Hakusanamainonta ja laatupisteet
Mitkä ihmeen laatupisteet ja kuinka niihin vaikuttaa?
Hakusanamainontaa tehdessä kaikki perustuu laatuun ja laatupisteisiin. Tämä johtuu siitä, että Google toivoo hakutulosten olevan mahdollisimman hyödyllisiä hakukoneen käyttäjälle. Tätä kehittämään Google on luonut laatupistejärjestelmän.
Avainsanat:
![Hakusanamainonnan laatupisteet](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2020/01/hakusanamainonnan-laatupisteet.jpg)
Kuinka laatupisteet määräytyvät?
Laatupisteet määräytyvät kolmesta osa-alueesta:
- Verkkosivuston vastaavuus avainsanaan: Onko sanalle luotu oma tarkka laskeutumissivu, puhutaanko sivulla samasta asiasta? Tästä syystä esimerkiksi et voi mainostaa ulkomaanmatkoja sanalla ”pörssi” hakevalle henkilölle. Verkkosivuston laatuun vaikuttaa myös sivuston mobiiliresponsiivisuus ja nopeus.
- Klikkausprosentti, eli kuinka todennäköisesti käyttäjä klikkaa mainosta. Tähän vaikuttaa tietysti avainsanan vastaavuus, mutta myös brändin tunnettuus. Lisäksi Oddyn optimoija tekee kaikkensa, jotta klikkausprosentti saataisiin mahdollisimman hyväksi, esimerkiksi optimoimalla mainosnäyttöjä vain niille, jotka todennäköisesti klikkaavat.
- Mainoksen vastaavuus avainsanaan. Myös tämä osa-alue on Oddyn optimoijan heiniä. Jotta avainsana pärjää hyvin tällä osa-alueella, tulisi se mainita mahdollisimman monta kertaa mainoksessa. Optimoijamme ovatkin taitavia taikomaan mainoksia, joissa tekstit ovat luonnollisia ja myyviä, mutta samalla myös Google tykkää niistä.
Mihin laatupisteet vaikuttavat?
Jokainen sana, jolla mainoksia näytetään, saa pisteen 1-10. Alle 3 pistettä saavat avainsanat eivät näytä mainoksia edes isolla rahalla kunnolla. Paremmat laatupisteet saavat avainsanat taas palkitaan edullisemmalla klikkaushinnalla, jolloin saadaan enemmän mainosnäyttöjä ja klikkauksia samalla budjetilla.
Lisäksi laatukriteerit kulkevat käsi kädessä orgaanisen eli luonnollisen hakukonenäkyvyyden (hakukoneoptimoinnin) parantamisen kanssa. Kun panostat mainonnan laatuun, parannat todennäköisesti myös orgaanisien hakutuloksien sijoituksia. Lue myös blogimme hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin yhdistämisestä.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.
![Oddy Digital CEO Jenna Leino](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2021/12/jenna_leino_2021.jpg)
Jenna Leino
CEO, Co-Owner
Tutustu myös blogeihimme aiheesta
![](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2024/05/ammattilainen-avuksi-sisallontuotantoon-1024x576.jpg)
Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta
![Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2023/12/suunnitelmallisempaa_markkinointia_vuosikellon_avulla-1024x576.jpg)
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla
![Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2023/12/digitaalisen_markkinoinnin_trendit_2024-1024x576.jpg)
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024
![Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2023/12/oman_datan_hyodyntaminen-1024x576.jpg)
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa
![](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2023/11/hakukoneoptimointi_seo_ja_hakusanamainonta_sem_ovat_lyomaton_pari_-800x450-1.jpg)
Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari
![Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa](https://oddydigital.fi/wp-content/uploads/2023/05/sisallot-ostopolun-eri-vaiheissa-1024x576.jpg)