Data Management Platform (DMP)

Mikä DMP on ja mitkä ovat sen hyödyt?

Data Management Platform (DMP) on järjestelmä, minne voidaan kerätä mainostajaa kiinnostavaa digitaalista tietoa. Tietoa voidaan tuoda useista lähteistä ja tuotua dataa voidaan yhdistää myös keskenään. Esimerkiksi verkkosivuston kävijöiden ja asiakastietojärjestelmän (CRM) tiedot voidaan yhdistää.

Data Management Platform

Tietoa voidaan analysoida, rikastaa ja käyttää tehtävässä mainonnassa kohdennuksen perusteena. Mainonnan toistojen määrää eri kohdeyleisöille voidaan säätää myös eri mainoskanavissa. Lisäksi valituille kohdeyleisöille voidaan näyttää erilaisia mainossisältöjä (personoida mainoksia).

Data Management Platformin (DMP) hyötyjä:

  1. Datan reaaliaikainen hyödyntäminen mainonnan ostamisessa
  2. Asiakkaan oman CRM tiedon hyödyntäminen mainonnan kohdentamisessa
  3. Tunnistetun kohdeyleisön mallintaminen (look-a-like)
    Asiakkaan verkkosivustolla toivotulla tavalla käyttäytyneet (esim. ostaneet) voidaan mallintaa ja etsiä vastaavanlainen kohderyhmä muualta verkosta.
  4. Mainonta- ja verkkosivustodatan tehokkaampi yhdistäminen

    Voidaan todentaa mainonnan ja verkkopalvelun yhteys. Esim. mille mainoksille ihminen on altistunut, ennen verkkopalveluun siirtymistä ja ostamista.
  5. Ei haluttujen kohdeyleisöjen poissulkeminen
    Sivustolle tulleet, mutta “väärää” kohderyhmää olevat ihmiset voidaan poistaa mainonnasta. Väärälle yleisölle ei jatkossa näytetä mainontaa, koska he eivät ole yritykselle potentiaalisia asiakkaita.
  6. Viestien personointi dynaamisilla mainosaineistoilla

    Kohderyhmille voidaan näyttää eri mainosaineistoja riippuen missä ostovaiheessa he ovat.
  7. Asiakkaan kotisivujen personointi

    Kotisivujen sisältö voi olla erilainen riippuen siitä, mihin segmenttiin kuuluva ihminen niitä lukee. Esim. hintatietoisille korostetaan tuotteen hintaa ja palveluja arvostavalle kerrotaan tuotteen mukana tulevista lisäpalveluista.
  8. Muodostettujen kohdeyleisöjen hyödyntäminen Facebook- ja hakusanamainonnassa
    Valituille kohderyhmille voidaan näyttää haluttua mainontaa heidän Facebook -feedissään ja lisäksi hakusanamainontaa voidaan muokata ko yleisöä puhuttelevammaksi.

Mahdollisuuksia on paljon, eikä kannata pelästyä vaihtoehtojen runsaudesta. Olennaista on tietää, että nykyisille asiakkaille (CRM-tieto) voidaan näyttää kohdennettua mainontaa. Esim. lisämyynti, mahdolliset palvelut, uudet tuotteet jne. Samalla voidaan etsiä tätä kohderyhmää parhaiten vastaava joukko ja pyrkiä houkuttelemaan heidät uusiksi asiakkaiksi.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jukka Leino

Jukka Leino

Co-Owner, CEO — Oddy Tech

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.
Google Data Studio (Google Looker Studio)

Google Looker Studio ja sen hyödyt

Google Looker Studio (ent. Data Studio) on työkalu, jonka avulla luodaan helposti ymmärrettäviä ja visuaalisesti hienon näköisiä raportteja. Tutustu Looker Studion hyötyihin!
Oddy yhteistyö

Näin yhteistyö käynnistyy ja kehittyy step-by-step kohti hyviä tuloksia

Yhteistyö käynnistyy usein hakusanamainonnalla ja retargetoinnilla. Tekemistä seurataan ja kehitetään jatkuvasti. Lue step-by-step etenemisestä!
Markkinoinnin mittaaminen

Markkinoinnin mittaaminen. Tiedätkö mitä mittaat?

Se, mitä mittaamme, vaikuttaa tuloksiin. Markkinoinnille pitää olla asetettu tarkoitukseen soveltuvat liiketoiminnalliset mittarit. Lue lisää!
Data Management Platform

Data Management Platform (DMP)

Data Management Platform (DMP) -järjestelmään kerätään mainostajaa kiinnostavaa digitaalista tietoa. Lue blogista kahdeksan hyötyä mainostajalle!
Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi muuttuu, ole mukana muutoksessa. Lue vinkkejä, toimi ja selätä digivelkasi koventuvassa kilpailutilanteessa.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.