Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi

Vinkit näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, joka kuitenkin parantaa löydettävyyttäsi pitkäaikaisesti. 

Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi

Miksi nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi kannattaa?

Sisällöllinen hakukoneoptimointi parantaa orgaanista löydettävyyttä hakukoneissa, jolloin asiakkaat löytävät paremmin verkkosivuillesi sekä tuotteidesi ja palveluidesi pariin. Nettisivujen hakukoneoptimointi koostuu teknisestä ja sisällöllisestä optimoinnista. Tekniset asiat ovat erikseen ja vaativat erityisosaamista, mutta jo pelkällä sisältöön paneutumisella voidaan parantaa löydettävyyttä hakukoneissa huomattavasti. Tässä muutama vinkki, joiden avulla taviskin pääsee SEO-optimointiin (SEO = Search Engine Optimization) kiinni.

Optimoi tekstisisältö avainsanatutkimuksen pohjalta

Avainsanat ovat avainasemassa sisällöllisessä hakukoneoptimoinnissa, sillä ne ohjaavat hakuliikennettä. Avainsanat tai hakusanat ovat sanoja ja lauseita, joilla yrityksen ja sivuston halutaan löytyvän hakukoneista. Avainsanatutkimuksella selvitetään ne avainsanat eli termit, joita ihmiset käyttävät hakeakseen tuotetta tai palvelua hakukoneesta. Tutkimuksen perusteella luodaan lista, millä sanoilla yritys näkyy ja millä kannattaisi näkyä. Optimoimalla verkkosivu näille hakusanoille saat sivullesi kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita tarjoamastasi.

Sisältöä optimoidessa valittuja avainsanoja tulee käyttää verkko-osoitteessa eli URL:issa, ensimmäisessä otsikossa (H1) ja leipätekstin ensimmäisissä kappaleissa. Jos termi tai sana mainitaan jo heti sivun alussa, Google ymmärtää paremmin, että asia kyseisellä sivulla on tärkeä ja vastaa hakukoneen käyttäjän hakuun. Avainsana

Avainsanoja on hyvä mainita sisällössä useampaan kertaan, mutta ei liikaa, sillä ylikäytöstä rangaistaan. Verkkosivun sisältöä tuottaessa on syytä myös muistaa, että sisältö tuotetaan ensisijaisesti hakukoneen käyttäjää varten ja sen tulee vastata hänen kysymykseensä. Tekstisisällön kirjoittaminen sekä hakukoneita, että ihmisiä varten onkin taitoa vaativaa työtä.

Kirjoita oleellista sisältöä

Verkkosivuille kannattaa tuottaa sellaista sisältöä, jota palveluita ja tuotteita kävijä googlettaa ja joka palvelee hakukoneen käyttäjää. Joskus itsestään selvääkin sisältöä saattaa puuttua, kun ei näe metsää puilta. Yritys joka vuokraa vaikkapa SUP-lautoja, saattaa keskittyä kertomaan vain lautojen teknisistä ominaisuuksista tai ihanista kesäpäivistä, mutta unohtaa kirjoittaa ihan sanoina “Hei, meiltä saat vuokrattua SUP-laudat Kuopiosta!”. Kannattaa kirjoittaa asioita, mitä ihmiset todennäköisimmin googlettavat tuotteita tai palveluita koskien. He haluavat tietää mistä sen saa ja miten sen saa.

Kirjoita sivuille riittävästi sisältöä

Hyvin usein ongelma nettisivuilla on, että tekstisisältöä on liian vähän. Tärkeitä asioita on saatettu kirjoittaa esimerkiksi kuvaan. Google ei kuitenkaan ymmärrä tekstiä kuvissa, joten sama asia kannattaa kirjoittaa sivuille tekstinä. Google arvostaa sivuja, joilla on riittävästi sisältöä määrällisesti, joilla teksti ja väliotsikot jakautuvat tasaisesti ja joissa lauseet ovat sopivan mittaisia. Googlen suosittelema sanamäärä on 300 sanaa. Hakukoneet mittaavat sivuston tekstimäärää verrattuna HTML-koodin määrään. Ongelmia ilmenee, jos tekstiä on vähemmän kuin 10 % suhteessa HTML-koodiin. Muutenkin hakukoneet rankkaavat paremmin sivuja, jotka sisältävät enemmän sisältöä.

Nimeä kuvat oikein ja käytä Alt-tekstejä

Google ei ymmärrä tai hyödy mitään kuvasta, joka on ladattu nettiin nimellä “IMG12234.jpg”. Nimeä kuvat sivun sisältöön ja aiheeseen liittyen ja käytä tekstissä hakusanoja, eli sanoja, joilla haluat sivun löytyvän. Jos kuvassa on esimerkiksi kengät ja sivu käsittelee kotimaisia kenkiä ja niiden ominaisuuksia, nimeä kuva esimerkiksi nimellä: “laadukkaat-kotimaiset-naisten-kengat.jpg” Vältä ääkkösiä tiedostonimissä.

Kuvien yhteyteen pitää lisätä myös Alt-teksti, eli “alternative text”. Tämä teksti on kuvan vaihtoehtoinen teksti, joka luetaan mm. näkörajoitteisien lukulaitteissa. Hyvin kirjoitettu Alt-teksti palvelee lukijaa kuvailemalla kuvan sisällön sanallisesti. Se on yksi tärkeimmistä asioista, kun nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi tehdään saavutettavuuden takia. Alt-teksti on myös teksti, joka näkyy kävijälle, jos kuva ei jostain syystä lataudu oikein. Muutoin teksti ei näy suoraan kävijälle. Hyvä Alt-teksti on luonnollinen ja selkeä ja liittyy sivun sisältöön. Alt-tekstiin on myös hyvä sisällyttää avainsana. Muista myös, että kuvat näkyvät Googlen kuvahauissa!

Kuvien nimeämisen lisäksi myös kuvien kilotavukokoon kannattaa kiinnittää huomiota.

Sisäiset ja ulkoiset linkitykset

Sisäiset ja ulkoiset linkitykset ovat myös tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta. Sisäisillä linkityksillä tarkoitetaan yhden verkkotunnuksen sisällä tapahtuvaa linkittämistä. Esimerkkejä sisäisistä linkityksistä ovat päävalikon linkit eri alasivuille, sivuston alatunnisteen eli footerin linkit sekä sivujen tekstisisältöön sisällytetyt linkit. Sisäisten linkitysten tarkoitus on auttaa kävijää navigoimaan sivun sisällä, mutta ne ohjaavat myös hakubottia ymmärtämään sivun rakenne ja mistä aiheesta sivulla on kyse. On hyvä muistaa, että yksittäiselle sivulle pääseminen ei kannata olla kauempana kuin kolmen klikkauksen päässä. Tämä vaikuttaa sekä hakukonelöydettävyyteen, mutta myös sivun käyttäjäkokemukseen.

Ulkoisilla linkityksillä tarkoitetaan yrityksesi ulkopuolisen tahon ylläpitämällä sivustolla olevia linkkejä, joita klikkaamalla voi siirtyä yrityksesi sivustolle. Hakukoneet kohtelevat ulkoisia linkkejä ikään kuin kannatusääninä linkityksen kohteena olevalle sivulle. Syynä tähän käytäntöön on se, että sivustoja ja blogeja ylläpitävät tahot haluavat usein linkittää vain tärkeäksi ja laadukkaaksi katsomilleen sivuille. Ulkoisten linkitysten ansaitseminen vaatii vaivannäköä, mutta on löydettävyyden kannalta palkitsevaa.

Kirjoita sivulle metatiedot

Jokaisella sivulla kannattaa olla kirjoitettuna metatiedot eli metaselostus. Monesti korjattavia asioita sivustoilla on, että metatiedot puuttuvat kokonaan tai ne ovat samat, yleisesti yritystä kuvaavat tiedot, jotka on laitettu kaikille sivuille. Jokaiselle alasivulle tulee siis kirjoittaa oma lyhyt kuvaus tai synopsis siitä, mitä juuri kyseinen sivu sisältää. Metatieto on tekstiä, joka nousee hakutuloksien yhteydessä esille klikattavan otsikon alle ja myös silloin, kun sivu jaetaan somessa. Mikäli metakuvausta ei kirjoita, yrittää Google itse arvella sivun sisällön ja usein myös katkaisee tekstin kesken tärkeän kohdan. Kirjoita teksti siis siten, että se kertoo lyhyesti mitä hän voi odottaa sivulla lukevansa ja näin houkuttelee klikkaamaan. Älä lupaa turhia, sillä jos sisältö ei vastaa kuvausta, kävijä poistuu nopeasti pettyneenä. Optimaalinen pituus kuvaukselle on noin 150-160 merkkiä.

Metatietojen kirjoittamiseen ja sivuille lisäämiseen on saatavilla lisäosia, esimerkiksi WordPressissä suosittelen käyttämään Yoast SEO -lisäosaa eli pluginia. Nettisivujen sisällöllinen hakukoneoptimointi on tämän lisäosan eli laajennuksen avulla selkeää ja helppoa. Täytät vain tarvittavat tiedot omiin sarakkeisiinsa ja plugin muistuttelee myös lisäämään SEO-otsikot, kohdennetut avainfraasit, kestolinkit ja tarvittaessa ohjaa lisäartikkeleihin, miten parantaa SEO-tuloksia.

Mistä lähteä liikkeelle?

SEO on pitkäjänteistä työtä ja aina lisättäessä uutta sisältöä sivuille, kannattaa muistaa nämä optimoinnin kikat ja keinot. Kaikki lähtee tottakai aina tavoitteista. Meiltä saat myös hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, jos omat resurssit tai aika eivät riitä. Site Audit on myös näppärä tapa päästä alkuun, sillä sen avulla selviää sivuston SEO-kehityskohteet.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Saavutettavuus on välittämistä

Saavutettavuus on välittämistä – myös sisällöntuotannossa

Sisällöllinen saavutettavuus on ensisijaisesti välittämistä ja esteiden poistamista. Tutustu 7 eri kulmasta sisällön saavutettavuuteen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.