Vinkit näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi auttaa näkymään

3.6.2021
Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi

Miksi nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi kannattaa?

Sisällöllinen hakukoneoptimointi parantaa näkyvyyttä hakukoneissa, jolloin asiakkaat löytävät paremmin sivuillesi ja palveluidesi pariin. Nettisivujen hakokoneoptimointi koostuu teknisestä ja sisällöllisestä optimoinnista. Tekniset asiat ovat erikseen ja vaativat erityisosaamista, mutta jo pelkällä sisältöön paneutumisella voidaan parantaa löydettävyyttä hakukoneissa huomattavasti. Tässä muutama vinkki, joiden avulla taviskin pääsee SEO-optimointiin (SEO = Search Engine Optimation) kiinni.

Kirjoita sivulle metatiedot

Jokaisella sivulla kannattaa olla kirjoitettuna metatiedot eli metaselostus. Monesti korjattavia asioita sivustoilla on, että metatiedot puuttuvat kokonaan tai ne ovat samat, yleisesti yritystä kuvaavat tiedot, jotka on lätkäisty kaikille sivuille. Jokaiselle alasivulle tulee siis kirjoittaa oma lyhyt kuvaus tai synopsis siitä, mitä juuri se kyseinen sivu sisältää. Metatieto on tekstiä, joka nousee hakutuloksien yhteydessä esille klikattavan otsikon alle ja myös silloin, kun sivu jaetaan somessa. Mikäli metakuvausta ei kirjoita, yrittää Google itse arvella sivun sisällön ja usein myös katkaisee tekstin kesken tärkeän kohdan. Kirjoita teksti siis siten, että se on ymmärrettävää lukijalle, kertoo lyhyesti mitä hän voi odottaa sivulla lukevansa ja näin houkuttelee klikkaamaan. Älä lupaa turhia, sillä jos sisältö ei vastaa kuvausta, kävijä poistuu nopeasti pettyneenä. Optimaalinen pituus kuvaukselle on noin 150-160 merkkiä.

Metatietojen kirjoittamiseen ja sivuille lisäämiseen on saatavilla lisäosia, esimerkiksi WordPressissä suosittelen käyttämään Yoast SEO -lisäosaa eli pluginia. Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi on tämän lisäosan eli laajennuksen avulla selkeää ja helppoa. Täytät vain tarvittavat tiedot omiin sarakkeisiinsa ja plugin muistuttelee myös lisäämään SEO-otsikot, kohdennetut avainfraasit, kestolinkit ja tarvittaessa ohjaa lisäartikkeleihin, miten parantaa SEO-tuloksia.

Nimeä kuvat oikein ja käytä Alt-tekstejä

Google ei ymmärrä tai hyödy mitään kuvasta, joka on ladattu nettiin nimellä "IMG12234.jpg". Nimeä kuvat sivun sisältöön ja aiheeseen liittyen ja käytä tekstissä hakusanoja, eli sanoja, joilla haluat sivun löytyvän. Jos kuvassa on esimerkiksi kengät ja sivu käsittelee kotimaisia kenkiä ja niiden ominaisuuksia, nimeä kuva esimerkiksi nimellä: "laadukkaat-kotimaiset-naisten-kengat.jpg" Vältä ääkkösiä tiedostonimissä.

Kuvien yhteyteen pitää lisätä myös Alt-teksti, eli "alternative text". Tämä teksti on kuvan vaihtoehtoinen teksti, joka luetaan mm. näkörajoitteisien lukulaitteissa. Hyvin kirjoitettu Alt-teksti palvelee lukijaa kuvailemalla kuvan sisällön sanallisesti. Se on yksi tärkeimmistä asioista, kun nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi tehdään saavutettavuuden takia. Alt-teksti on myös teksti, joka näkyy kävijälle, jos kuva ei jostain syystä lataudu oikein. Muutoin teksti ei näy suoraan kävijälle. Hyvä Alt-teksti on luonnollinen ja selkeä ja liittyy sivun sisältöön. Alt-tekstiin on myös hyvä sisällyttää avainsana. Muista myös, että kuvat näkyvät Googlen kuvahauissa!

Kuvien nimeämisen lisäksi myös kuvien kilotavukokoon kannattaa kiinnittää huomiota.

Kirjoita sivuille riittävästi sisältöä

Hyvin usein ongelma nettisivuilla on, että tekstisisältöä on liian vähän. Tärkeitä asioita on saatettu kirjoittaa esimerkiksi kuvaan. Google ei kuitenkaan ymmärrä tekstiä kuvissa, joten sama asia kannattaa kirjoittaa sivuille ihan tekstinä. Google arvostaa sivuja, joilla on riittävästi sisältöä määrällisesti, joilla teksti ja väliotsikot jakautuvat tasaisesti ja joissa lauseet ovat sopivan mittaisia. Hakukoneet mittaavat sivuston tekstimäärää verrattuna HTML-koodin määrään. Ongelmia ilmenee, jos tekstiä on vähemmän kuin 10 % suhteessa HTML-koodiin. Muutenkin hakukoneet rankkaavat paremmin sivuja, jotka sisältävät enemmän sisältöä.

Kirjoita oleellista sisältöä

Kannattaa muistaa  kirjoittaa sivuille oleellista sisältöä. Sitä sisältöä, joilla palveluita ja tuotteita kävijä Googlettaa. Joskus itsestäänselvääkin sisältöä saattaa puuttua, kun ei näe metsää puilta. Yritys joka vuokraa vaikkapa SUP-lautoja, saattaa keskittyä kertomaan vain lautojen teknisistä ominaisuuksista tai ihanista kesäpäivistä, mutta unohtaa kirjoittaa ihan sanoina, että "Hei, meiltä saat vuokrattua SUP-laudat Kuopiosta!". Kannattaa kirjoittaa asioita, mitä ihmiset luultavimmin Googlettavat palveluitanne koskien. He haluavat tietää mistä sen saa ja miten sen saa.

Optimoi tekstisisältö avainsana-​analyysin pohjalta

Sisältöä tuottaessa on hyvä pitää mielessä avainsanat. Avainsanat tai hakusanat ovat sanoja ja lauseita, joilla yrityksen ja sivuston halutaan löytyvän hakukoneista ja ne ovat jokaiselle yritykselle omansa. Avainsanatutkimuksella voidaan selvittää liiketoiminnalle oleelliset sanat ja tutkia niiden määriä hakukoneissa. Tutkimusten perusteella luodaan lista, millä sanoilla yritys näkyy ja millä kannattaisi näkyä. Hyvä ja sopiva avainsana kerää sivuille kävijöitä, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita asiastasi.

Sisältöä optimoidessa valittuja avainsanoja kannattaa käyttää esimerkiksi otsikossa ja tekstien ensimmäisissä kappaleissa. Jos termi tai sana mainitaan jo heti sivun alussa, Google ymmärtää paremmin, että tämä asia on kyseisellä alasivulla tärkeä asia. Lisäksi avainsanoja kannattaa käyttää sisäisissä linkeissä, url-osoitteissa ja kuvateksteissä. Avainsanoja on hyvä mainita sisällössä useampaan kertaan, mutta ei liikaa, sillä ylikäytöstä rangaistaan. Sisältöä kirjoittaessa on kuitenkin muistettava myös lukija, ettei teksti ole hakusanoja tavoitellessa mennyt lukukelvottomaksi. Tekstisisällön kirjoittaminen sekä hakukoneita, että ihmisiä varten onkin taitoa vaativaa työtä.

Mistä lähteä liikkeelle?

SEO on pitkäjänteistä työtä ja aina lisättäessä uutta sisältöä sivuille, kannattaa muistaa nämä optimoinnin kikat ja keinot. Kaikki lähtee tottakai aina tavoitteista. Meiltä saat myös hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, jos omat resurssit tai aika eivät riitä. Site Audit on myös näppärä tapa päästä alkuun, sillä sen avulla selviää sivuston SEO-kehityskohteet.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme