähden.
Koneoppivan tekoälyn avulla generoidut automatisoidut insights-tilastot tunnistavat, jos sivuston liikenteessä ilmenee huomattavia muutoksia, kuten trendejä tai laskuja kävijämäärässä.
Laajemman kävijäkunnan omaavat voivat saada ennakoituja tilastoja GA4:n avulla. Ennakoinnilla pystyy arvioimaan esimerkiksi, kuinka todennäköisesti tuotteita ostetaan tai paljonko tuottoa on tulossa. Ennakointia varten sivun parametrien tulee olla kunnossa ja dataa tulee olla kattavalta aikaväliltä. Toimi siis ajoissa!
5. Maalipisteillä entistä tarkempaa dataa Google Analytics 4:n avulla
Jos et ole vielä täysin varma mitä haluat mitattavan, Google Analytics 4 tarjoaa valmisasetuksia, jotka auttavat alkuun datan ja analytiikan maailmaan astuttaessa.
Tarkempien analyysien muodostamiseksi mitattavat asiat tulisi kuitenkin määrittää yksilöllisiin tavoitteisiin sopiviksi. Datasta kaiken potentiaalisen irti saamiseksi asiat kannattaa asettaa mitattavaksi maalipisteisiin perustuen. Käytännössä määrittäminen onnistuu tapahtumia ja parametreja hyödyntämällä.
Tarkkaa määrittelyä varten analytiikan ammattilaisten apu on usein tarpeen. Kun tartut toimeen jo nyt, saat kaiken tämän hyvissä ajoin valmiiksi.
Oddy Digital on Googlen virallinen kumppanitoimisto. Autamme mielellämme yritystäsi GA4:n käyttöönotossa ja tilien perustamisessa. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn datan ja analytiikan ammattilaisiin!

Teemu Leskinen
Digital Business Lead
Tutustu myös muihin blogeihimme
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.