Millaiset sisällöt toimivat remarketing-mainonnassa?
Nosta remarketing-mainonnan tasoa paremmilla sisällöillä
Useimmat tietävät, että remarketing/retarget-mainonta, eli muistuttavan mainonnan tekeminen on tärkeää. Kannattaa kuitenkin käyttää hetki aikaa sen miettimiseen, millaisella kulmalla remarketingia tekee.
Avainsanat:
Remarketing-mainontaa tehdessä kannattaa käyttää hetki aikaa sen miettimiseen, millaisella kulmalla remarketingia tekee. Se vaatii panostusta ja esimerkiksi samojen mainoksien käyttäminen remarketing-mainonnassa kuin uusasiakashankinnassa ei ole tehokasta.
Remarketing on tilaisuus kertoa asiakkaalle jotakin uutta
Remarketing tarkoittaa mainonnan uudelleenkohdistusta, eli mainonnan esittämistä jo sivustollasi vierailleelle kävijälle. Ennen remarketing-mainonnan aloitusta kannattaa siis muistaa, että lukijalla on jo jonkinlainen tieto tuotteestasi, palvelustasi tai yrityksestäsi. Markkinointieuroja ei siis näitä asiakkaita puhutellessa kannata käyttää itsestäänselvyyksien kertomiseen. Sen sijaan kannattaa keskittyä argumentoimaan, miksi tämä tuote tai palvelu on hyvä hankinta, herättämään tunteita ja tietenkin myös muistuttamaan yleisesti brändistä.
Hyvä remarketing puhuttelee asiakasta hänelle mieluisalla tavalla
Hyvä remarketing herättää parhaimmillaan katsojassa tunteen siitä, että häntä ei aliarvioida brändin ja mainoksen suhteen ja että tämä brändi tietää minun makuni. Remarketing usein tuntuu puhuttelevammalta kuin geneerinen viesti ja siihen kannattaa mainontaa tehdessä pyrkiä.
On kuitenkin tärkeää välttää remarketing-mainonnassa liika aggressiivisuus. Jotkut voivat kokea seuraavan mainonnan tungettelevana, jos mainoksia näytetään liian tiuhaan tai ne saavat aikaan tunteen kyttäämisestä. Sen takia remarketingiin kannattaa asettaa ammattilaisten avulla oikeanlaiset kohdennukset ja toistokerrat ja lisäksi tekstituotannossa kiinnittää huomiota tone-of-voiceen. “Tilaa lempituotteesti jo tänään” voi toimia paremmin kuin “Unohditko ostoskoriin jotain?”
Hyviin tuloksiin päästään, kun kohdennetaan erilaisia viestejä eri kävijöille. Eri asioita sivustolla tehneille ja eri sivuja ja tuotteita katselleille kävijöille kannattaa aina tehdä erilaiset ja eri tavoin puhuttelevat viestit. Hyvä sisältö on aina tärkeää, eikä reta ole poikkeus. Mitä osuvampi viesti, sen paremmat tulokset.
Panosta remarketing-mainonnassa mainosmateriaalien ilmeeseen
Remarketing-materiaalin ilmeeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Mainontaan kannattaa tehdä uudet ja erilaiset mainosmateriaalit kuin uusasiakashankintaan myös senkin takia, että uusi aineisto kiinnittää lukijan huomion. Lukija voi helposti jättää mainoksen katsomatta, koska se näyttää samalta kuin vanha viesti, jonka hän on jo kertaalleen nähnyt. Samantyylisiä aineistoja kannattaa tietenkin suosia yhtenäisyyden ja brändin tunnettuuden kannalta, mutta viestit ja kuvat kannattaa ainakin päivittää.
Remarketing antaa mahdollisuuden kertoa syvällisemmin ja vakuuttaa
Mitä lisätietoja lukija kaipaisi tuotteestasi? On tärkeää toimia taktisesti, jotta asiakas saadaan innostumaan ja vierailemaan sivuillasi uudestaan. Keskity kertomaan tuotteen tai palvelun ominaisuuksista uusia kulmia ja vakuuta asiakas palaamaan sivustollesi lukemaan lisää ja lopulta tekemään ostopäätöksen. Remarketing-mainonnan yleisöä varten luotu oma landing page on erittäin toimiva ratkaisu sekä mainonnan, että houkuttelevuuden kannalta. Remarketingissa on myös hyvä tilaisuus tarkentaa ja kertoa syvällisemmin, kuinka voit auttaa, jos kyseessä on palvelu. Harkintavaiheessa olevat lukijat etsivät tietoa ja vertailevat jo mahdollisesti vaihtoehtoja, joten pidä huoli, että sivuiltasi löytyy vastaukset kaikkiin kysymyksiin. Retassa kannattaa hyödyntää erilaisia sisältöjä, jotka vievät jo lähemmäs ostopäätöstä. Hyviä, konkreettisia aiheita mainontaan ovat esimerkiksi:
- Alennuskoodit, tarjoukset, edut ja kylkiäiset
- Ilmainen kokeilu ja ilmaiset toimituskulut
- Asiakaskokemukset ja referenssit
- Sitaatit ja suositukset
- Palvelulupaukset, kuten esimerkiksi tyytyväisyystakuu
- Blogipostaukset
- Rahoitusvaihtoehdot
- Palvelukuvaukset
- Infograafit
- Ladattavat oppaat
- Uutiskirjeet
Remarketing pitää brändisi asiakkaan mielessä
Remarketing on myös hyvä tapa pitää brändisi asiakkaan mielessä ja se on tärkeä osa taktista brändimarkkinointia. Usein isoja ostoksia tehdessä asiakas tarvitsee pidemmän ajan ostopäätöksen tekemiseen, jolloin on tärkeää muistuttaa sivustollasi käynyttä asiakasta brändistäsi tasaiseen tahtiin. Mikäli brändimarkkinointi kiinnostaa, lue myös blogimme, kuinka brändi jalkautetaan digimarkkinointiin.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.