Remarketing eli uudelleenkohdentaminen

Älä hukkaa asiakastasi – Muistuttava mainonta palauttaa ostopolulle

Miten remarketing toimii?

Remarketing tunnetaan myös nimillä uudelleenmarkkinointi, uudelleenkohdentaminen, retargeting ja reta. Se tarkoittaa mainonnan kohdentamista uudelleen eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet nettisivustollasi. Remarketingin tarkoituksena on tuoda sivustollasi käynyt vierailija takaisin sekä palauttaa tuote tai palvelu kävijän mieleen.

Remarketing on kustannustehokasta mainontaa, koska asiakas on jo tunnistettu potentiaaliseksi asiakkuudeksi. Jos ihminen on jo sen verran kiinnostunut yrityksestäsi tai tuotteestasi, että tulee nettisivuille ja käyttää siellä aikaa, ovat mahdollisuudet tehdä kauppaa erittäin isot. On luonnollisesti järkevää myydä jo valmiiksi lämmitetylle yleisölle, kuin käyttää kaikki aika ja energia aina vain uusien asiakkaiden etsimiseen ja vakuuttamiseen. Lisäksi lukija tietää jo palvelusta tai tuotteesta jotain, joten retassa voidaan kertoa vielä tarkempia ja kiinnostavampia myyntivaltteja tuotteesta tai palvelusta, jolloin mielikuva tuotteesta laajenee ja perustelut ostoon tarkentuvat.

Miksi remarketing on tärkeää?

Verkkosivuilla vierailijoista keskimäärin vain noin 2 % tekee mainostajan toivoman toimenpiteen, eli tekee ostoksen tai esimerkiksi tilaa uutiskirjeen. Aina ei kyse ole ostamisesta, vaan myös tarjouspyynnön jättö tai kyselyyn vastaaminen voivat olla toivottuja konversioita. Nämäkin toimet tarvitsevat muistutusta, sillä aina ensimmäisellä kerralla sivuilla vieraillut ei jaksa tai ehdi tehdä näitä asioita. Harva muistaa, millä sivuilla on törmännyt kiinnostavaan tarjoukseen, joten uudelleen kohdennettu, muistuttava mainos voi näissä tapauksissa olla jopa toivottu asia.

Ostopäätös vaatii myös harkintaa. Useiden tutkimusten mukaan verkkokaupassa kävijä tarvitsee useamman käynnin palvelussa ennen kuin tekee ostoksen. Mitä suurempi kertaostos rahallisesti, sitä useamman vierailukerran ostoksen teko yleensä vaatii. Tämän takia uudelleenkohdentaminen on tärkeää.

Kenen ja miten remarketingia kannattaa tehdä?

Tavallisimpia remarketingin kohdistusmenetelmiä ovat dynaamiset tuotemainokset ostoskorin hylänneelle kuluttajalle, brändistä muistuttavat mainokset sekä vanhojen asiakkaiden aktivointiin tähtäävät mainokset.

Remarketing on myös hyvä lisämyynnin kanava. Lähestytään jo ostanutta viestillä ”Kun ostit tätä, varmasti pitäisit myös tästä”. Remarketing-mainonnan kannattaa olla jatkuvaa, ei niinkään kampanjamuotoista tekemistä.

Remarketing on kustannustehokasta, eli se sopii kaiken kokoisille yrityksille. Se on usein pienen budjetin tekemistä kohderyhmän rajallisen koon vuoksi, joten rahat eivät valu hukkaan. Teknisesti uudelleenmarkkinointi on helppo aloittaa ja sitä voi kehittää koko ajan tarkemmaksi ja eri segmentit huomioivaksi.

Hyödynnä näkemystämme

Varaa kanssamme ilmainen konsultointi (30 min)
ja katsotaan yhdessä, kuinka voisimme auttaa teitä.

Olemme tehneet uudelleenmarkkinointia pienillä ja isoilla budjeteilla monille eri toimialoille ja eri kokoisille yrityksille.

Jos teillä ei ole uudelleenmarkkinointia käytössä, saat meiltä ilmaisen suunnitelman, miten retaa kannattaa lähteä tekemään. Jo olemassa olevaan suunnitelmaan saat meiltä vinkit ja toimepide-ehdotukset, miten uudelleenmarkkinointia voi tehostaa.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Miksi valita remarketing-mainonta? 5 syytä

  1.  Kävijän sivustolle palauttaminen ja ostopolulla ohjaaminen. Jopa 98 % verkkosivuston kävijöistä lähtee konvertoimatta eli tekemättä haluttua toimenpidettä.
  2. Ostopäätös vaatii usein harkintaa. 70% hylkää ostoskorin ennen ostosta. Noin puolet vierailee 2–4 kertaa verkkopalvelussa ennen kuin tekee ostoksen.
  3. Kustannustehokkuus. Usein pienen budjetin tekemistä kohderyhmän rajallisen koon vuoksi. Osassa kanavista klikkipohjainen hinnoittelu.
  4. Erittäin tärkeä osa markkinointia. Remarketing tehostaa muuta markkinointia ja tukee muita markkinointitoimenpiteitä.
  5. Älä jää kilpailijoidesi jalkoihin! Myös kilpailijasi tekevät remarketingia.

LUE AIHEESEEN LIITTYVÄT BLOGIKIRJOITUKSEMME

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla
Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024
Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.