Digimarkkinoinnin termejä

Ota digitaalisen markkinoinnin termit haltuun

Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Jotkut termit ja sanat tulevat suoraan englannista ja osa on muotoutunut eri tavoin alan vakioituneiksi termeiksi. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.

Digimarkkinoinnin termit

Analytics, Google Analytics

Google Analytics on maksuton web-analytiikkasovellus, jota käytetään selaimen välityksellä. Sillä voidaan seurata vapaasti määritettävien tavoitteiden toteutumista ja verkkokaupan liikevaihtoa sekä sitä, millainen internetmarkkinointi on johtanut näihin.

Avainsana / Hakusana

Avainsana ja hakusana toimivat usein synonyymeina. Molemmilla sanoilla tarkoitetaan niitä termejä tai lauseita, joilla ihmiset etsivät tietoa hakukoneista.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksessa tai -kartoituksessa selvitetään yritykselle oleelliset hakusanat ja -lauseet ja niiden hakuvolyymit.

CTA

CTA on lyhenne sanoista Call to Action. CTA on selkeä kehotus, joka ohjaa ihmisen eteenpäin mainoksesta tai muusta sisällöstä. Esimerkiksi kehoitukset “Lue lisää” tai “Osta nyt” ovat CTA:ta.

Display-mainonta

Display-mainonnalla tarkoitetaan digikanavissa pyöritettävää bannerimainontaa. Mainontaa voi tehdä lukuisilla eri työkaluilla: esimerkiksi Google Adsin, yksittäisten medioiden tai ohjelmallisen ostamisen kautta.

Konversio

Konversio on haluttu toimenpide: esimerkiksi ostotapahtuma, uutiskirjeen tilaus tai ostoskoriin lisääminen. Konversio tarkoittaa sivustolle asetetun mitattavan tavoitteen täyttymistä. Verkkokaupassa tämä tarkoittaa onnistunutta tuotteen tilausta, b2b-yritykselle kenties yhteydenottolomakkeen lähettämistä ja blogissa kenties RSS-syötteen tilausta. Konversiota mitataan konversioprosenttina. Verkkokaupassa konversioprosentti saattaa olla välillä 0,10-30 %. Konversion parantaminen eli konversio-optimointi on sivujen muokkaamista ja muutosten vaikutusten testaamista sivuston käyttäjillä.

Konversio-optimointi

Kun tehdään konversio-optimointia, markkinoinnin tavoitteena on saada konversioita. Toimenpiteitä, materiaaleja, kohdentamista ja muita digimarkkinoinnin osa-alueita muutetaan ja tehostetaan niin, että ne johtavat mahdollisimman moneen, edulliseen konversioon.

Laatupisteet

Jokainen Google Ads-mainos saa laatupisteet, jotka perustuvat sekä mainoksen laatuun tai laskeutumissivun laatuun. Laatupisteet vaikuttavat Ads-mainonnan klikkihintoihin.

Ländäri / Landing page

Ländärilla tai laskeutumissivulla tarkoitetaan sitä verkkosivua, johon ihmiset ohjataan mainonnasta.

PPC

PPC on lyhennys sanoista Pay Per Click, mikä tarkoittaa digitaalista mainontaa, jossa maksetaan vain klikkauksista. Esimerkiksi SEM on PPC-mainontaa.

Retargeting / remarketing

Retargetoinnilla tarkoitetaan uudelleenmarkkinointia. Digimarkkinoinnin kanavissa mainontaa kohdennetaan niille ihmisille, jotka ovat jo aiemmin olleet yrityksen kanssa tekemisissä, esimerkiksi vierailleet nettisivuilla tai ladanneet sovelluksen.

SEM

SEM tulee sanoista Search Engine Marketing. Suomeksi siitä käytetään usein termiä hakukonemarkkinointi, tosin aika usein kuulee puhuttavan vain “semmistä”. SEM tarkoittaa markkinointia hakukoneissa (Google, Bing). Markkinoinnin tavoitteena on nostaa verkkosivun näkyvyyttä ja tämän kautta saada sivulle enemmän kävijöitä ja asiakkaita. SEM kattaa sekä SEA:n että SEO:n.

SEO

SEO taas tulee sanoista Search Engine Optimization, mikä tarkoittaa verkkosivuston näkyvyyden parantamista niin, että se nousee hakukoneissa mahdollisimman korkealle orgaanisesti. Moni tietää, että hakukoneoptimointiin kuuluu verkkosivuston sisältöjen tuottaminen haetuimpien sanojen ja lauseiden ympärille. Hakukoneoptimointi sisältää kuitenkin paljon muutakin, kuten esimerkiksi verkkosivuston muokkaamisen selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Teemu Leskinen

Teemu Leskinen

Digital Business Lead

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.