Digimainonnassa onnistuminen – 10 vinkkiä digimainontaan

10 digivinkkiä, joilla onnistut digimainonnassa

Mittarit, laadukas sisältö, monikanavaisuuden hyödyt… Tutustu digivinkkeihimme!

10 digivinkkiä joilla onnistut digimainonnassa

1. Onko mittarit kunnossa?

Onko verkkoanalytiikkasi, esimerkiksi Google Analytics tai Matomo, määritetty hyvin? Tiedätkö esimerkiksi yhteydenottojen, uutiskirjeen tilaajien, ostojen tai videon katsoneiden määrät? Liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet eli konversiopisteet on hyvä määrittää analytiikkaan. Näin saa tietoa eri markkinointitoimenpiteiden ja itse verkkosivun toimivuudesta. Analytiikasta saa kullanarvoista tietoa siitä, mihin suuntaan liiketoimintaa kannattaa kehittää.

2. Koukuttavan sisällön tärkeys ja asiakasymmärrys.

Hyvä sisältö on tärkeää. Kaikki haluavat kuluttaa itselleen relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä. Tunnetko asiakkaasi? Mikä heitä kiinnostaa ja millaista sisältöä he haluavat kuluttaa? Verkkosivun ja muun näkyvyyden on hyvä olla linjassaan keskenään. Jos mainosta klikkaamalla päätyy verkkosivuillesi, niin yhtenäinen ilme on hyvä jatkua mainoksesta eteenpäin.

3. Monikanavaisuus kannattaa.

Usein tehokas vaikuttaminen vaatii näkyvyyttä ja läsnäoloa useassa eri kanavassa, usealla eri viestillä ja useaan eri aikaan. Eri kanavia ovat esimerkiksi Google Display Network, YouTube, nettiTV, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn, hakusanamainonta (SEM), ohjelmallinen ostaminen, natiivimainonta, Spotify jne.

4. Tarkkaa kohdennettavuutta kannattaa hyödyntää.

Erityisesti digitaalinen mainonta on tänä päivänä erittäin hyvin ja tarkasti kohdennettavaa. Tärkeää on tietää mahdollisimman paljon kohderyhmästä, jota halutaan tavoitella. Uusasiakashankintaa voi tehdä datakohdennetun ohjelmallisen ostamisen keinoin näinkin tarkasti: miehet, Pohjanmaa, +35v ja ostamassa uutta Volvoa. Usein ei kuitenkaan kannata sortua liian tarkkaan kohdentamiseen.

5. Löydettävyys Googlessa.

Löydetäänkö sinut vaivattomasti ja nopeasti Googlen hakukoneesta? Ihmiset ovat kärsimättömiä etsimään ja haluavat löytää etsimänsä tiedon saman tien. Jos et päädy Googlen hakutulosten kärkeen, jäät helposti kokonaan pois harkintaryhmästä. Googlen hakusanamainonnalla (SEM) pääset kertarytinällä hakutuloksissa korkealle, kun taas hakukoneoptimointi (SEO) on pitkäjänteistä ja tärkeää työtä, jolla orgaanista löydettävyyttä parannetaan pitkäaikaisesti.

6. Useampi viestikärkivariaatio mainontaan.

Viestin läpimeneminen vaatii usein toistoa eikä tällöin tismalleen saman viestin paukuttaminen samalle henkilölle ole fiksua. Jos jokaisessa mainoksessa törmää samaan ilmeeseen ja viestiin, mainosten tehot laskevat. Eri kohderyhmiä puhuttelevia viestejä kannattaa olla useita, myös eri kanavia ajatellen, mutta myös tehojen maksimoimiseksi. Digimainonta menettää nopeasti tuoreutensa. Jos henkilö on jo käynyt verkkosivuillasi ja päätyy yhä näkemään saman mainoksen kuin aiemmin, mainos tuskin enää vie ostopäätöstä tehokkaasti eteenpäin. Henkilöille, jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi, kannattaa näyttää eri viestiä (remarketing-mainonta) kuin uusien verkkosivukävijöiden mainonnassa.

7. Eri keinot haltuun.

Vaikuttamisen eri keinot kannattaa valjastaa käyttöön, toki resurssien mukaan. Toiset kuluttavat paljon videoita YouTubessa, tällöin todennäköisesti videoiden välissä näkyvä videomainos toimii heille. Joku taas haluaa lukea hyvää kirjoitettua sisältöä, tällöin natiivimainonta voi toimia. Toiset kuuntelevat Spotifya, tällöin äänimainos on hyvä vaihtoehto tällaisen henkilön puhutteluun. Bannerimainoksiin reagoi pieni osa ihmisistä, bannerimainonta tukee hyvin muuta markkinointia.

8. Onko sosiaalinen media hallussa?

Mitkä ovat sinulle tärkeimmät sosiaalisen median kanavat? Oletko kaikissa sosiaalisen median kanavissa, joissa kannattaa olla? Kaikissa sosiaalisen median kanavissa ei kannata olla läsnä, vaan kannattaa valita tärkeimmät kanavat, eli ne, joihin resurssisi oikeasti riittävät.

9. Suunnitelmallisuus on järkevää.

Hyvän suunnitelman avulla tekeminen on strukturoitua ja asiat tulee hoidettua suunnitellusti. Vuosikellon hahmottelu on fiksua, sitä voi täydentää ja muutella aina tarvittaessa, mutta usein se on hyvä runko lähteä miettimään käytännön toimenpiteitä.

10. Turhat manuaaliset vaiheet pois.

Kovin usein manuaaliset työvaiheet aiheuttavat turhia virheitä. Monia vaiheita on mahdollista tehostaa ja automatisoida. Markkinoinnin automaation avulla esimerkiksi tilausvahvistukset tai tyytyväisyyskyselyt menevät suoraan asiakkaalle. Myös verkkosivun kautta tulleisiin yhteydenottopyyntöihin voi automatioida vastauksen asiakkaalle, kuten esimerkiksi: “Kiitos yhteydenotostasi. Palaamme mahdollisimman pian”. Tämä parantaa asiakaspalvelua ja automaation avulla voit lisätä asiakastyytyväisyyttä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.