Digimainonnassa onnistuminen – 10 vinkkiä digimainontaan

10 digivinkkiä, joilla onnistut digimainonnassa

Mittarit, laadukas sisältö, monikanavaisuuden hyödyt… Tutustu digivinkkeihimme!

10 digivinkkiä joilla onnistut digimainonnassa

1. Onko mittarit kunnossa?

Onko verkkoanalytiikkasi, esimerkiksi Google Analytics tai Matomo, määritetty hyvin? Tiedätkö esimerkiksi yhteydenottojen, uutiskirjeen tilaajien, ostojen tai videon katsoneiden määrät? Liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet eli konversiopisteet on hyvä määrittää analytiikkaan. Näin saa tietoa eri markkinointitoimenpiteiden ja itse verkkosivun toimivuudesta. Analytiikasta saa kullanarvoista tietoa siitä, mihin suuntaan liiketoimintaa kannattaa kehittää.

2. Koukuttavan sisällön tärkeys ja asiakasymmärrys.

Hyvä sisältö on tärkeää. Kaikki haluavat kuluttaa itselleen relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä. Tunnetko asiakkaasi? Mikä heitä kiinnostaa ja millaista sisältöä he haluavat kuluttaa? Verkkosivun ja muun näkyvyyden on hyvä olla linjassaan keskenään. Jos mainosta klikkaamalla päätyy verkkosivuillesi, niin yhtenäinen ilme on hyvä jatkua mainoksesta eteenpäin.

3. Monikanavaisuus kannattaa.

Usein tehokas vaikuttaminen vaatii näkyvyyttä ja läsnäoloa useassa eri kanavassa, usealla eri viestillä ja useaan eri aikaan. Eri kanavia ovat esimerkiksi Google Display Network, YouTube, nettiTV, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn, hakusanamainonta (SEM), ohjelmallinen ostaminen, natiivimainonta, Spotify jne.

4. Tarkkaa kohdennettavuutta kannattaa hyödyntää.

Erityisesti digitaalinen mainonta on tänä päivänä erittäin hyvin ja tarkasti kohdennettavaa. Tärkeää on tietää mahdollisimman paljon kohderyhmästä, jota halutaan tavoitella. Uusasiakashankintaa voi tehdä datakohdennetun ohjelmallisen ostamisen keinoin näinkin tarkasti: miehet, Pohjanmaa, +35v ja ostamassa uutta Volvoa. Usein ei kuitenkaan kannata sortua liian tarkkaan kohdentamiseen.

5. Löydettävyys Googlessa.

Löydetäänkö sinut vaivattomasti ja nopeasti Googlen hakukoneesta? Ihmiset ovat kärsimättömiä etsimään ja haluavat löytää etsimänsä tiedon saman tien. Jos et päädy Googlen hakutulosten kärkeen, jäät helposti kokonaan pois harkintaryhmästä. Googlen hakusanamainonnalla (SEM) pääset kertarytinällä hakutuloksissa korkealle, kun taas hakukoneoptimointi (SEO) on pitkäjänteistä ja tärkeää työtä, jolla orgaanista löydettävyyttä parannetaan pitkäaikaisesti.

6. Useampi viestikärkivariaatio mainontaan.

Viestin läpimeneminen vaatii usein toistoa eikä tällöin tismalleen saman viestin paukuttaminen samalle henkilölle ole fiksua. Jos jokaisessa mainoksessa törmää samaan ilmeeseen ja viestiin, mainosten tehot laskevat. Eri kohderyhmiä puhuttelevia viestejä kannattaa olla useita, myös eri kanavia ajatellen, mutta myös tehojen maksimoimiseksi. Digimainonta menettää nopeasti tuoreutensa. Jos henkilö on jo käynyt verkkosivuillasi ja päätyy yhä näkemään saman mainoksen kuin aiemmin, mainos tuskin enää vie ostopäätöstä tehokkaasti eteenpäin. Henkilöille, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi, kannattaa näyttää eri viestiä (remarketing-mainonta) kuin uusien verkkosivukävijöiden mainonnassa.

7. Eri keinot haltuun.

Vaikuttamisen eri keinot kannattaa valjastaa käyttöön, toki resurssien mukaan. Toiset kuluttavat paljon videoita YouTubessa, tällöin todennäköisesti videoiden välissä näkyvä videomainos toimii heille. Joku taas haluaa lukea hyvää kirjoitettua sisältöä, tällöin natiivimainonta voi toimia. Toiset kuuntelevat Spotifya, tällöin äänimainos on hyvä vaihtoehto tällaisen henkilön puhutteluun. Bannerimainoksiin reagoi pieni osa ihmisistä, bannerimainonta tukee hyvin muuta markkinointia.

8. Onko sosiaalinen media hallussa?

Mitkä ovat sinulle tärkeimmät sosiaalisen median kanavat? Oletko kaikissa sosiaalisen median kanavissa, joissa kannattaa olla? Kaikissa sosiaalisen median kanavissa ei kannata olla läsnä, vaan kannattaa valita tärkeimmät kanavat, eli ne, joihin resurssisi oikeasti riittävät.

9. Suunnitelmallisuus on järkevää.

Hyvän suunnitelman avulla tekeminen on strukturoitua ja asiat tulee hoidettua suunnitellusti. Vuosikellon hahmottelu on fiksua, sitä voi täydentää ja muutella aina tarvittaessa, mutta usein se on hyvä runko lähteä miettimään käytännön toimenpiteitä.

10. Turhat manuaaliset vaiheet pois.

Kovin usein manuaaliset työvaiheet aiheuttavat turhia virheitä. Monia vaiheita on mahdollista tehostaa ja automatisoida. Markkinoinnin automaation avulla esimerkiksi tilausvahvistukset tai tyytyväisyyskyselyt menevät suoraan asiakkaalle. Myös verkkosivun kautta tulleisiin yhteydenottopyyntöihin voi automatioida vastauksen asiakkaalle, kuten esimerkiksi: “Kiitos yhteydenotostasi. Palaamme mahdollisimman pian”. Tämä parantaa asiakaspalvelua ja automaation avulla voit lisätä asiakastyytyväisyyttä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.