Hotjar auttaa ymmärtämään verkkosivuja kävijän näkökulmasta

Lue kolme vinkkiä Hotjar-sovelluksen hyödyntämiseen

Hotjar on ilmainen apuväline asiakasymmärryksen kehittämiseen. Sen antamat tiedot auttavat parantamaan verkkosivusi käyttäjäkokemusta sekä konversio-optimoimaan sivun tavoitteiden saavuttamiseksi.

Avainsanat:

Hotjar auttaa ymmärtämään verkkosivujasi kävijän näkökulmasta.

1. Hotjar kertoo, miten vierailijat käyttäytyvät verkkosivuillasi

Hotjar-työkalu näyttää heatmapin eli lämpökartan sekä tallenteiden avulla sen, mitä verkkosivusi kävijät sivulla tekevät. Heatmapin avulla saadaan tietoa, missä hiiren kursori on eniten liikkunut ja mitä sivulla on klikattu. Lisäksi se näyttää, miten pitkälle sivua käyttäjä on scrollannut.

Tallenteiden avulla puolestaan näet verkkosivun kävijän liikkeet. Se kertoo hiiren kursorin liikkeet, sivun scrollailun, sivustolla liikkumisen polun sekä mistä kohdasta kävijä päättää palata takaisin edelliselle sivulle.

Sen lisäksi, että Hotjarilla saadaan tietoa verkkosivun kävijöiden liikkeistä, työkalu auttaa myös ymmärtämään sivun vierailijoita paremmin. Mistä aiheista kävijät ovat eniten kiinnostuneita, miten he selaava sivua sekä minkälaiset elementit kiinnostavat ja saavat kävijän tekemään haluttuja toimintoja.

Hotjarilla voidaan analysoida juuri ne asiat, jotka ovat esteenä konvertoitumiselle eli halutun toiminnon suorittamiselle. Työkalun avulla voidaan myös tutkia, mistä lähteistä kävijä on tullut – onko lähteenä esimerkiksi mainos, sosiaalisen median postaus vai Googlen orgaaninen haku.

2. Käyttäjäkokemuksen parantaminen

Hotjar tarjoaa tietoja, joiden pohjalta verkkosivun käyttäjäkokemusta voidaan parantaa. Nauhoitteiden perusteella ilmenneitä sisältöjä voidaan nostaa ylemmäs sivulla tai call to action -napin kokoa voidaan suurentaa tai muuttaa sen paikkaa sivulla.

Jos samalta sivulta poistutaan useaan kertaan, voidaan tarkastella, mikä kävijän saa poistumaan. Sivu voi esimerkiksi olla tylsä, se latautuu hitaasti tai sieltä on vaikea löytää etsimänsä. Tällöin sivun sisältöä kannattaa rikastaa, piristää kuvilla tai parantaa sen latautumisnopeutta teknisen työn myötä.

3. Lyömätön apu verkkosivun konversio-optimoinnissa

Hotjar-työkalun avulla saaduilla tiedoilla verkkosivua voidaan optimoida siten, että sivu kykenisi paremmin konvertoimaan sivun kävijät eli saada heidät tekemään liiketoiminnallisen tavoitteen mukainen toiminto. Tämä toiminto voi olla vaikka yhteystietojen jättäminen, ostotapahtuma tai mikä tahansa muu konversio.

Konversio-optimoinnissa pyritään poistamaan konvertoitumisen esteitä ja tehdään muutoksia, jotka tukevat sujuvampaa konvertoitumista. Esteitä voivat olla esimerkiksi yhteydenottonapin liian pieni koko tai huono sijainti sivun alareunassa tai liian pitkä ja yksityiskohtainen lomake.

On myös mahdollista, että verkkosivu palvelee väärää tavoitetta, eli se ei tuota haluttua konversiota. Tällöin Hotjar tarjoaa tästä vihiä ja sivua voidaan optimoida konvertoimaan liiketaloudellisesti oikeaa tavoitetta.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Henkilökuva_Nelli

Nelli Kamunen-Sinokki

Media Planner

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.
Hotjar auttaa ymmärtämään verkkosivujasi kävijän näkökulmasta.

Hotjar auttaa ymmärtämään verkkosivuja kävijän näkökulmasta

Hotjarin avulla voit perehtyä verkkosivustosi kävijöihin ja löytää kehityskohtia käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Lisäksi Hotjar on erittäin tehokas työkalu konversio-optimointiin. Lue kolme vinkkiämme Hotjarin hyödyntämiseen!

5 syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön nyt

Miksi Google Analytics 4 kannatti ottaa käyttöön hyvissä ajoin ennen siirtymää 1.7.2023? Keräsimme artikkeliin viisi hyvää syytä!
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2022

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2022

Mitä uutta vuosi 2022 tuo mukanaan digitaaliseen markkinointiin? Lue digitaalisen markkinoinnin trendit 2022.
Site Audit

Site audit antaa kattavan kuvan verkkosivusi nykytilasta

Site Audit antaa kattavan kuvan verkkosivusi nykytilasta. Se ottaa kantaa yli 130 tekniseen ja SEO-virheeseen. Lue lisää!
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.