SEO-vinkit hakukoneoptimointiin

NÄIN PARANNAT SIVUSTOSI HAKUKONENÄKYVYYTTÄ

Hakukoneoptimointi (SEO = Search Engine Optimization) on parhaimmillaan todella monimutkaista ja hyvään näkyvyyteen vaikuttaa useampi asia. On myös vaikeaa tietää, kuinka hakukoneiden algoritmit tarkalleen toimivat.

Hakukoneoptimointi

SEO-vinkit: Näin parannat sivustosi hakukonenäkyvyyttä

Blogissamme pyritään käymään läpi perusasioita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon jokaisella verkkosivustolla, kun halutaan vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen pitkällä tähtäimellä. Luultavimmin tulokset eivät näy päivässä tai välttämättä edes kuukaudessa, sillä SEO-tulosten parantaminen vaatii aina kärsivällisyyttä. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, joka kuitenkin kantaa hedelmää pitkäaikaisesti.

1. Sivuston nopeus

Sivuston nopeus vaikuttaa sivuston sijoittumiseen hakukoneissa. Tämän lisäksi se vaikuttaa tietysti myös lukijoihin. Kannattaa ehdottomasti käyttää välimuistituslisäosaa (cache) ja tämän lisäksi kannattaa välttää hitaasti toimivia lisäosia (plug-in) ja poistaa turhat lisäosat. Googlen ilmaisella Page Speed Insight -työkalulla saat nopeasti ja vaivattomasti suuntaa-antavaa nopeustietoa sivustostasi.

Huolehdi kuntoon: Asenna sivustolle välimuistituslisäosa (cache), ja poista hitaasti toimivat ja turhat lisäosat (plug-in).

2. Sivuston responsiivisuus

Kun sivusto tehdään responsiivisesti, tällöin on olemassa vain yksi sivusto ja osoite, joka toimii kaikilla laitteilla. Tämän myötä esimerkiksi ulkoiset linkit linkkaavat aina samaan sivustoon, eivätkä esimerkiksi erilliseen työpöytä- tai mobiilisivustoon. Kun olet tekemässä sivustoa, tee se responsiivisesti tai valitse valmis responsiivinen teemapohja.

Huolehdi kuntoon: Huolehdi, että sivustosi skaalautuu aina päätelaitteen mukaan.

3. Käyttäjäystävälliset osoitteet ja sivujen otsakkeet

Käyttäjäystävälliset osoitteet ovat olleet jo jonkin aikaa sisällönhallintajärjestelmien perusominaisuus, mutta silti välillä näkee sivustoja, joissa ne eivät ole käytössä. Hyvä osoite on ymmärrettävä, eikä koostu sekalaisista numero- ja kirjainyhdistelmistä. Jos muutat olemassa olevan sivuston osoiterakennetta, muista uudelleenohjata vanhat osoitteet uusiin.

Otsakkeella tarkoitan sitä, joka näkyy selaimen välilehdellä. Otsakkeet tulisi olla kuvaavat ja näkyä selkokielisenä välilehdellä.

Huolehdi kuntoon: Osoitteiden tulee aina olla ymmärrettäviä ja selkeitä. Myös sivujen otsakkeet kannattaa olla kunnossa.

4. Sivukartta ja murupolku

Sivustolla kannattaa aina olla automaattisesti päivittyvä XML-sivukartta. Sivukartta kannattaa ehdottomasti syöttää Googlen Search Consoleen. Tämä on täysin ilmaista ja nopeuttaa sivuston indeksointia Googleen. Lisäksi palvelusta näkee paljon muitakin hyödyllisiä tietoja. Kannattaa siis kirjautua palveluun ja toimia ohjeiden mukaan. Oma sivusto pitää varmentaa ensin, mutta toimenpide on yksinkertainen. Lisätietoa sivukarttojen hallinnasta Googlessa.

Murupolku on linkkipolku, joka kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneille, mikä sivuston rakenne on.

Huolehdi kuntoon: Automaattisesti päivittyvä XML-sivukartta ja se kannattaa syöttää Googlen Search Consoleen. Huolehdi, että sivuillasi muodostuu myös murupolku.

5. Kuvat

Kuvatkin ovat sisältöä samalla tavalla kuin teksti, ja ne vaativat myös optimointia. Kannattaa muistaa, että hakukoneet eivät osaa tulkita mitä kuvassa on. Jos kuvia ei ole optimoitu, hakukone löytää vain ”tyhjän laatikon” sivustolta.

Ensinnäkin kuvatiedoston nimi kannattaa asettaa mahdollisimman kuvaavaksi. Sillä on siis eroa, onko artikkeliin liitetyn kuvan nimi aurinkoinen-istanbul.jpg tai jhdsbh68dsg.jpg. Kuvan nimi kannattaa muokata ennen sen lisäämistä sisällönmuokkausjärjestelmään.

Toisekseen kuvalle tulee aina määrittää otsikko ja vaihtoehtoinen teksti (ALT text), joiden kautta hakukone ymmärtää mistä kuvassa on kyse. Otsikko näytetään myös kuvan päällä, kun hiiri osuu siihen. Vaihtoehtoinen teksti taas näytetään, jos kuva on rikki tai jos kuvien lataus on otettu pois käytöstä selaimessa. Lue parhaat vinkit kuvien optimointiin.

Huolehdi kuntoon: Optimoi myös kuvat. Muista kuvan nimeäminen, otsikointi ja vaihtoehtoinen teksti (ALT text). 

6. Sosiaalinen media

Harvemmin nykyään enää törmää sivustoihin, joissa sosiaalisen median jakonappeja ei olisi, mutta joka tapauksessa ne tulisi lisätä sivuille kuin sivuille. Myös hakukoneet ottavat jakomäärät huomioon. Tämän lisäksi jakomäärillä on suuri vaikutus lukijoihin.

Ainakin Facebook, Google Plus ja Twitter -jaot kannattaa lisätä sivuille. Tämän lisäksi voi laittaa LinkedInin tai Pinterestin riippuen liiketoiminnasta. Google Plus saattaa suomalaisesta tuntua turhalta, mutta siellä kannattaa olla mukana, sillä Googlen voi olettaa suosivan niitä, joilla on Google Plus käytössä.

Huolehdi kuntoon: Sosiaalisen median jakopainikkeet sivustolle. Ainakin Facebook, Google Plus, Twitter kannattaa olla, myös LinkedInia ja Pinterestia kannattaa harkita.

7. Linkit

Linkitys on olennainen osa sisältöä. Linkin nimeä kannattaa siis myös aina miettiä. Erityisesti yleiset termit kuten ”lue lisää” tai ”täällä” ovat huonoja. Alla on esimerkki, alleviivattu kohta tarkoittaa linkkiä. Jälkimmäinen kertoo hakukoneelle valmiiksi, mistä linkissä on kyse.

Huono tapa: Tiedätkö mitä on hakusanamainonta? Lue lisää täältä.

Parempi tapa: Ota selvää, mitä on hakusanamainonta.

Huolehdi kuntoon: Linkkien tekstit kannattaa olla kuvaavat, ei ”Lue lisää”.

8. Tekstisisältö

Sisältö on kaikki kaikessa. Jos haluat sivustollesi liikennettä, luultavasti sivustollasi pitää olla sisältöä, joka kiinnostaa ihmisiä.

Kirjoittaessasi tekstejä, suosittelen käyttämään esimerkiksi WordPressissä lisäosaa, kuten Yoastia, joka ohjaa SEO-työtä. Kun aloitat kirjoittamaan artikkelia, mieti sille yksi avainsana, jolla lukijat hakisivat kyseistä artikkelia tai voit käyttää avainsanamäärityksessä Googlen työkaluja apunasi. Tämän jälkeen kirjoita avainsana Focus Keyword -kenttään. Kannattaa määrittää myös SEO Title ja Meta-kuvaus. Samalla näet lisäosan avulla, miltä artikkeli näyttää Googlen hakutuloksena. Lisäosa antaa ohjeita siitä, kuinka pitkiä tekstien kannattaa olla. Kun olet valmis, tallenna luonnos. Tämän jälkeen lisäosa näyttää, onko artikkeli kirjoitettu SEO-mielessä hyvin. Lisäosan sivuanalyysi-välilehdeltä näkee paremmin, mitä asioita tekstissä voi parantaa. Kannattaa huomioida, että lisäosa ei osaa ottaa huomioon suomalaisia taivutusmuotoja. Tämän takia osumat kohdistuvat siis juuri täsmälleen yhteen annettuun avainsanaan.

Jos sosiaalisen median kuvaustekstejä ei erikseen määritetä, tällöin käytetään yleiset-välilehden meta-kuvaus -kentän tekstiä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Miksi mediatiedottaminen kannattaa?

Miksi mediatiedottaminen kannattaa?

Miksi mediatiedottaminen kannattaa? Lehdistötiedotteet ja aktiivinen yhteydenpito mediaan pitävät yrityksesi toimittajien mielessä.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.