5 syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön nyt

Tarkempaa dataa liiketoiminnallisesti tärkeisiin tapahtumiin perustuvana

Google Analytics muuttui radikaalilla tavalla 1.7.2023, kun Universal Analytics lopetti datan keräämisen. Uuteen versioon siirtyminen on erittäin akuuttia, jos sitä ei jo ole tehnyt.

Avainsanat:

Google Analytics tulee muuttumaan, kun vanha tuttu Universal Analytics poistuu täysin käytöstä ja tilalle saapuu GA4. Keräsimme viisi hyvää syytä, miksi uusi analytiikkatyökalu kannattaa ottaa käyttöön jo nyt.

Google Analytics 4 ja Universal Analytics

Google Analytics 4 (GA4) on Googlen dataan ja analytiikkaan keskittyvän ilmaisen palvelun uusin versio, jonka sanotaan olevan analytiikan seuraavan sukupolven tienraivaaja.

GA4:n taustalla oleva teknologia pohjautuu koneoppimista hyödyntävään tekoälyyn. Se käyttää edeltäjäänsä Universal Analyticsia kehittyneempiä parametreja ja tapahtumakohtaisia tilastoja datan keräämiseen ja mittaamiseen. Voit lukea lisää Google Analyticsin uusimmasta versiosta aiemmasta blogikirjoituksestamme.

Googlen analytiikkapalvelut ovat hyvin laajalti käytössä. Nykyistä Universal Analyticsia käytti keväällä 2022 jopa yli 28 miljoonaa verkkosivua maailmanlaajuisesti. Kaikki nämä sivustot joutuvat pian sopeutumaan uuteen, sillä datan kerääminen UA:n avulla päättyi 1.7.2023.

Dataa voi vielä tarkastella kuuden kuukauden ajan. Lopulliseksi viimeiseksi UA:n käyttöpäiväksi Google on ilmoittanut 1.1.2024.

Lue alta viisi syytä, joiden vuoksi Google Analytics 4 kannattaa ottaa käyttöön hyvissä ajoin.

Ota GA4:n perusteet haltuun koulutuksessamme (99€) »

1. Google Analytics 4:n käyttöönotto vie aikaa

Universal Analytics ei päivittynyt automaattisesti uusimpaan versioon eikä dataa voi siirtää vanhasta palvelusta uuteen. Käyttöönotto oli vääjäämättä edessä, jos yritys halusi hyödyntää palvelua datan ja analytiikan tarpeisiin jatkossakin. Palvelun saattamisessa oman yrityksen tarpeisiin sopivaksi kuluu kuitenkin aikaa.

Kannattaa siis olla nopea ja asentaa GA4 käyttöön heti, jotta datan kerääminen sujuisi mahdollisimman kattavasti.

Google suosittelee käyttäjiä odottamaan muutaman kuukauden GA4:n käyttöönoton jälkeen, sillä relevantin analytiikan muodostamiseksi palvelun tulee saada kerätä dataa kattavalta ajanjaksolta. Universal Analyticsia ei kannatakaan siis vaihtaa suoriltaan GA4:ään, vaan suosittelemme vanhan palvelun säilyttämistä hetken ajan rinnakkaiselossa GA4:n kanssa.

2. Google Analytics 4:n kehityksessä on huomioitu tietoturvallisuus

Google Analytics 4:n kehityksen taustalla on tarve pitkäkestoiselle analytiikan työkalulle tietoturvan muuttuvassa maailmassa. Se pyrkii sekä kunnioittamaan tietoturvaa että tarjoamaan älykästä yksityisyyttä.

Palvelusta löytyy erilaisia ominaisuuksia, joilla voi vaikuttaa siihen, kuinka kävijöiden sijainnista tai laitteista kerätään tietoa. Google puolestaan vakuuttaa, ettei käyttäjien IP-osoitteita tallenneta sen järjestelmiin. Sijainneissa kerrotaan hyödynnettävän karkeaa geolokaatiota. Kerrotun perusteella palvelun ei pitäisi paikantaa käyttäjiä tai tallentaa heistä tarkasti yksilöiviä tietoja.

GA4 on tietoturvallinen vaihtoehto myös eurooppalaisille yrityksille.

3. Ottamalla Google Analytics 4:n käyttöön saat kattavampaa dataa käyttäjistä

Google Analytics 4 tarjoaa kolme kategoriaa sivuston käyttäjien tarkkailuun ja mahdollistaa käyttäjän toiminnan erittelyä ja käyttäjäpolkujen analysointia aiempaa kattavammin. Kuten aiemmin mainitsimme, GA4:n tulee kerätä dataa muutaman kuukauden ajan muodostaakseen kattavia analyyseja. GA4 kannattaakin siis ottaa käyttöön jo nyt, jotta välttämättömän siirtymän tapahtuessa et jää kallisarvoisesta datasta paitsi.

Eri alustojen välinen integraatio auttaa markkinoinnin kohdentamisessa, sillä GA4 kerää sujuvasti dataa eri alustojen ja laitteistojen väliltä.

Käyttäjien toimintaa mitataan suoraviivaisesti tapahtumien avulla. Tapahtumia eli esimerkiksi verkkosivustolla tapahtuvia klikkauksia tai siirtymiä voidaan luokitella parametrien avulla. GA4 pyrkii myös analysoimaan verkkoliikenteen laatua ja tunnistamaan epämääräistä bottiliikennettä ja negatiiviista hakukoneoptimointivaikuttamista.

4. Google Analytics 4 tarjoaa relevanttia analytiikkaa fiksuilla algoritmeilla

Valmiiksi työstettyjen analyysien johdosta Google Analytics 4:n myötä saatua analytiikkaa voidaan hyödyntää tuote- tai palvelukehityksessä helpommin kuin ennen. Palvelun avulla voidaan esimerkiksi mitata, kuinka paljon suosiota yrityksen eri tuotteet ovat saaneet toisiinsa nähden.

Koneoppivan tekoälyn avulla generoidut automatisoidut insights-tilastot tunnistavat, jos sivuston liikenteessä ilmenee huomattavia muutoksia, kuten trendejä tai laskuja kävijämäärässä.

Laajemman kävijäkunnan omaavat voivat saada ennakoituja tilastoja GA4:n avulla. Ennakoinnilla pystyy arvioimaan esimerkiksi, kuinka todennäköisesti tuotteita ostetaan tai paljonko tuottoa on tulossa. Ennakointia varten sivun parametrien tulee olla kunnossa ja dataa tulee olla kattavalta aikaväliltä. Toimi siis ajoissa!

5. Maalipisteillä entistä tarkempaa dataa Google Analytics 4:n avulla

Jos et ole vielä täysin varma mitä haluat mitattavan, Google Analytics 4 tarjoaa valmisasetuksia, jotka auttavat alkuun datan ja analytiikan maailmaan astuttaessa.

Tarkempien analyysien muodostamiseksi mitattavat asiat tulisi kuitenkin määrittää yksilöllisiin tavoitteisiin sopiviksi. Datasta kaiken potentiaalisen irti saamiseksi asiat kannattaa asettaa mitattavaksi maalipisteisiin perustuen. Käytännössä määrittäminen onnistuu tapahtumia ja parametreja hyödyntämällä.

Tarkkaa määrittelyä varten analytiikan ammattilaisten apu on usein tarpeen. Kun tartut toimeen, saat kaiken valmiiksi puolestasi.

Oddy Digital on Googlen virallinen kumppanitoimisto. Autamme mielellämme yritystäsi GA4:n käyttöönotossa ja tilien perustamisessa. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn analytiikan ja datan ammattilaisiin!

Teemu Leskinen

Teemu Leskinen

Digital Business Lead

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Sisällön mittaaminen

Sisällön mittaaminen

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on parantaa yrityksen myyntiä ja tuottoa. Mutta miten sisältöjä voi mitata ja mistä tietää, saavutetaanko sisällöllä asetetut myynnilliset ja tuotolliset tavoitteet?
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.
10 digivinkkiä joilla onnistut digimainonnassa

Digimainonnassa onnistuminen – 10 vinkkiä digimainontaan

Listattuna 10 digivinkkiä, joilla onnistut digimainonnassa. Lue ja tarkasta, oletko muistanut ottaa tärkeät asiat huomioon. Nappaa vinkit!
Mitä tapahtui vuonna 2019? #oddytrendit2019

Mitä tapahtui vuonna 2019?

Mitä markkinoinnissa tapahtui? Paljastamme nyt 10 asiakkaidemme keskuudessa toteutunutta trendiä vuodelta 2019. Lue lisää. #oddytrendit2019
Google Data Studio (Google Looker Studio)

Google Looker Studio ja sen hyödyt

Google Looker Studio (ent. Data Studio) on työkalu, jonka avulla luodaan helposti ymmärrettäviä ja visuaalisesti hienon näköisiä raportteja. Tutustu Looker Studion hyötyihin!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.