Sisällöt ostopolun eri vaiheissa
Millaista sisältöä kannattaa tuottaa ostopolun eri vaiheissa?
Tunne asiakkaasi ostopolku ja tuota oikeanlaiset sisällöt polun eri vaiheisiin!
Avainsanat:
Digitaalisen markkinoinnin sisältöjä suunnitellessa on tärkeää miettiä sisältöjen tarkoitusta: miksi sisältöä tuotetaan? Mikä on sisältöjen tarkoitus?
Millainen sisältö tuo tuloksia?
Markkinoinnissa tavoitteet ovat aina selvät. Sisältöjä ei tuoteta huvin vuoksi, vaan lähtökohtaisesti niiden tavoite on saada verkkosivun kävijästä yrityksen asiakas. Mutta millaista sisältöä pitäisi tuottaa tämän tavoitteen saavuttamiseksi?
Sisältöjä suunnitellessa hyvä apukeino on tuntea asiakkaan ostopolku. Ostopolku sisältää eri vaiheita, jolloin asiakkaalla on erilaisia tarpeita ja näin ollen sisällöt on tärkeää suunnitella palvelemaan polun eri vaiheissa olevaa asiakasta. Tässä blogipostauksessa kerromme, millaiset sisällöt ostopolun eri vaiheilla toimivat eli millaista sisältöä yrityksesi kannattaisi tuottaa polulla saadaksesi sivun kävijästä asiakas.
Bränditietoisuuden luonti – kerro kuka olet ja herätä kiinnostus
Ostopolun ensimmäisessä vaiheessa sisältöjen tavoitteena on esitellä itsesi kohderyhmällesi ja tehdä heidät tietoisiksi brändistäsi ja tarjonnastasi. Koska potentiaalinen asiakkaasi kohtaa brändisi kenties ensimmäistä kertaa, auta häntä ymmärtämään, kuka olet, mitä teet ja miten voit auttaa häntä. Sisältöjen tavoitteena on myös luoda mielleyhtymä brändisi sekä potentiaalisen asiakkaasi tarvitseman tuotteen, palvelun tai ratkaisun välillä.
Sisällöt:
- blogipostaukset
- videot
- sosiaalisen median postaukset
- infograafit
- TV- ja radiomainokset
- display- ja somemainonta
Harkintavaihe – muistuta ja tarkenna
Ostopolun toisessa vaiheessa eli harkintavaiheessa sisältöjen tavoitteena on tarjota syvällisempää tietoa tarjoamastasi harkintavaiheessa oleville prospekteille. Harkintavaiheessa olevat prospektit ovat tiedonnälkäisiä ja vertailevat eri vaihtoehtoja. Varmista siis, että olet varmasti mukana kilpailussa pitämällä huolta, että verkkosivusi ovat ajantasalla, olet löydettävissä hakukoneista ja teet uudelleenmarkkinointia pitääksesi brändisi päällimmäisenä mielessä vertailua tehdessä.
Sisällöt:
- ladattavat oppaat
- uutiskirje
- webinaarit
- retargetoiva mainonta
- search ads
- asiakascaset
- blogipostaukset
- tuote- ja palvelusivut
- esitteet
- hinnasto
- rahoitusvaihtoehdot
Päätöksentekovaihe – tue ostopäätöstä
Ostopolun kolmannessa vaiheessa eli päätöksentekovaiheessa sisältöjen tavoitteena on vakuuttaa potentiaalinen asiakkaasi kertomalla miksi yrityksesi tuote tai palvelu on oikea valinta hänelle. Varmista myös, että olet löydettävissä, kun hän on valmis ostamaan.
Tarjoa ilmaista kokeilua tai suunnitteluaikaa ja näytä konkreettisesti, mitä voit tarjota potentiaaliselle asiakkaallesi. Kerro selkeästi, mitä asiakas saa ja mitä se maksaa. Tee ostamisesta helppoa selkeällä ja yksinkertaisella check-out-polulla. Laita yhteydenottolomake tai yhteystietosi helposti löydettäväksi verkkosivuillesi.
Sisällöt:
- tarkasti kohdennettu mainonta
- ilmainen kokeilu, maksuton suunnitteluaika
- 3D-mallit
- laskeutumissivu
- yhteydenottolomake
- tarjous, kupongit
- asiakaskokemukset
- verkkokauppa
- hinnasto
- rahoitusvaihtoehdot
- virtuaalinen ajanvaraus
- yhteystiedot
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.