Avainsanatutkimus – miksi ja miten se tehdään?

Löydä oikeat avainsanat markkinointiin

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa verkkosivuston markkinoinnissa käytettävät keskeiset avainsanat. Kartoituksen avulla selvitetään ne hakusanat ja hakutermit, joilla kävijä hakee yrityksen tai yhteisön tuotetta tai palvelua.

Avainsanatutkimus - miksi ja miten?

Avainsana-analyysi

Hakusana eli avainsana-analyysin avulla selvitetään ne hakusanat, joilla sinun kannattaa näkyä korkealla Googlen hakutuloksissa. Hakusana-analyysin avulla selviää hakujen määrä kuukausitasolla, eli kuinka monta hakua milläkin hakusanalla tehdään kuukausittain. Käytämme itse ja suosittelemme käyttämään hakusana-analyysin tekemiseen Googlen Keyword Planneria.

Avainsanatutkimuksen rooli Google Ads-hakusanamainonnassa

Avainsanatutkimus on tärkeässä roolissa myös Google Ads-hakusanamainonnassa. Mainosten on tarkoitus näkyä juuri niillä avainsanoilla, joilla potentiaaliset asiakkaasi hakevat tuotteitasi ja palveluitasi. Mitä paremmin löydät oikeita avainsanoja Google Adsissä, sitä tuottavampaa mainonta tulee olemaan.

Mitkä ovat hyviä avainsanoja?

Hyvät avainsanat ovat avainsanoja, joilla tehdään tarpeeksi hakuja per kuukausi. Tämä tarkoittaa Suomen mittakaavassa ainakin muutama sata hakua per kuukausi. Hyvät avainsanat ovat myös sanoja ja hakulausekkeita, joita ostovaiheessa olevat henkilöt käyttävät.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

  1. Aseta itsesi asiakkaidesi saappaisiin. Mieti, millä sanoilla itse lähtisit etsimään myymiäsi tuotteita ja palveluita.
  2. Tutki, mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät. Tutki kilpailijoidesi verkkosivuja ja kirjaa ylös, mitä avainsanoja he käyttävät sisällössään ja mille avainsanoille he ovat tehneet omia landing pageja. Voit myös tehdä hakuja Googlessa ja katsoa, millä avainsanoilla kilpailijoidesi mainokset näkyvät.
  3. Selvitä, millä avainsanoilla kävijät ovat löytäneet sivustosi tähän mennessä. Google Analytics -palvelusta ja Google Search Consolesta näet osan niistä avainsanoista, joilla kävijät ovat tähän asti päätyneet sivustollesi sekä avainsanat, joilla sivustosi on näkynyt hakutuloksissa.
  4. Käytä työkaluja apunasi. Usein työkaluihin kannattaa syöttää ennemmin kilpailijan sivusto kuin oma sivusto, niin voi löytää helpommin uusia avainsanoja. Listausta työkaluista seuraavassa kappaleessa.
  5. Priorisoi sinulle oleellisimmat avainsanat. Valitse avainsanat, joilla tehdään tarpeeksi hakuja ja joilla ei ole liikaa kilpailua. Mikäli avainsanalla on paljon kilpailua, tulee orgaanisen sijoituksen nostaminen vaatimaan paljon aikaa ja vaivaa. Myös Google Adsin puolella kova kilpailu tarkoittaa korkeampaa klikkihintaa. Tämän priorisoinnin voi helpoiten tehdä Google Keyword Plannerin avulla.

Avainsanatutkimukseen käytetyt työkalut

Nämä ovat tyypillisimpiä avainsanojen ja niiden hakuvolyymien kartoitukseen käytettäviä työvälineitä:

  • verkkosivuston analytiikkaohjelma, kuten Google Analytics
  • Google Ads Keyword Planner
  • Google Search Console
  • Keywordtool.io, Neilpatel.com
  • Google Trends
  • Avainsanoja ja niiden suosiota voidaan kartoittaa myös Google Ads -hakusanamainonnalla

Mikä on avainsanatutkimuksen lopputulos?

Valmis Excel-listaus, johon on tyypillisesti kerätty noin 20-50 tärkeintä avainsanaa tai -termiä, joilla sinun kannattaa optimoida verkkosivustosi. Listauksesta näkee myös, kuinka paljon kilpailua avainsanoilla on ja kuinka monta hakua niillä tehdään keskimäärin kuukaudessa sinun markkinoillasi.

Kuinka avainsanojen sijoitusta hakutuloksissa seurataan?

Avainsanojen kartoittamisen jälkeen on tärkeää seurata kehitystä. Markkinoilta löytyy kymmeniä työkaluja avainsanojen seurantaan. Itse käytämme maksullista Semrush-työkalua.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.