Mitä tapahtui vuonna 2019?

#oddytrendit2019

Mitä tapahtui vuonna 2019? #oddytrendit2019

Vuoden alussa veikkaillaan aina tulevia trendejä. Mitä tapahtui vuonna 2019? Paljastamme nyt kymmenen asiakkaidemme keskuudessa toteutunutta trendiä vuodelta 2019.

1. Hakukoneoptimointia ryhdytään tekemään tosissaan

Myös PK-yritykset ovat käyneet panostamaan hakukoneoptimointiin. Näin yrityksen nettisivuista tulee löydettävät hakukoneissa.

2. Videot, videot, videot

Yhä lyhyemmät, jopa alle viisi sekuntia kestävät, videot täyttävät nyt somefiidimme. Pystysuorat ja neliönmuotoiset videot ovat yleistyneet some-kanavissa.

3. Personoitu mainonta

Käyttäjädatan perusteella mainontaa voidaan kohdentaa tehokkaammin kuin koskaan aiemmin. Se parantaa käyttäjille näytettävien mainosten osuvuutta ja mainostajien samaa sijoitetut pääoman tuottoprosenttia (ROI).

4. Sisällön tärkeys kasvaa

Kun sisällön määrä digikanavissa kasvaa, on selvää, että näkyvyyttä on haettava loistavalla sisällöllä. On myös ymmärretty, että sisällön on herätettävä tunteita.

5. Monikanavaisuus ja markkinoinnin automaatio

Kanavien määrä lisääntyy entisestään. On ymmärretty, että aitoon monikanavaiseen tavoittamiseen tarvitaan markkinoinnin automaatiota.

6. Myrkkinointi ja maanti

Yrityksillä ei ole enää varaa pitää myyntiä ja markkinointia erillään. Aito yhteistyö näiden välillä lähtee asiakasymmärryksestä ja asiakkaan keskiöön siirtämisestä.

7. Tiedon hyödyntäminen ”mutun” sijaan

Liiketoimintaa kehitetään entistä enemmän tietoon pohjautuen. Verkkoanalytiikan avulla liiketoiminnan ja sivuston tavoitteita voidaan mitata ja toimintaa kehittää.

8. Spotify-mainonnan suosio

Spotifysta on tullut suosittu vaihtoehto radiomainonnalle. Spotifyn ääni- ja bannerimainontaa voidaan tehdä kohdennetusti ja mitattavasti pienemmilläkin budjeteilla.

9. Vaikuttajamarkkinoinnin tärkeys osana markkinointia

Tarkasti valittujen vaikuttajien kautta on mahdollisuus puhutella yleisöä, joka ei pelkälle perinteiselle mainonnalle lämpeä.

10. Persoonat peliin

Persoonallisuus, aitous ja oikeat persoonat nousevat esiin erityisesti some-kanavissa ja rekrytointi-ilmoituksissa.

Ei niin trendaavat

Trendejä joista puhuttiin paljon, mutta jotka eivät niin trendanneetkaan asiakkaidemme keskuudessa.

  • AR=Aurgmented Reality
  • Äänihakujen räjähdysmäinen kasvu
  • Chatbottien hurja yleistyminen

Kirjoittaja: Jenna Leino

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!