Hakukoneoptimointi eli SEO
Hakukoneoptimointi eli SEO ja sen tavoitteet

Hakukoneoptimointi ja sen tavoitteet ovat seuraavat. Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneessa. Yleensä parasta mahdollista näkyvyyttä haetaan Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Mitä ylempänä sivusto on hakukonetuloksissa, niin sitä varmemmin verkkosivusi kerää kävijöitä. Hakutuloksissa sijoilla 1-3 olevat hakutulokset keräävät eniten klikkauksia. Hakukoneoptimoinnissa pyritään pääsemään hakutulosten top-10:een. Top-10 ulkopuolella olevissa hakutuloksissa sijoituksen merkitys vähenee.
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, eikä siinä ole niin sanottuja pikavoittoja. Kun optimointiin keskitytään ja sitä tehdään pitkäjänteisesti jatkuvana projektina, alkavat tulokset näkyä sivuston löydettävyydessä. Tämä saattaa viedä aikaa kuukausia ja pelkästään hakukoneoptimoinnin varaan löydettävyyttä ei kannata optimointityötä tehdessä laskea. Hakukoneoptimointi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä tärkeä osa verkkosivuston kehitystä. Alla esiteltynä muutamia keskeisiä osa-alueita hakukoneoptimoinnista.
Avainsanat
Avainsanat ovat sanoja, joilla halutaan löytyä hakutuloksista. Hyvä avainsana kerää sivustolle kiinnostuneita kävijöitä. Ensimmäisiä asioita hakukoneoptimointia aloitettaessa on avainsanatutkimus. Tämän tarkoitus on selvittää liiketoiminnalle tärkeät hakusanat ja tutkia, kuinka paljon ne keräävät hakuja hakukoneessa. Tutkimuksen pohjalta laaditaan kattava lista sanoista, joilla verkkosivuston tuotteita tai palveluita haetaan.
Sisällön optimointi
Avainsanatutkimuksen pohjalta kehitetään verkkosivuston sisältöjä. Sisällössä käytetään avainsanatutkimuksessa hyväksi todettuja sanoja ja lausekkeita. Näiden avulla verkkosivuston löydettävyys paranee kyseisten hakujen osalta. Hakukoneoptimoinnin kannalta avainsanoja kannattaa käyttää muun muassa otsikossa ja leipätekstin ensimmäisessä kappaleessa.
Tekninen optimointi
Teknisellä optimoinnilla viitataan kaikkeen tekniseen tekemiseen, jota hyödynnetään sivuston hakukonenäkyvyyden kehittämiseksi. Teknisen hakukoneoptimoinnin piiriin kuuluvat muut kuin varsinaisen tekstisisällön kehittäminen. Tekninen optimointi pitää sisällään suuren osan eri toimenpiteitä, joista löytyy lisätietoa aikaisemmasta blogistamme: Näin parannat sivustosi hakukonenäkyvyyttä.
Hakukoneoptimointi pitää sisällään paljon erilaisia toimenpiteitä ja kokonaisuuden hallitseminen on monesti haastavaa ja vaatii pitkäjänteistä kuukausittain tapahtuvaa työtä. Suosittelemmekin, että projektiin valitaan kumppaniksi asiantuntija, joka vastaa projektin läpiviennistä ja arvioi saavutettuja tuloksia aktiivisesti. Hakukoneoptimoinnin mittarit on aina tärkeä määrittää, että kehitystä voi seurata.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna Leino
CEO, Co-Owner
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.