Millainen sisältö toimii TikTokissa?

YHDEKSÄN ASIAA, JOTKA KANNATTAA OTTAA HUOMIOON TIKTOK-SISÄLTÖÄ TEHDESSÄ.

Millainen sisältö toimii Tiktokissa?

TikTokin käyttäjäkunta on laajempi kuin usein kuvitellaan

TikTok on videopohjainen ja valtavan suosittu sosiaalisen median alusta, jota käyttää kuukausittain yli 1,1 miljardia ihmistä maailmanlaajuisesti. Kotimaisiakin käyttäjiä alustalla on noin miljoona, joten TikTok tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa myös laajan suomalaisyleisön.

Tilastot osoittavat alustan houkuttelevan eniten alle 25-vuotiaita käyttäjiä. Seuraavaksi suurin käyttäjäryhmä on 25–34-vuotiaat. Alustalla on kuitenkin myös vanhempia käyttäjiä, ja pelkästä nuorison trendistä ei voi enää sanoa olevan kyse.

TikTokin viehätysvoima perustuu pitkälti mukaansatempaavaan sisältöön, joka pitää viihdyttävässä otteessaan ja samaan aikaan inspiroi muita käyttäjiä toteuttamaan omaa sisältöä samalla kaavalla. Kanavan sisällöt toimivat tehokkaasti ikään kuin itse itseään monistaen.

Kokosimme yhdeksän toimivan TikTok-sisällön piirrettä – näitä hyödyntämällä saat kanavasta eniten irti!

1. TikTokin trendit ovat valjastettavissasi

Trendit ovat erinomainen tapa saada lisää liikennettä profiiliisi. Trendit perustuvat yhteisiin teemoihin, hashtageihin, musiikkikappaleisiin ja ääniefekteihin. Ne innostavat osallistumaan tai tuottamaan samankaltaista sisältöä. Trendit ovat yleensä esimerkiksi tansseja, haasteita ja arkipäiväisiä tilanteita tietyn kappaleen, juonenkäänteen tai ääniefektin kanssa höystettyinä.

Trendejä hyödyntäessä on tärkeää olla ajoissa mukana, sillä kiinnostus yksittäiseen trendiin saattaa laskea nopeasti. Trendaavalla sisällöllä on luonnollinen elinkaari: trendit nousevat nopeasti suosioon ja laskevat tasaisesti. Ja kukapa haluaisikaan näyttäytyä menneen talven lumina!

TikTokin hakutoiminnolla voit löytää oman toimialasi trendejä ja suosittuja aiheita. Tutki, mitä ihmiset etsivät ja mitkä asiat ovat ajankohtaisia keskustelunaiheita. Tämä auttaa luomaan sisältöä, joka vastaa kohdeyleisösi kiinnostuksen kohteita.

2. Rakenna sisältösi tukemaan hakuominaisuutta

TikTokin hakutoiminto on voimakas työkalu, joten käytä postauksille annettua tekstitilaa harkitusti. Valitse sanat tarkkaan houkutellaksesi käyttäjiä luoksesi. Jakaessasi TikTok-sisältöä, käytä avainsanoja ja ilmaisuja, jotka liittyvät aiheeseen. Tämä auttaa sisältöäsi näkymään niille, jotka etsivät tietoa juuri näistä aiheista.

Hashtagien käyttö on tärkeää ja sopivien hashtagien tutkiminen on tärkeää. Etsi suosittuja ja relevantteja hashtageja, jotka liittyvät alaasi ja sisältöösi. Näin saat sisältösi näkymään paremmin aiheesta kiinnostuneille. On myös hyödyllistä olla postauksissa selkeä ja käyttää kuvailevaa tekstiä, joka auttaa alustaa ymmärtämään sisältösi ja suosittelemaan sitä oikeille käyttäjille.

3. Meemit ja alustan leikkisyys ovat hyödynnettävissäsi

TikTokin rento ilmapiiri tarjoaa tilaa luovuudelle ja kokeiluille. Voit esitellä liiketoimintaasi rennommalla otteella, mikä auttaa luomaan yhteyden yleisöösi. Näytät brändisi inhimillisen puolen jakamalla työntekijöidesi hauskoja hetkiä tai osallistumalla haasteisiin. Samalla voit kommentoida ajankohtaisia ilmiöitä ja ottaa niihin kantaa.

Ole ennen kaikkea aito ja luonteva, mutta viihdyttävä. Voit esitellä tuotteitasi tai palveluitasi vapaamuotoisemmin, mikä yleensä resonoi nuorempien käyttäjien kanssa. Kokeile esimerkiksi videoita, joissa näytät, miten tuotteesi ratkaisevat arkipäivän ongelmia tai tuovat iloa elämään.

4. TikTokin algoritmit ovat erittäin voimakkaita – tutustu niihin

TikTok kehittää jatkuvasti algoritmejaan, jotka tunnistavat käyttäjien mieltymykset poikkeuksellisen hyvin. Nämä algoritmit tarjoavat mainostajille erinomaisia kohdennusmahdollisuuksia.

TikTokin algoritmien tarkoitus on myös koukuttaa viettämään aikaa alustalla. Algoritmit pyrkivät esimerkiksi näyttämään videoita, jotka ovat samanlaisia kuin ne, joita olet aiemmin pitänyt kiinnostavina.

Koukuttavuuden ymmärtäminen tarjoaa valtavan potentiaalin kohdeyleisösi tavoittamiseen. Kun ymmärrät, miten alustan algoritmit toimivat, tavoitat laajemman yleisön helpommin ja saat myös videoillesi enemmän näkyvyyttä.

5. Hyödynnä trendaavaa ja suosittua musiikkia sekä ääniefektejä

Trendikäs musiikki ja äänitehosteet houkuttelevat TikTokin algoritmeja ja tekevät sisällöstäsi näkyvämpää. TikTokin videoeditorin avulla voi helposti lisätä suosittuja kappaleita ja ääntä videon.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että jos käytät omaa musiikkia, TikTokin algoritmit voivat hiljentää ne videot, jotka eivät osoita täyttävän tekijänoikeudellisia vaatimuksia. Jos kuitenkin haluat hyödyntää jotain äänipankkia, voit linkittää TikTokin kautta tunnuksesi palveluun. Suosittelemme kuitenkin hyödyntämään TikTokin tarjoamia kappaleita ja ääniefektejä, sillä alustan algoritmit suosivat niitä.

Muista, että äänet ovat olennainen osa TikTokia, ja niiden huolellinen valinta voi tehdä videostasi entistä tehokkaamman.

6. Tee TikTok-videoista sopivan pituisia

TikTokin videot ovat yleensä lyhyitä, mutta optimaalinen pituus vaihtelee sisällön mukaan riippuen aiheesta, toimialasta ja videon tavoitteista. Opetusvideoilla voi luonnollisesti olla pidempi pituus, kun taas yksinkertaiset reseptit tai meemisisällöt sopivat usein alle 20 sekunnin mittaisiksi.

Tärkeintä on, että videon pituus on sopiva aiheeseen ja että video pysyy kiinnostavana. Näin sillä on potentiaalia menestyä alustalla.

7. Johdata kohdeyleisö luoksesi mainostamalla

TikTokissa mainostaminen on edullista ja tehokasta. Kävijät ovat jo tottuneet videomuotoiseen sisältöön, ja mainoksesi ei katkaise käyttäjien videoiden katselua. Mitä luontevampi ja houkuttelevampi mainoksesi on, sitä paremmin se menestyy. Hyvin tehty mainos voi sulautua käyttäjän katselukokemukseen niin, ettei se edes tunnu mainokselta. TikTokissa mainostaminen on usein myös verraten edullista.

Tarjoa profiilissa vieraileville jotain ilmaista, kuten alennuskoodi tai ilmainen opas, ja samalla voit kerätä nimiä mahdolliseen sähköpostimarkkinointiin, mikä tukee markkinoinnin laajempaa kuvaa.

Älä myöskään unohda vaikuttajamarkkinoinnin voimaa. Vaikuttajilla on yleensä aktiiviset ja sitoutuneet seuraajakunnat, jotka voivat kiinnostua palveluistasi. Vaikka vaikuttajayhteistyö voi vaatia aikaa ja budjettia, se voi tuoda erinomaisia tuloksia erityisesti, jos vaikuttaja on tunnettu TikTokissa ja sopii brändiisi.

8. Sitouta ja aktivoi seuraajiasi

Muista kannustaa interaktioon! Postauksissa kannattaa käyttää toimintakehotuksia (CTA, call-to-action), sillä ne toimivat hyvin. Vastaamalla saatuihin kommentteihin näytät, että välität seuraajiesi mielipiteistä ja palautteista. Tämä sitouttaa yleisöäsi ja kannustaa heitä vuorovaikuttamaan sisältösi kanssa.

Samalla myös algoritmit huomaavat sinut ja nostavat sisältöäsi paremmin näkyviin aktiivisuuden johdosta.

Muista hyödyntää profiilin bio-kuvauksen 80 merkin tekstitila fiksusti. Tiivistä selaajille, miksi juuri sinua kannattaa seurata ja mitä seuraamisesta hyötyy, esimerkiksi sisustustrendejä, uutisia tietyn alan saralta tai ihan mitä vain, mikä sopii markkinointiisi!

9. TikTok-sisältö kannattaa suunnitella strategisesti

Kuten kaikessa somen tekemisessä: älä pelkästään julkaise sisältöä, vaan suunnittele se johdonmukaisesti. Tutkimustyö ja jatkuvat kokeilu ovat avaimia menestykseen, ja kun tunnistat mikä toimii, niin pysyttäydy siinä. Älä kuitenkaan pelkää myöskään olla leikkisä ja kokeileva – osallistu haasteisiin, hyödynnä meemejä ja opettele, mikä toimii juuri sinun yleisöllesi.

Säännöllinen julkaisutahti tuo näkyvyyttä, ja viraalit videot voivat houkutella runsaasti uusia pitkäaikaisia seuraajia. Jatkuva kokeilu auttaa löytämään juuri ne elementit, jotka toimivat liiketoimintasi tarpeiden kannalta parhaiten.

Laadukas sisältö harvemmin toteutettuna voi myös olla erittäin tehokasta, etenkin jos se sopii brändiisi paremmin. Siksi on tärkeää miettiä, millaisen vaikutuksen haluat itsestäsi antaa yleisöllesi. Tärkeintä on kuitenkin se, että sisältö on yrityksen arvoihin ja brändiin istuvaa.

Kaikki videot eivät trendaa. Tärkeää on jatkaa kokeilemista ja löytää ne asiat, jotka resonoivat kohdeyleisöllesi. Pyri kuitenkin aina tarjoamaan arvoa katsojille, olipa se sitten informaatiota, viihdettä tai jotain uutta opittavaa. Ihmiset seuraavat muita pohjimmiltaan itsekkäistä syistä, jotka sinä voit valjastaa markkinointisi tarpeisiin, kunhan vain perehdyt kohdeyleisöön ja heidän tarpeisiinsa.

Teksti: Miia Lousaari

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.