Data Management Platform

Data Management Platform (DMP) on järjestelmä, minne voidaan kerätä mainostajaa kiinnostavaa digitaalista tietoa. Tietoa voidaan tuoda useista lähteistä ja näitä datoja voidaan yhdistää keskenään. Esimerkiksi verkkosivuston kävijöiden ja asiakastietojärjestelmän (CRM) tiedon voidaan yhdistää.

Tietoa voidaan analysoida, rikastaa ja käyttää tehtävässä mainonnassa kohdennuksen perusteena. Mainonnan toistojen määrää eri kohdeyleisöille voidaan säätää myös eri mainoskanavissa. Lisäksi valituille kohdeyleisöille voidaan näyttää erilaisia mainossisältöjä (personoida mainoksia).

Data Management Platformin (DMP) hyötyjä:

  1. Datan reaaliaikainen hyödyntäminen mainonnan ostamisessa
  2. Asiakkaan oman CRM tiedon hyödyntäminen mainonnan kohdentamisessa
  3. Tunnistetun kohdeyleisön mallintaminen (look-a-like)
    Asiakkaan verkkosivustolla toivotulla tavalla käyttäytyneet (esim. ostaneet) voidaan mallintaa ja etsiä vastaavanlainen kohderyhmä muualta verkosta.
  4. Mainonta- ja verkkosivustodatan tehokkaampi yhdistäminen

    Voidaan todentaa mainonnan ja verkkopalvelun yhteys. Esim. mille mainoksille ihminen on altistunut, ennen verkkopalveluun siirtymistä ja ostamista.
  5. Ei haluttujen kohdeyleisöjen poissulkeminen

    Sivustolle tulleet, mutta “väärää” kohderyhmää olevat ihmiset voidaan poistaa mainonnasta. Väärälle yleisölle ei jatkossa näytetä mainontaa, koska he eivät ole yritykselle potentiaalisia asiakkaita.
  6. Viestien personointi dynaamisilla mainosaineistoilla

    Kohderyhmille voidaan näyttää eri mainosaineistoja riippuen missä ostovaiheessa he ovat.
  7. Asiakkaan kotisivujen personointi

    Kotisivujen sisältö voi olla erilainen riippuen siitä, mihin segmenttiin kuuluva ihminen niitä lukee. Esim. hintatietoisille korostetaan tuotteen hintaa ja palveluja arvostavalle kerrotaan tuotteen mukana tulevista lisäpalveluista.
  8. Muodostettujen kohdeyleisöjen hyödyntäminen Facebook- ja hakusanamainonnassa

    Valituille kohderyhmille voidaan näyttää haluttua mainontaa heidän Facebook -feedissään ja lisäksi hakusanamainontaa voidaan muokata ko yleisöä puhuttelevammaksi.

Mahdollisuuksia on paljon, eikä kannata pelästyä kaikista vaihtoehdoista. Olennaista on tietää, että nykyisille asiakkaille (CRM-tieto) voidaan näyttää kohdennettua mainontaa. Esim. lisämyynti, mahdolliset palvelut, uudet tuotteet jne. Samalla voidaan etsiä tätä kohderyhmää parhaiten vastaava joukko ja pyrkiä houkuttelemaan heidät uusiksi asiakkaiksi.

Kirjoittaja: Jukka Leino

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!