Vinkkejä toimivan mainosviestin kirjoittamiseen bannerimainonnassa
Näin viestit tehokkaasti bannerimainonnassa
Bannerimainonnassa mainosteksti eli copy on tärkeä ja oleellinen osa mainosta. Bannerin yleisilme ja kuva kertovat visuaalista tarinaa, mutta kirjoitettu viesti kertoo katsojalle vasta tarkemmin, mistä mainoksessa on kyse ja kehottaa toimintaan. Hyvin suunniteltu teksti tehostaa ja selkeyttää mainosta. Sen lisäksi, että teksti kertoo mistä mainoksessa on kyse, se voi jopa yllättää, haastaa ajattelemaan, kertoa tarinan ja vedota tunteisiin.
Pidä teksti ytimekkäänä
Digitaalisessa ympäristössä liikutaan ja sivuja selataan vauhdikkaasti, joten viestin on auettava nopealla vilkaisulla. Viestin ilmaisuun on usein aikaa vain muutama sekunti. Tämän takia mainoksen viestin on oltava ytimekäs ja lyhyt. Suomen kielessä tämä voi joskus olla haastavaa, kun sanat ovat pitkiä. Mieti, mikä on mainoksen aihe sekä päätavoite? Kerro tuo asia ja keskity ilmaisemaan se mahdollisimman tehokkaasti ja yksinkertaisesti. Kun pääviesti on päätetty ja kirjoitettu auki, mieti miten asian saisi sanottua vielä tiivistetymmin. Mikä on se ihan olennaisin asia, mitä haluat kertoa? Bannerikokoja on useita, joten ota myös huomioon, että pienemmissä koissa viestiä voi joutua pätkimään useampaan, vaihtuvaan kuvaan. Tärkein teksti on siis tultava ilmi heti ensimmäisessä näkymässä, sillä sivuja selatessa käyttäjä on jo voinut selata mainoksen ohi, kun toinen dia vasta vaihtuu.
Viesti vain yhtä asiaa kerrallaan
Ytimekkääseen viestintään kuuluu myös se, että yhdessä mainoksessa kannattaa puhua vain yhdestä asiasta kerrallaan. Mainontaa suunnitellessa pitää miettiä, mikä on kampanjan päätavoite ja miettiä viesti sen mukaan. Puhumalla vain yhdestä asiasta säilyy viesti kirkkaana eikä siihen liity silloin epäselvyyttä. Onko se tarjous, uuden tuotteen esittely, vai kenties tarkemmin mietittynä jonkun tuotteen ominaisuuksien esittely? Valitse aihe ja pysy siinä.
Vastaa tarpeeseen
Kuinka monesti olet klikannut mainosta vain siksi, että se on hieno? Varmasti hyvin harvoin. Mainosta klikataan useimmiten siksi, koska se tarjoaa jotakin. Se lupaa tietoa tai ratkaisua ongelmaan. Mieti asiakastasi ja mitä he haluavat saavuttaa tai mitä ongelmia heillä mahdollisesti on. Mieti mihin tarpeeseen mainostamasi tuote tai vaikka palvelu vastaa? Kiteytä viestisi konkreettiseen muotoon abstraktien pilvilinnojen rakentelun sijaan. Mitä voit luvata asiakkaalle? Muista myös, että vastauksen on löydyttävä laskeutumissivulta. Jos viesti ja sivu, jonne asiakas päätyy mainosta klikattuaan, ovat ristiriidassa, poistuu kävijä sivuilta. Älä lupaa sellaista, mitä ei sivuilta löydy.
Ota kohderyhmä huomioon
Sen lisäksi että mainoksessa kannattaa olla ytimekäs viesti, on muistettava kenelle viesti suunnataan. Vältä turhaa jargonia ja erikoissanastoa, ellet sitten tiedä, että kohdeyleisösi ymmärtää mistä puhut. Joskus erikoissanaston käyttö toimii, kun halutaan puhutella hyvin spesifiä ryhmää. Laita itsesi asiakkaasi saappaisiin. Millainen asia heitä kiinnostaa? Mieti myös miten erotut kilpailijoistasi.
Muista selkeä Call to Action
Mainoksessa on tärkeää myös viestiä selkeästi, mitä asiakkaan halutaan tekevän mainoksen nähtyään. Tämä luonnollisesti tarkoittaa bannerin klikkausta. Asian voi kuitenkin ilmaista tarkemminkin. “Lue lisää”, “Tutustu tästä”, “Osta tästä” ovat esimerkiksi yleisesti käytettyjä viestejä. CTA kannattaa laittaa visuaalisen napin muotoon. CTA:n on kerrottava selkeästi mitä tapahtuu tai mitä on odotettavissa, kun banneria klikkaa. Uudelleenmarkkinoinnissa kannattaa ohjata jo lähemmäksi haluttua konversiota, esim. “Liity jäseneksi”, “Viimeistele ostoksesi” tai “Ota yhteyttä”.
Viesti eri tavoin myyntisuppilon eri vaiheissa
Viestintä eroaa markkinoinnin eri vaiheissa ja muodoissa. Esimerkiksi uusasiakashankinnassa tavoite on lisätä tunnettuutta. Mieti, miten saisit yleisön kiinnostumaan tästä hänelle uudesta aiheesta, tuotteesta tai palvelusta. On tärkeää viestiä asiasta selkeästi, koska uudet asiakkaat eivät vielä tunne brändiäsi tai tuotettasi. Tässä vaiheessa tavoitteena ei ole ohjata suoraan esimerkiksi tarjouspyyntöön vaan herättää ensin kiinnostus ja saada käymään nettisivuilla tai tutustumaan tuotteeseen tai aiheeseen, esimerkiksi asiakkaan ongelmia ratkovien blogipostausten kautta.
Retassa eli uudelleenmarkkinoinnissa on hyvä muistuttaa yrityksen olemassaolosta ja palauttaa kävijä takaisin sivuille. Kun asiakkaalla on jo perusymmärrys aiheesta, voidaan keskittyä kertomaan palveluista tai tuotteista enemmän ja tarkemmin. Uudelleenmarkkinoinnissa on hyvä hyödyntää dataa, jota kävijästä on saatavilla, esimerkiksi millä sivuilla hän on käynyt ja mitä toimia hän on sivuilla tehnyt. Viestinnässä voi tässä vaiheessa kannustaa jatkamaan eteenpäin, kuten vaikkapa lukemaan blogista vastaavista aiheista lisää, lataamaan oppaan aiheesta tai tarttumaan ajankohtaiseen tarjoukseen tuotteesta.
Vertailu- tai päätöksentekovaiheissa oleva asiakas on jo saattanut käydä sivuilla useasti ja vaikkapa ladannut oppaan aiheesta. Tässä vaiheessa ostopäätöstä voidaan helpottaa näyttämällä päätöstä vahvistavaa sisältöä kuten esimerkiksi hinta- ja tuotetietoja tai käyttäjäkokemuksia. Asiakasta kiinnostaa, miten palvelusi on toiminut muilla tai miten palvelu eroaa kilpailijoista. Esimerkiksi “95 % asiakkaistamme suosittelee” toimii viestinä tällaisessa tilanteessa.
Älä unohda tulosten tarkastelua
Tekemällä ja testaamalla saadaan kerättyä dataa ja nähdään mikä teksti ja mainosbanneri toimii missäkin tilanteessa. Muista aina siis analysoida tuloksia ja hyödynnä aikaisemmin toiminutta mallia uudelleen.
Lue lisää markkinoinnin mittaamisesta blogistamme.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.