SEO

Hakukoneoptimointi eli SEO ja sen tavoitteet

SEO

Hakukoneoptimointi ja sen tavoitteet ovat seuraavat. Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneessa. Yleensä parasta mahdollista näkyvyyttä haetaan Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Mitä ylempänä sivusto on hakukonetuloksissa, niin sitä varmemmin verkkosivusi kerää kävijöitä. Hakutuloksissa sijoilla 1-3 olevat hakutulokset keräävät eniten klikkauksia. Hakukoneoptimoinnissa pyritään pääsemään hakutulosten top-10:een Top-10 ulkopuolella olevissa hakutuloksissa sijoituksen merkitys vähenee.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, eikö siinä ole niin sanottuja pikavoittoja. Kun optimointiin keskitytään ja sitä tehdään pitkäjänteisesti jatkuvana projektina, alkavat tulokset näkyä sivuston löydettävyydessä. Tämä saattaa vielä aikaa kuukasia ja pelkästään hakukoneoptimoinnin varaan löydättävyyttä ei kannata optimointityötä tehdessä laskea. Hakukoneoptimointi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä tärkeä osa verkkosivuston kehitystä. Alla esiteltynä muutamia keskeisiä osa-aluite hakukoneoptimoinnista.

Avainsanat

Avainsanat ovat sanoja, joilla halutaan löytyä hakutuloksista. Ensimmäisiä asoita hakukoneoptimointia aloitettaessa on avainsanatutkimus. Tämän tarkoitus on selvittää liiketoiminnalle tärkeät hakusanat ja tutkia, kuinka paljon ne keräävät hakuja hakukoneessa. Tutkimuksen pohjalta laaditaan kattava lista sanoista, joilla verkkosivuston tuotteita tai palveluita haetaan. Hyvä avainsana kerää sivustolle kiinnostuneita kävijöitä.

Sisällön optimointi

Avainsanatutkimuksen pohjalta kehitetään verkkosivuston sisältöjä. Sisällössä käytetään avainsanatutkimuksessa hyväksi todettuja sanoja ja lausekkeita. Näiden avulla verkkosivuston löydettävyys paranee kyseisten hakujen osalta. Hakukoneoptimoinnin kannalta avainsanoja kannattaa käyttää ainakin otsikossa ja leipätekstin ensimmäisessä kappaleessa.

Tekninen optimointi

Teknisellä optimoinnilla viitataan kaikkeen tekniseen tekemiseen, jota hyödynnetään sivuston hakukonenäkyvyyden kehittämiseksi. Teknisen hakukoneoptimoinnin piiriin kuuluvat muut, kuin varsinaisen tekstisisällön kehittäminen. Tekninen optimointi pitää sisällään suuren osan eri toimenpiteitä, joista löytyy lisätietoa aikaisemmasta blogistamme: Näin parannat sivustosi hakukonenäkyvyyttä

Hakukoneoptimointi pitää sisällään paljon erilaisia toimenpiteitä ja kokonaisuuden hallitseminen on monesti haastavaa ja vaatii pitkäjänteistä kuukausittain tapahtuvaa työtä. Suosittelemmekin, että projektiin valitaan kumppaniksi asiantuntija, joka vastaa projektin läpiviennistä ja arvioi saavutettuja tuloksia aktiivisesti.

Kirjoittaja: Tomi Kytömaa

AVAINSANAT:   

Uppoudu lisää aiheeseen

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!