Blogi

Kuvien hakukoneoptimointi

Vinkit kuvien hakukoneoptimointiin

Kuvien hakukoneoptimointi

Tässä blogissa kerrotaan vinkit kuvien hakukoneoptimointiin. Optimoimalla kuvat oikein voit parantaa myös sivustosi löydettävyyttä hakukoneissa. Kuvien hakukoneoptimointi nostaa sivuston sijoitusta ilmaisissa eli orgaanisissa hakutuloksissa ja parantaa myös näkyvyyttä Googlen kuvahaun tuloksissa.

1. Pidä kuvien koko pienenä

On tärkeää valita laadukkaat kuvat verkkosivuillesi, mutta lähes yhtä tärkeää on pitää valitut kuvat kooltaan tarpeeksi pieninä. Verkkosivustolla olevat kuvat on syytä aina pakata mahdollisimman pieniksi, mutta kuitenkin niin, että kuvan laatu säilyy hyvännäköisenä. Heikkolaatuiset kuvat heikentävät helposti kävijän kokemusta verkkosivustolla.

Isokokoiset kuvat nostavat sivuston latausaikaa, mikä vaikuttaa suoraan sivuston orgaanisiin sijoituksiin hakukoneissa. Kuvan tiedostokoko on syytä pitää noin 100 KB koossa. Yli 200 KB kuvat hidastavat jo merkittävästi sivuston latausaikaa.

Hyviä työkaluja kuvien pienentämiseen on useita. Kuvankäsittely ohjelmilla voit pienentää kuvien kokoa tai yksi hyvä työkalu kuvien pienentämiseen on TinyJPG.

2. Nimeä kuvat oikein (File name)

Kuvatiedoston nimeäminen on syytä tehdä mahdollisimman informatiivisesti, koska kuvatiedoston nimi kertoo hakukoneelle, mitä kuva sisältää. Kuvatiedoston nimeen kannattaa sisällyttää se avainsana, jolla haluat kuvan kuvahausta löytyvän. Kuvan nimeämisessä tulee kuitenkin välttää ääkkösiä, kuvaamattomia termejä tai numerosarjoja. Avainsanatutkimuksen avulla saat valittua oikeat avainsanat kuville. Google ei käy läpi vain sivustosi tekstisisältöjä, vaan se myös hakee avainsanoja kuvatiedostojesi nimistä. On tärkeää selittää Googlelle kuvan sisältö mahdollisimman yksityiskohtaisesti optimoimalla oikeat avainsanat.

Väärin nimetty kuva: IMG776654.jpg

Oikein nimetty kuva: vaaleanpunainen-kirahvi.jpg

3. Optimoi kuvan ALT-tekstit (Alternative text)

Alt-teksti eli ”Alternative text” on vaihtoehtoinen tekstiattribuutti koodiin ja se on yksi tärkeimmistä tekijöistä kuvien hakukoneoptimoinnissa. Alt-teksti on teksti, jonka selain näyttää kävijälle, jos kuva ei ole jostain syystä lataudu oikein. Alt-teksti kannattaa sitoa sanallisesti kuvatiedoston nimeen.

Vaihtoehtoinen teksti ei näy suoraan sivustolla kävijöille. Alt-teksti kannattaa optimoida, sillä se tehostaa kuvasi ja sivusi hakukonenäkyvyyttä.

Hyvä kuvan Alt-teksti on luonnollinen ja selväsanainen ja hyvänä alt-tekstinä voidaan pitää esimerkiksi palvelun nimeä. Alt-tekstissä tulee kertoa, mitä kuvassa esiintyy, koska hakukoneet eivät näe kuvia. Alt-tekstiin on myös hyvä sisällyttää avainsana.

Väärin nimetty alt-teksti: IMG776654.jpg

Oikein nimetty alt-teksti: vaaleanpunainen kirahvi istuu pellolla

4. Määritä kuvalle otsikko (Title)

Kuvien titleillä tarkoitetaan sitä tekstiä, joka ilmestyy, kun viet kursorin kuvan päälle. Optimoitu title-otsikko kuvalle saattaa auttaa alasivusi hakukonenäkyvyyttä. Kyseinen otsikko tarjoaa lisäinformaatiota kävijälle kuvasta, mutta sillä ei ole niin suurta merkitystä kuvien hakukoneoptimoinnin kannalta.

Otsikko: Vaaleanpunainen kirahvi istuu pellolla

5. Määritä kuvalle kuvateksti (Caption)

Kuville on hyvä luoda kuvateksti, joka on käyttäjälle näkyvä teksti heti kuvan alla. Kuvateksteihin on siis syytä panostaa sekä sisällyttää niihin relevantti avainsana. Usein sanotaan, että kuvatekstejä luetaan tarkemmin kuin muuta kuvan tekstisisältöä. Kuvatekstiä kirjoittaessa tulee miettiä lukijaa eli sivuilla vierailevaa käyttäjää ja kirjottaa häntä parhaiten palveleva teksti. Esimerkiksi tuotteiden kuvateksteissä on hyvä tuoda niiden parhaita puolia sekä arvoja esiin.

Kuvilla on eri merkityksiä sivustolla, jolloin ne eivät aina välttämättä tarvitse kuvatekstiä. Verkkosivun isoille fiiliskuville ei usein anneta kuvatekstiä. Lisää siis kuvateksti silloin, kun näet sen järkeväksi. Kuvatekstiä ei kannata lisätä pelkästään hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.

Kuvateksti: Vaaleanpunainen kirahvi istuu pellolla ja unelmoi tulevasta

6. Voit määrittää kuvalle kuvauksen (Description)

Kuvaus kohtaan voi kertoa kaikkein oleellisimman kuvan sisällöstä. Monissa tapauksissa kuvatekstiä (caption) voi hyödyntää myös kuvaustekstinä (description).

Kuvaus: Vaaleanpunainen kirahvi istuu pellolla ja unelmoi tulevasta

7. Huolehdi kuville oma sivustokartta

Hakukoneoptimoinnin kannalta on myös hyödyllistä lisätä kuville oma sivustokartta. Kuville omat sivukartat luodaan XML-sivustokartta -tiedoston (sitemap.xml) alle. Sivustokartoilla annetaan Googlelle informaatiota kuvista. Voit myös vaihtoehtoisesti lisätä kuvista tietoa jo olemassa olevaan sivustokarttaan, jonka Google osaa käydä läpi. Lisäämällä kuvat kuvasivukarttaan, kerrot Googlelle, mitkä kuvat haluat sen indeksoivan sivustollasi.

8. Saavutettavuusdirektiivi (WCAG 2.1) ja kuvien ALT-tekstit

WCAG eli Web Content Accessibility Guidelines, suomeksi verkkosisällön saavutettavuusohjeet, on kansainvälinen ohjeistus verkkosisältöjen saavutettavuudesta. WCAG-ohjeistuksen laatimisesta ja kehittämisestä vastaa kansainvälinen World Wide Web -konsortio eli W3C. WCAG 2.1 ohjeistuksen tavoitteena on varmistaa, että kaikki ihmiset voivat käyttää verkkopalveluja mahdollisimman tasapuolisesti.

Verkkosivujen kuvilla on saavutettavuusvaatimusten mukaan oltava vaihtoehtoinen teksti (ALT-teksti). Kuvien vaihtoehtoiset tekstit parantavat merkittävästi verkkosisältöjen saavutettavuutta. Saavutettavuusdirektiivin vaatimuksissa edellytetään, että kaikelle ei-tekstuaaliselle verkkosisällölle tarjotaan tekstivastineet. Toisin sanoen kuvien, videoiden ja äänen sisältämä tieto pitää verkossa esittää myös tekstinä. Jotta vaihtoehtoisista teksteistä olisi aidosti hyötyä käyttäjille, tekstien laatimisessa on huomioitava esimerkiksi kuvan funktio ja ympäröivä teksti. Lue lisää saavutettavuusdirektiivin (WCAG 2.1) vaikutuksista kuvien vaihtoehtoisiin teksteihin >>

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna LeinoCEO, Partner
+358 40 686 5540

AVAINSANAT:   

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!

2020-03-20T13:59:24+02:00