Hakusanamainonta uppoaa ostoaikeissa oleviin

Tavoita ostopöksytyypit hakusanamainonnalla

Tutustu hakusanamainonnan tehokkuuteen!

Hakusanamainonta

Mitä yhteistä on häiden järjestäjillä ja talvirenkaan vaihtajilla?

Häiden järjestäminen ja renkaanvaihto ovat hyvin erityyppisiä asioita. Häät ovat monille yksi elämän isoimmista tapahtumista ja niistä halutaan tehdä ikimuistoiset. Renkaanvaihto taas on arkisempi askare, joka vain pyritään saamaan pikaisesti pois päiväjärjestyksestä.

Mikä sitten yhdistää naimisiinmenijöitä ja autonrenkaan vaihtajia? Nokkelimmat keksivät, että kummassakin projektissa tarvitaan jonkinsortin rinkuloita – sormuksia tai autonrenkaita. Se ei kuitenkaan ole tässä haettu vastaus. Sen sijaan yhteistä on se, että molemmat ovat kiinnostuneita kyseisestä teemasta vain rajatun ajan – kunnes häät on järjestetty tai renkaat vaihdettu. Molemmissa tapauksissa kiinnostus asiaan on siis elämäntilanteeseen tai ajankohtaan liittyvää.

Entäpä sitten – mitä teemme tiedolla, että potentiaalisen asiakkaan ostohalukkuus perustuu hetkelliseen tarpeeseen? Mainonnan näkökulmasta on kiinnostavaa, että niin naimakauppoja kuin renkaanvaihtoakin suunnittelevat voidaan tavoittaa juuri silloin, kun asia on heille ajankohtainen. Eli silloin, kun ostopöksyt ovat jo jalassa ja kassakoneen kilahdus on hyvin lähellä.

Hakusanamainonnalla tavoitat tietyssä elämänvaiheessa olevat ihmiset

Tänä kesänä järjestetään paljon häitä, koska moni on joutunut siirtämään juhliaan ainakin kerran tai jopa kahdesti pandemian vuoksi. Patoutunut kysyntä purkautuu nyt ja tulevilla aviopareilla on kukkaronnyörit löysällä. Miten nämä kaikki naimakauppoja suunnittelevat sitten voisi parhaiten tavoittaa ja päästä tekemään kauppaa heidän kanssaan?

Kun ihminen alkaa suunnitella häitä, hän janoaa tietoa niin hääpaikoista, morsiuspuvuista, kukkakimpuista kuin sormuksistakin. Silloin moni etsii vaihtoehtoja aktiivisesti hakukoneista, kuten Googlesta. Valintajoukkoon päästäkseen on tärkeää näkyä hakutuloksissa ja mielellään vieläpä kärkikastissa. Ihmiset ovat laiskoja, eivätkä jaksa kahlata hakutuloksia kovinkaan pitkälle. Mitä korkeammalle yrityksesi mainos hakutuloksissa nousee, sen parempi. Hakukonemainonnalla nostat oman mainoksesi Googlen hakutuloksissa kärkipaikoille.

Hakusanamainoksen tunnistaa sen vieressä näkyvästä ”mainos”-tekstistä. Tässä esimerkki, miten hakusanamainontaa tekevän yrityksen mainos voi näkyä hakutuloksissa, kun hakusanana on hääkimppu:

Hakusanamainonta esimerkki hääkimppu

Miksi hakusanamainontaa?

Tällaisissa tapauksissa – kun ihmisellä on akuutti tarve ja hän etsii tietoa tietystä asiasta, hakusanamainonta on erittäin toimiva mainonnan muoto. Se tavoittaa juuri ne potentiaaliset asiakkaat, jotka sillä hetkellä ovat kiinnostuneita asiastasi ja jotka ovat myös hyvin todennäköisesti ostoaikeissa. Tarvittaessa on mahdollista valita mainonnan yleisöksi sellaiset ihmiset, jotka ovat googletelleet tiettyä aihetta jo jonkin aikaa, jolloin voi valita ”rusinat pullasta” ja saada haaviin juuri ne ihmiset, jotka ovat kaikkein lähimpänä ostoskorille menoa. Tätä kutsutaan valmiin Googlen ostosyleisön hyödyntämiseksi. Sen sijaan, että mainostaisit ”kenelle tahansa” ja roiskisit mainoksiasi hakuammunnalla sinne tänne, voit kohdistaa mainoksesi juuri heille, joiden kanssa kaupat todennäköisimmin syntyvät. Tällöin myös mainoksen huomioarvo on suuri.

Hakusanamainonnan hyvä puoli on myös se, että mainoksesi eivät näy turhaan heille, jotka eivät ole asiastasi yhtään kiinnostuneita. Jos joku jostain syystä vaikkapa vihaisi häitä, hän ei joudu tahtomattaan katselemaan morsiuspukumainoksia – tai autonrengastapauksessa mainokset eivät näkyisi turhaan ihmisille, joilla ei edes ole autoa. Hakusanamainonnalla voit keskittää mainoksesi vain potentiaalisimmille asiakkaillesi, eivätkä mainospanostuksesi valu hukkaan. Näin ollen hakusanamainonta on todella tehokasta.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat lyömätön pari

Hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEM) ovat toisiaan tukeva parivaljakko, joka auttaa tuomaan liikennettä sivuillesi. Lue viisi tapaa, joilla nämä kaksi tukevat toisiaan ja miksi sinun kannattaisi tehdä niitä rinnakkain.
Ostopolku: Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Sisällöt ostopolun eri vaiheissa

Tutustu asiakkaan ostopolkuun ja oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Tässä blogissa perehdymme tulokselliseen sisältöön, bränditietoisuuteen ja saat samalla toimivia vinkkejä kävijöistä asiakkaiden saamiseen.
Miksi mediatiedottaminen kannattaa?

Miksi mediatiedottaminen kannattaa?

Miksi mediatiedottaminen kannattaa? Lehdistötiedotteet ja aktiivinen yhteydenpito mediaan pitävät yrityksesi toimittajien mielessä.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.