Mistä markkinoinnin automaatiossa on kyse?

Asiantuntija vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin

Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan toistuvien digitaalisten markkinointitoimenpiteiden tai -prosessien automatisointia järjestelmän avulla. Tässä blogissa kerromme, kenelle se sopii ja kuinka prosessi toimii.

Mistä markkinoinnin automaatiossa on kyse? Asiantuntija vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin

Ammattilaisen avulla voit rakentaa yrityksesi markkinoinnin automaation niin, että yhden järjestelmän alle on mahdollista yhdistää kaikki markkinoinnin avainasemassa olevat toimenpiteet.

Hyvin suunniteltu markkinoinnin automaatio hoitaa toistuvia markkinoinnin toimenpiteitä niin, että myynnille saadaan tuotettua asiakasliidejä helposti ja lähes täysin automatisoidusti.

Oddy Digital on tehnyt useita onnistuneita markkinoinnin automaation käyttöönottoja eri toimialoilla vaikuttavien asiakkaiden kanssa. Asiantuntija Jukka Leino avaa yhteistyötä Suomen Sijoitusmetsien kanssa ja vastaa useimmin kysyttyihin kysymyksiin liittyen markkinoinnin automaation käyttöönottamiseen.

Minkä kokoisille ja minkä toimialan yrityksille suosittelet markkinoinnin automaatiota?

“Yrityksen kokoluokalla ei ole lähtökohtaisesti mitään väliä. Edellytykset markkinoinnin automaation käyttöön ottamiselle tulevat yrityksen digitaalisen kodin eli kotisivujen kunnosta ja digitaalisen markkinoinnin perusteiden tasosta.

Voin suositella markkinoinnin automaatiota hyvillä mielin heille, joiden digitaalinen presenssi on tuotu tähän päivään päivitetyillä kotisivuilla ja yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa on otettu käyttöön, tai vähintäänkin harkintaan erilaisia digitaalisen mainonnan keinoja.

Oddy Digital on erikoistunut hoitamaan markkinoinnin automaatiota B2B-toimijoille. Olemme ammattilaisia rakentamaan automaation rakenteet niin, että siihen laitetulle investoinnille saadaan paras mahdollinen tuotto. Kestävän markkinoinnin automaation ratkaisun voi rakentaa, jos aktiivisten ja potentiaalisten asiakkaidesi lukumäärä liikkuu sadan ja kymmenen tuhannen välillä.

Tahdon painottaa kaikkia markkinoinnin automaatiota harkitseville, että oikein toteutettuna se sitoo henkilöt läpi organisaation yhteiseen tavoitteeseen. Asiantuntijuutemme ja konsultointimme avulla teemme teistä oman yrityksenne markkinoinnin automaation huippuosaajia.”

Kuinka prosessi käynnistyy asiakkaan kanssa?

“Suomen Sijoitusmetsillä oli tiedossa asiakasryhmä, jonka tavoittamisessa heillä oli ollut haasteita. Heidän toimintansa ja palveluiden näkyville tuominen uudella tavalla digitaalisiin kanaviin olisi vaatinut paljon manuaalista tekemistä, joten vastausta etsittiin markkinoinnin automaatiosta.

Oddy Digital teki yritykselle täydellisen läpivalaisun heidän markkinointi- ja myyntiprosesseihinsa, minkä kautta lähdettiin yhdessä miettimään, minkälaisilla automaation vaiheilla saavutettaisiin heidän tarpeitaan vastaavia tuloksia.

Yhteistyössä avainasemassa oli henkilöstön sitoutuneisuus ja kiinnostus aina toimitusjohtajasta markkinoinnin ja myynnin toteuttajiin.”

“Kun kaikki olivat samalla viivalla automaation eri vaiheiden vitaalista roolista, pystyttiin aloittamaan konkreettisten toimintojen suunnitteleminen."

- Jukka Leino

Millä tasolla yrityksen digitaalisen markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden tulee olla, jotta markkinoinnin automaatiota kannattaa harkita?

“Markkinoinnin automaation integrointi yrityksen markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden tueksi vaatii tietyn lähtötason. Emme automaattisesti suosittele sitä kaikille. Digitaalisen kotinsa rakennusvaiheessa oleville yrityksille pystymme tarjoamaan kattavasti työkaluja rakentamisen vauhdittamiseen.

Karkeasti sanottuna digitaalisen markkinoinnin toimintojen täytyisi olla yrityksessä viikottaisella tasolla, jotta voidaan puhua automaation hyödyllisestä käyttöönotosta. Olisi toivottavaa, että yrityksellä on käytössään asianmukaisten kotisivujen lisäksi hakusanamainontaa ja verkkoanalytiikkaa.

Markkinoinnin automaatio on järjestelmänä sellainen, että se on juuri niin hyvä, kuin taso, jolla sitä käytetään. Järjestelmän kanssa tehdään töitä säännöllisesti.

Suomen Sijoitusmetsien tapauksessa digitaalisen presenssin päivittäminen aloitettiin tekemällä yrityksen verkkosivut uudelleen. Lisäksi palveluvalikoima levitettiin pöydälle yhdessä tarkasteltavaksi ja mietittiin, minkälaisella palvelulla uutta kohderyhmää alettaisiin lähestymään.

Suomen Sijoitusmetsät olivat saavuttaneet organisaatiossaan pisteen, jossa taloon oli tullut uusia kyvykkyyksiä, jotka osasivat tuoda esille päivitetyn digitaalisen markkinoinnin tarpeellisuuden. Heillä siis oli lähtökohtaisesti omasta puolestaan mielessään maaleja, joita markkinoinnin automaatiolla voitiin lähteä tavoittelemaan.”

Mitä konkreettisesti tapahtuu, kun yritys ottaa yhteyttä Oddy Digitaliin markkinoinnin automaation käyttöönotto mielessään?

“Prosessi etenee niin, että ensin keskustellaan mitkä talon sisäiset resurssit ja kyvykkyydet ovat, jotka tähän yhteistyöhön sitoutuvat. Aina tarvitaan vastinpari talon sisällä.

Sitten prosessia edistetään niin, että tapaamme asiakkaan tiimiä ja ikään kuin haastattelemme heitä. Tavoitteena on selvittää tavoitteet ja tarkentaa, mitä asiakas toivoo markkinoinnin automaation järjestelmältä. 

Haluamme asiakkaan yhdessä selvittää, mitä toimintoja järjestelmän vastuulle laitetaan. Keskusteluissa järjestelmän käyttöönotosta nousee usein esille se vaihtoehto, että millaista vastaava työ olisi hoitaa manuaalisesti talon omilla käsipareilla.

Keskusteiluissa etsimme vastauksia muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin:

  • Minkälaisia asiakkaita yrityksellä on nyt ja minkälaisia erityispiirteitä heissä on?
  • Onko Suomessa heidän kaltaisiaan asiakkaita lisää?
  • Minkälaisia asiakkaita yritys haluaa uusasiakkaiksi?
  • Mistä uusasiakashankintaa lähdetään selvittämään?
  • Mitkä ovat uusasiakkaiden demografiset tiedot?
  • Miten myyntiprosessi näiden olemassa olevien asiakkaiden kohdalla on tähän asti hoidettu?

Markkinoinnin automaation järjestelmään viedään nykyasiakkuuksien tiedot ja tietokanta alkaa rakentumaan sähköpostitiedoilla. Lisäksi potentiaalisista asiakkaista pitäisi pystyä keräämään digitaalista tietokantaa. Sen voi toteuttaa esimerkiksi Suomen asiakastiedon palveluiden avulla.

Nykyasiakkaista voidaan tehdä paljon päätelmiä. Esimerkiksi minkälaiset asiakkaat ovat yritykselle kannattavia? Mitä yhdistäviä tekijöitä on tyytyväisissä asiakkaissa? Yhdessä keskustelemalla näistä tiedoista oivalletaan uusia lähtökohtia markkinoinnin automaation toteuttamiseen.”

Millainen on markkinoinnin automaation mitattavuus?

“Suomen Sijoitusmetsien markkinoinnin automaation käyttöönotossa isoon rooliin nostettiin toimenpiteiden mitattavuus. Oddy Digital selvitti, kuinka laajalle yleisölle digitaalinen mainonta saadaan levitettyä ja kuinka suuri prosentti näistä silmäpareista saatiin siirtymään yrityksen kotisivuille.

Tässä vaiheessa uudistettujen kotisivujen toimivuus laitettiin testiin ja mitattiin, kuinka moni sivulle päätynyt saadaan tekemään konkreettisia toimenpiteitä sivulle rakennetuilla toiminnoilla.

Suomen Sijoitusmetsät päätyivät saamaan selkeitä lukuja siitä, kuinka monta potentiaalista uutta asiakasta markkinoinnin automaation myyntisuppilon kautta yritys sai myyntiosaston yhteydenottolistalle.

Tässä vaiheessa Suomen Sijoitusmetsille oli rakennettu toimivat markkinoinnin toimenpiteet, jotka tänäkin päivänä tehostavat yrityksen toiminnan kehityksen viestintää nykyasiakkaille ja uudenlaista palvelutarjontaa potentiaalisille uusasiakkaille.”

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jukka Leino

Jukka Leino

Co-Owner, CEO — Oddy Tech

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Chatbot on digitaalinen avustaja

Chatbot on markkinoinnin digitaalinen avustaja

Chatbotit ovat digitaalisia avustajia, jotka tarjoavat verkkosivustojen kävijöille välitöntä vuorovaikutusta ja toimivat porttina digitaalisten palvelujen pariin.
Mistä markkinoinnin automaatiossa on kyse? Asiantuntija vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin

Mistä markkinoinnin automaatiossa on kyse?

Hyvin suunniteltu markkinoinnin automaatio hoitaa toistuvia markkinoinnin toimenpiteitä niin, että myynnille saadaan tuotettua asiakasliidejä helposti ja lähes täysin automatisoidusti.
Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaation perusteet

Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan toistuvien markkinointitoimenpiteiden automatisointia järjestelmän avulla. Lue perusteet aiheesta!
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023

Tekoäly, GA4, videomuotoiset sisällöt ja paljon muuta! Uusi vuosi tarjoaa uudet kujeet myös digitaaliseen markkinointiin. Koostimme yksitoista digitaalisen markkinoinnin trendiä vuodelle 2023.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.