Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.

Hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan yhdistämisen hyödyt lyhyesti

  • Kasvava näkyvyys ja bränditietoisuus kohderyhmäsi keskuudessa.
  • Hakusanamainonta auttaa löytämään uusia avainsanoja hakukoneoptimointiin
  • Hakukoneoptimointi luo pohjaa menestyksekkäälle hakusanamainonnalle nostamalla laatupisteitä ja laskemalla klikkihintaa
  • Maksetut ja orgaaniset tulokset palvelevat myyntisuppilon eri vaiheissa olevia henkilöitä
  • Rikasta dataa kohderyhmäsi käyttäytymisestä

Näkyvyyden ja bränditietoisuuden kasvattaminen

Kun saat sekä maksullisia että orgaanisia tuloksia kohderyhmäsi hakemille avainsanoille, lisää se sekä näkyvyyttä että bränditietoisuutta kohderyhmäsi keskuudessa. Näin voit saada enemmän klikkauksia, liikennettä ja konversioita.

Etenkin uudelle toimijalle maksullisen ja orgaanisen näkyvyyden yhdistäminen on tärkeää ja kannattavaa bränditietoisuuden rakentamiseksi. Yhdistämisestä hyötyvät kuitenkin yhtä lailla myös pidempään toimineet yritykset, jotka haluavat tavoittaa uusia kohderyhmiä.

Hakusanamainonta auttaa löytämään uusia avainsanoja verkkosivujesi hakukoneoptimointiin

Hakusanamainonnan avulla voit löytää uusia, hyvin konvertoivia avainsanoja, joita sinun kannattaa käyttää verkkosivujesi hakukoneoptimoinnissa. Tämä parantaa sivujesi sijoittumista ja näkyvyyttä hakukoneissa ajan mittaan.

Hakukoneoptimoinnilla ja sisällöntuotannolla saadaan pitkäkestoisia tuloksia, mutta on kuitenkin syytä muistaa, että tulosten saaminen vaatii kärsivällisyyttä. Toisaalta hakukoneoptimointi ei vaadi suoria investointeja mainonnan tapaan muuten kuin työtuntien muodossa.

Hakukoneoptimointi parantaa mainoskampanjoiden toimivuutta

Hakukoneoptimoimalla verkkosivut relevanteilla avainsanoilla, mainonnan laatupisteitä (quality score) voidaan parantaa ja klikkihintaa (CPC, cost per click) madaltaa.

Esimerkiksi tilanteessa, jossa avainsanalla on paljon kilpailua, hakukoneoptimointi auttaa madaltamaan mainonnan kuluja, käytännössä klikkihintaa, jolloin mainonnan investoinnin tuotto (ROI, return of investment) kasvaa.

Kohdenna mainontaa ja orgaanisia sisältöjä myyntisuppilon eri vaiheissa oleville henkilöille

Hakusanamainontaa voidaan kohdentaa myyntisuppilon yläpäässä oleville henkilöille, jotka vasta etsivät tietoa tuotteista tai palveluista. Näin olet varmemmin mukana kilpailussa, ja tulet nähdyksi etenkin silloin, kun käyttäjä ei vielä tiedä yrityksesi tarjoavan hänen etsimäänsä tuotetta tai palvelua.

Avainsanojen käytössä tulee muistaa, että brändisi tai tarjoomasi ei ole vielä tuttu. Käyttäjän etsiessä esimerkiksi merinovillaista pipoa, ei hänelle ole vielä selkeää, millaisen pipon hän haluaa ostaa ja miltä toimijalta.

Tässä vaiheessa käyttäjä vasta kartoittaa erilaisia pipomalleja ja toimittajia. Käytä siis merinovillapipo-avainsanaa mainonnassasi ja tarjoa käyttäjälle mahdollisimman paljon tietoa tarjoamistasi pipoista. Muista myös erottautuminen: miksi juuri sinun yrityksesi tarjoama merinovillapipo on parempi kuin kilpailijoiden tarjoamat samasta materiaalista valmistetut pipot.

Kohdenna puolestaan orgaaninen hakukoneoptimoitu sisältö henkilöille, jotka ovat suppilon loppupäässä ne kuuluisat ostohousut jalassaan. Tässä vaiheessa henkilö on jo tietoinen brändistäsi sekä tuotteistasi tai palveluistasi, koska hän on nähnyt mainoksesi, klikannut sitä ja lukenut tarjoomastasi.

Kun siis olet saanut vakuutettua hänet tarjoomiesi merinovillapipojen ylivoimaisuudesta juuri hänen tarpeisiinsa, osaa hän jo etsiä yritystäsi hakukoneesta, jolloin sinun ei välttämättä tarvitse enää mainostaa.

Rikkaampaa dataa kohderyhmäsi käyttäytymisestä

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta tarjoavat arvokasta dataa kohderyhmästäsi ja heidän käyttäytymisestään. Esimerkiksi kohderyhmän käyttämät avainsanat kertovat heidän tarpeistaan eli kysynnästä. Datan avulla markkinointistrategiaa ja -toimenpiteitä voidaan kehittää oikeaan suuntaan mahdollistaen tavoitteiden saavuttamisen.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Heta Laajalahti Oddy Digital

Heta Laajalahti

Digital Marketing Specialist

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.