Hakukoneoptimointi (SEO) ja sen tavoitteet

Mitä on hakukoneoptimointi (SEO) ja mitkä ovat sen tavoitteet?

Minkälaisia tavoitteita ja tuloksia hakukoneoptimoinnilla voi saada aikaan? Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, eikä siinä ole pikavoittoja.

Hakukoneoptimointi (SEO) ja sen tavoitteet

Hakukoneoptimointi ja sen tavoitteet ovat seuraavat. Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneessa. Yleensä parasta mahdollista näkyvyyttä haetaan Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Mitä ylempänä sivusto on hakukonetuloksissa, niin sitä varmemmin verkkosivusi kerää kävijöitä. Hakutuloksissa sijoilla 1-3 olevat hakutulokset keräävät eniten klikkauksia. Hakukoneoptimoinnissa pyritään pääsemään hakutulosten parhaimpaan kymmenekseen. Top 10:n ulkopuolella olevissa hakutuloksissa sijoituksen merkitys vähenee.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, eikä siinä ole niin sanottuja pikavoittoja. Kun optimointiin keskitytään ja sitä tehdään pitkäjänteisesti jatkuvana projektina, alkavat tulokset näkyä sivuston löydettävyydessä. Tämä saattaa viedä aikaa kuukausia ja pelkästään hakukoneoptimoinnin varaan löydettävyyttä ei kannata optimointityötä tehdessä laskea. Hakukoneoptimointi on kuitenkin pitkällä tähtäimellä tärkeä osa verkkosivuston kehitystä. Alla esiteltynä muutamia keskeisiä osa-alueita hakukoneoptimoinnista.

Avainsanat

Avainsanat ovat sanoja, joilla halutaan löytyä hakutuloksista. Hyvä avainsana kerää sivustolle kiinnostuneita kävijöitä. Ensimmäisiä asioita hakukoneoptimointia aloitettaessa on avainsanatutkimus. Tämän tarkoitus on selvittää liiketoiminnalle tärkeät hakusanat ja tutkia, kuinka paljon ne keräävät hakuja hakukoneessa. Tutkimuksen pohjalta laaditaan kattava lista sanoista, joilla verkkosivuston tuotteita tai palveluita haetaan.

Sisällön optimointi

Avainsanatutkimuksen pohjalta kehitetään verkkosivuston sisältöjä. Sisällössä käytetään avainsanatutkimuksessa hyväksi todettuja sanoja ja lausekkeita. Näiden avulla verkkosivuston löydettävyys paranee kyseisten hakujen osalta. Hakukoneoptimoinnin kannalta avainsanoja kannattaa käyttää muun muassa otsikossa ja leipätekstin ensimmäisessä kappaleessa.

Tekninen optimointi

Teknisellä optimoinnilla viitataan kaikkeen tekniseen tekemiseen, jota hyödynnetään sivuston hakukonenäkyvyyden kehittämiseksi. Teknisen hakukoneoptimoinnin piiriin kuuluvat muut kuin varsinaisen tekstisisällön kehittäminen. Tekninen optimointi pitää sisällään suuren osan eri toimenpiteitä, joista löytyy lisätietoa aikaisemmasta blogistamme: Näin parannat sivustosi hakukonenäkyvyyttä.

Hakukoneoptimointi pitää sisällään paljon erilaisia toimenpiteitä ja kokonaisuuden hallitseminen on monesti haastavaa ja vaatii pitkäjänteistä kuukausittain tapahtuvaa työtä. Suosittelemmekin, että projektiin valitaan kumppaniksi asiantuntija, joka vastaa projektin läpiviennistä ja arvioi saavutettuja tuloksia aktiivisesti. Hakukoneoptimoinnin mittarit on aina tärkeä määrittää, että kehitystä voi seurata.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Saavutettavuus on välittämistä

Saavutettavuus on välittämistä – myös sisällöntuotannossa

Sisällöllinen saavutettavuus on ensisijaisesti välittämistä ja esteiden poistamista. Tutustu 7 eri kulmasta sisällön saavutettavuuteen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.