Data Management Platform (DMP)

Mikä DMP on ja mitkä ovat sen hyödyt?

Data Management Platform (DMP) on järjestelmä, minne voidaan kerätä mainostajaa kiinnostavaa digitaalista tietoa. Tietoa voidaan tuoda useista lähteistä ja tuotua dataa voidaan yhdistää myös keskenään. Esimerkiksi verkkosivuston kävijöiden ja asiakastietojärjestelmän (CRM) tiedot voidaan yhdistää.

Data Management Platform

Tietoa voidaan analysoida, rikastaa ja käyttää tehtävässä mainonnassa kohdennuksen perusteena. Mainonnan toistojen määrää eri kohdeyleisöille voidaan säätää myös eri mainoskanavissa. Lisäksi valituille kohdeyleisöille voidaan näyttää erilaisia mainossisältöjä (personoida mainoksia).

Data Management Platformin (DMP) hyötyjä:

  1. Datan reaaliaikainen hyödyntäminen mainonnan ostamisessa
  2. Asiakkaan oman CRM tiedon hyödyntäminen mainonnan kohdentamisessa
  3. Tunnistetun kohdeyleisön mallintaminen (look-a-like)
    Asiakkaan verkkosivustolla toivotulla tavalla käyttäytyneet (esim. ostaneet) voidaan mallintaa ja etsiä vastaavanlainen kohderyhmä muualta verkosta.
  4. Mainonta- ja verkkosivustodatan tehokkaampi yhdistäminen

    Voidaan todentaa mainonnan ja verkkopalvelun yhteys. Esim. mille mainoksille ihminen on altistunut, ennen verkkopalveluun siirtymistä ja ostamista.
  5. Ei haluttujen kohdeyleisöjen poissulkeminen
    Sivustolle tulleet, mutta “väärää” kohderyhmää olevat ihmiset voidaan poistaa mainonnasta. Väärälle yleisölle ei jatkossa näytetä mainontaa, koska he eivät ole yritykselle potentiaalisia asiakkaita.
  6. Viestien personointi dynaamisilla mainosaineistoilla

    Kohderyhmille voidaan näyttää eri mainosaineistoja riippuen missä ostovaiheessa he ovat.
  7. Asiakkaan kotisivujen personointi

    Kotisivujen sisältö voi olla erilainen riippuen siitä, mihin segmenttiin kuuluva ihminen niitä lukee. Esim. hintatietoisille korostetaan tuotteen hintaa ja palveluja arvostavalle kerrotaan tuotteen mukana tulevista lisäpalveluista.
  8. Muodostettujen kohdeyleisöjen hyödyntäminen Facebook- ja hakusanamainonnassa
    Valituille kohderyhmille voidaan näyttää haluttua mainontaa heidän Facebook -feedissään ja lisäksi hakusanamainontaa voidaan muokata ko yleisöä puhuttelevammaksi.

Mahdollisuuksia on paljon, eikä kannata pelästyä vaihtoehtojen runsaudesta. Olennaista on tietää, että nykyisille asiakkaille (CRM-tieto) voidaan näyttää kohdennettua mainontaa. Esim. lisämyynti, mahdolliset palvelut, uudet tuotteet jne. Samalla voidaan etsiä tätä kohderyhmää parhaiten vastaava joukko ja pyrkiä houkuttelemaan heidät uusiksi asiakkaiksi.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jukka Leino

Jukka Leino

Co-Owner, CEO — Oddy Tech

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Sisällön mittaaminen

Sisällön mittaaminen

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on parantaa yrityksen myyntiä ja tuottoa. Mutta miten sisältöjä voi mitata ja mistä tietää, saavutetaanko sisällöllä asetetut myynnilliset ja tuotolliset tavoitteet?
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.
10 digivinkkiä joilla onnistut digimainonnassa

Digimainonnassa onnistuminen – 10 vinkkiä digimainontaan

Listattuna 10 digivinkkiä, joilla onnistut digimainonnassa. Lue ja tarkasta, oletko muistanut ottaa tärkeät asiat huomioon. Nappaa vinkit!
Mitä tapahtui vuonna 2019? #oddytrendit2019

Mitä tapahtui vuonna 2019?

Mitä markkinoinnissa tapahtui? Paljastamme nyt 10 asiakkaidemme keskuudessa toteutunutta trendiä vuodelta 2019. Lue lisää. #oddytrendit2019
Google Data Studio (Google Looker Studio)

Google Looker Studio ja sen hyödyt

Google Looker Studio (ent. Data Studio) on työkalu, jonka avulla luodaan helposti ymmärrettäviä ja visuaalisesti hienon näköisiä raportteja. Tutustu Looker Studion hyötyihin!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.