Miksi tehdä Instagram-mainontaa?

Miksi Instagram-mainonta kannattaa?

Instagram-mainonta kasvaa ja monipuolistuu koko ajan. Instagram-markkinoinnissa on paljon hyviä mahdollisuuksia, joista moni yritys voisi hyötyä.

Instagram-mainonta

Instagram on noussut yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median palveluista heti Facebookin jälkeen ja Instagramilla onkin 1,6 miljoonaa käyttäjää Suomessa. Palvelun käyttäjät ovat yksityishenkilöitä sekä yritysprofiileja.

Mainontaa Instagramiin tehdään Facebookin Metan Business Managerin kautta, eli IG-mainonnan tekoon yrityksellä pitää olla FB-tili. Facebookin verkostojen avulla mainonnan kohdentaminen Instagramissa oikeille kohderyhmille on tarkkaa ja kustannustehokasta.

Mitkä ovat Instagramissa mainostamisen hyödyt?

  • Monipuoliset ja visuaaliset mainosmuodot antavat hienot mainosmahdollisuudet.
  • Saavutat helposti ja kustannustehokkaasti tavoitellut kohderyhmät.
  • Instagram ja Facebook ovat yhteydessä toisiinsa, joten on helppoa kohdistaa kohdeyleisösi Facebookin datan perusteella.
  • Instagramin mainokset eivät ole häiritseviä, koska ne näyttävät samalta kuin tavalliset viestit.
  • Instagramin selkeän käyttöliittymän ansiosta ruudulla näkyy kerrallaan vain yksi mainos. Ei siis tarvitse kilpailla kuluttajan huomiosta vaikkapa sivupalkeissa.
  • Instagramissa käyttäjien sitoutumisaste on hyvin korkea, käyttäjät mielellään kommentoivat ja selaavat yritystilejä sekä katsovat tuotteita.
  • Voit erottua kilpailijoista, sillä moni mainostaa vielä vain Facebookissa.
  • Hashtageilla voit saavuttaa lisää potentiaalista yleisöä ja toisin kuin esimerkiksi Facebookissa, kuluttajat seuraavat niitä aktiivisemmin.

Instagramin mainosmuodot

Instagramissa voidaan mainostaa joko Instagramin syötteessä tai tarinoissa, eli Insta stooreissa. Syötteessä mainokset sulautuvat saumattomasti ja luonnollisesti muiden kuvien joukkoon. Mainokset on ilmaistu “Sponsoroitu”-tekstillä. Hyvin kohdennettu ja katsojaa puhutteleva mainos on jopa tervetullut katsojan feediin. Syötteessä voidaan käyttää kuvakaruselleja, videoita, kuvia ja kauppa-ominaisuutta eli Instagram Shoppingia.

Tarinoissa voidaan mainostaa sekä kuvilla että videoilla, mutta varsinkin erityisesti Instagramia varten pystymuotoon tehdyt videomainokset erottuvat todella hyvin edukseen. Videoiden kulutus on yhä nousussa, kuten myös Instagram Stories, eli tarinoissa saadaan tavoitettua päivittäin kuluttajia hyvin. Instagramin osto-toiminto on myös varteenotettava vaihtoehto, jos yritykseltä löytyy verkkokauppa. Kuviin ja videoihin voidaan merkitä tuotteet ja hinnat, joiden kautta asiakas pääsee siirtymään suoraan tuotteen sivulle verkkokauppaan.

Mihin Instagram-mainonta sopii?

Instagram toimii erinomaisesti brändimarkkinoinnin alustana, kampanjoissa, tuotelanseerauksissa ja -esittelyissä sekä myös työnantajamielikuva-markkinoinnissa. Muiden sosiaalisen median kanaviin verrattuna Instagram sitouttaa paremmin käyttäjiä.

Instagramissa kommentoidaan herkemmin ja ollaan muutenkin aktiivisempia vuorovaikutukseen yritysprofiilien kanssa verrattuna esimerkiksi Facebookiin. Kuluttajat ovat tottuneet Instagramissa laadukkaisiin kuviin ja ne ovat tärkeä osa Instagram-mainontaa. Myös videot toimivat erittäin hyvin. Laadukasta, kohderyhmää kiinnostavaa ja vuorovaikutukseen aktivoivaa sisältöä tuottavat yritykset menestyvät hyvin Instagramissa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.
Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.