Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Datapohjaisesti kohti makeampia tuloksia

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Mitä siis odotat – lue blogistamme, kuinka sinäkin voit hyödyntää omaa dataa markkinoinnissasi.

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Analysoimalla omaa dataa ymmärrät paremmin asiakkaidesi tarpeita, mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Se mahdollistaa tehokkaan tavan kohdentaa personoituja markkinointiviestejä oikeaan aikaan oikealle yleisölle. 

Omaa dataa voidaan myös hyödyntää digitaalisen mainonnan kampanjoiden optimoinnissa kohti tavoiteltuja tuloksia. Muista kuitenkin noudattaa tietosuojamääräyksiä asiakkaiden yksityisyyden säilyttämiseksi. 

Oma data hyötykäyttöön asiakassegmentoinnissa

Analysoi asiakastietojasi ja ryhmittele asiakkaasi segmentteihin eli ryhmiin heidän ostohistoriansa, demografisten tietojensa (ikä, sukupuoli, siviilisääty jne.), kiinnostuksen kohteidensa, käyttäytymisensä tai muiden relevanttien tekijöiden perusteella. 

Asiakassegmentointi on tärkeää, sillä se auttaa hahmottamaan, keitä yrityksen asiakkaat ovat ja millaisia tarpeita ja toiveita heillä on. Se auttaa kohdentamaan yksilöityjä markkinointiviestejä ja kampanjoita kullekin ryhmälle parantaen samalla asiakaskokemusta. 

Markkinointiviestien personointi ja tarjousten räätälöinti

Omaa dataa voidaan hyödyntää markkinointiviestien personoinnissa tai ostohistoriaan pohjautuvien, räätälöityjen suositusten tarjoamisessa. 

Markkinointiviestien ja tarjousten vastaanottaminen tuntuu vastaanottajasta henkilökohtaisemmalta, kun asiakasta puhutellaan nimeltä viestin alussa tai tarjous on räätälöity asiakkaan omien mieltymysten mukaan.

Oman datan hyödyntäminen sosiaalisen median sisällöntuotannossa ja mainonnassa

Analysoimalla sosiaalisen median kanavistasi saatavaa dataa opit ymmärtämään asiakkaidesi kiinnostuksen kohteita ja tarpeita.

Datan avulla voidaan tuottaa parempaa ja kohdeyleisölle relevantimpaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tämä puolestaan parantaa yleisön sitoutumista eli reagointia postauksiin ja vuorovaikutusta heidän kanssaan.

Markkinoinnin automaatio mahdollistaa personoitua sähköpostimarkkinointia

Markkinoinnin automaation avulla voidaan lähettää kerättyyn dataan perustuvaa, tarkasti kohdennettua ja personoitua markkinointiviestintää sähköpostitse. 

Personoitua viestintää voidaan lähettää kohderyhmän käyttäytymisen ja tarpeiden mukaan. Markkinoinnin automaatio auttaa ajoittamaan ja kohdentamaan oikean sisällön oikeaan aikaan oikeille ihmisille.

Oman datan hyödyntäminen digitaalisen mainonnan kohdentamisessa

Omaa dataa voidaan myös hyödyntää mainonnan kohdentamisessa. Uudelleenkohdentaminen (retargetointi), samankaltaisuuteen perustuvat yleisöt (lookalike) ja räätälöidyt yleisöt (custom audiencet) ovat yleisimpiä oman datan käyttökohteita.

Uudelleenkohdentaminen eli retargetointi palauttaa asiakkaasi takaisin ostopolulle

Omaa dataa voidaan hyödyntää markkinoinnin uudelleenkohdentamisessa. Uudelleenkohdentaminen eli retargetointi tarkoittaa mainonnan kohdentamista niille, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta yritystäsi sekä tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan, mutta eivät ole vielä tehneet haluttua toimintoa kuten ostoa. 

Aina ei kyse ole ostamisesta, vaan myös tarjouspyynnön jättö tai kyselyn vastaaminen voivat olla toivottuja toimintoja eli konversioita.

Uudelleenkohdentaminen on tärkeää, sillä vain harva verkkosivun vierailijoista tekee mainostajan toivoman toimenpiteen ensimmäisellä kerralla. Ostopäätös voi myös vaatia harkintaa. 

Muistuttavalla mainonnalla palautat yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi kävijän mieleen ja suurennat todennäköisyyksiä saada kävijä toteuttamaan haluttu toiminto eli esimerkiksi osto, yhteydenotto tai uutiskirjeen tilaus.

Samankaltaisuuteen perustuva yleisö muistuttaa nykyasiakkaitasi

Omaa dataa voidaan hyödyntää nykyasiakkaitasi muistuttavan kohdeyleisön luomisessa. Tätä yleisöä puolestaan voidaan hyödyntää markkinoinnissa siten, että mainontaa näytetään samankaltaisille ihmisille kuin nykyasiakkaasi.

Look-a-like toimii siten, että mainosalustaan (esimerkiksi Facebook tai Google Ads) luodaan uusi yleisö, johon laitetaan säännöksi luoda samankaltaisuuteen perustuva yleisö verkkosivuvierailijoista. 

Tämän jälkeen mainosalustan tekoäly alkaa koota yleisöä niistä henkilöistä, jotka muistuttavat ominaisuuksiltaan verkkosivun kävijöitä. Koska yleisön jäsenet ovat samankaltaisia kuin nykyiset verkkosivuvierailijasi, on todennäköisempää, että hekin kiinnostuvat tarjoomastasi, vierailevat nettisivuillasi ja tekevät halutun toiminnon eli konvertoituvat.

Räätälöidyt yleisöt koostuvat yrityksen itse keräämistä yhteystiedoista

Räätälöidyt yleisöt eli custom audiencet voidaan luoda yrityksen itse keräämien yhteystietojen, kuten puhelinnumeroiden ja sähköpostien pohjalta. Ennen räätälöidyn yleisön luomista on kuitenkin syytä muistaa tarkistaa, että henkilöt ovat antaneet markkinointiluvat yhteystietojen käyttöön.

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa mahdollistaa tehokkaampaa markkinointia monella tavalla. Oman datan hyödyntämisessä on kuitenkin tärkeää noudattaa voimassa olevia tietosuojamääräyksiä (GDPR), jotta asiakkaiden yksityisyys säilyy suojattuna.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Heta Laajalahti Oddy Digital

Heta Laajalahti

Digital Marketing Specialist

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.