Facebookin dynaamiset mainokset

Mitä ne ovat ja miten ne toimivat käytännössä?

Facebookin dynaamiset mainokset suosittelevat sinulle tuotteita, joita kohtaan olet osoittanut kiinnostusta. Tuotetiedot päivittyvät automaattisesti mainokseen. Jokaiselle tuotteelle ei tarvitse tehdä manuaalisesti omaa mainosta, vaan halutut tuotetiedot siirtyvät mainospohjaan automaattisesti.

Facebook dynaamiset mainokset

Dynaamisiin mainoksiin olet varmastikin törmännyt Facebookissa, jos olet selaillut lentoja, mutta et ole tehnyt varausta. Tämän jälkeen lennot, joista olet ollut kiinnostunut, on alkanut seurata sinua Facebookissa. Tai jos olet katsonut käytettyjä autoja, ei ole sattumaa, että juuri ne autot, joita kohtaan olet osoittanut kiinnostusta, ovat alkaneet seurata sinua. Mainostajilla ei todellakaan ole tuhatta erilaista mainosta jokaiselle lennolle ja jokaiselle yksittäiselle autolle, vaan mainokset ovat muodostuneet dynaamisesti annettujen raamien mukaisesti.

Dynaamiset mainokset näyttävät samankaltaisilta kuin muutkin mainokset Facebookissa, Instagramissa, Messengerissä ja Audience Networkissa. Jokaiselle tuotteelle ei tarvitse luoda erikseen mainosta, vaan luodaan yksi mainospohja, johon kuva ja tekstit täydentyvät määritetystä tuotelistauksesta. Voit luoda dynaamisia mainoksia tuotteille, hotelleille, lennoille, matkakohteille, kiinteistöille ja autoille.

Facebookin dynaamiset mainokset step-by-step

  1. Facebook-pikselin lisääminen sivustolle. Pikselin avulla saadaan kerättyä tarkempaa analytiikkaa.
  2. Tuotelistaus/-luettelo. Luo luettelo kaikille tuotteille, joita haluat markkinoida. Luettelo sisältää listan tuotteista ja niihin liittyviä tietoja, kuten hinnan, sijainnin ja saatavuuden. Nämä tiedot näkyvät sitten dynaamisessa mainoksessasi.
  3. Luo dynaaminen mainos tuotteille. Voit luoda dynaamisen mainokseksi yksittäisen kuvan, karusellin tai kokoelman.
  4. Kohderyhmä ja mainoksen kohdentaminen. Mieti kohderyhmä tarkasti. Mainosta voidaan näyttää Facebookissa, Instagramissa, Audience Networkissa tai Messengerissä haluamallesi kohderyhmälle. Tyypillisesti henkilö näkee mainoksen tuotteista, joita on tarkastellut sivustollasi tai sovelluksessasi. Mainos voidaan kohdentaa myös samankaltaisille henkilöille kuin jo tuotteistasi kiinnostuneet henkilöt.

Tuotelistauksen tekeminen Facebookin dynaamista mainontaa varten

Voit lisätä tuotteita luetteloon kolmella tavalla. Voit valita käytettävän tavan useiden eri tekijöiden perusteella, kuten inventaariosi tyypin ja koon sekä sen vaihtuvuustahdin perusteella.

Manuaalisesti. Suositellaan vain pienille tuotemäärille (alle 50 tuotetta). Ylläpidon vaatima työmäärä on suuri.
Tietosyötetiedosto. CSV-, TSV- tai XML-tiedosto. Tärkeää on määrittää tiedoston säännölliset lataukset, jos tiedot muuttuvat usein.
Facebook-pikselin avulla. Yhdistä pikseli tuodaksesi tuotteet automaattisesti verkkosivustolta. Käyttöönotto vie paljon aikaa, mutta ylläpito on vaivatonta, kun tiedot päivittyvät automaattisesti verkkotoiminnan perusteella.

Katso tarkempi vertailu tuotteiden lisäämis-ja päivittämistavoista tuotelistaukseen

Facebookin dynaamisen mainoksen ulkoasu

Voit luoda dynaamisen mainoksen yksittäisen kuvan muodossa, karusellimuodossa tai kokoelmamuodossa. Kuvalle ja tekstimäärille on selkeät vaatimukset, tämä takaa mainoksen laadukkaan ulkoasun eri mediaympäristöissä.

Tästä näet tarkemmin Facebookin dynaamisten mainosten tekniset tiedot

Miksi Facebookin dynaamiset mainokset?

  1. Jokaiselle tuotteelle ei tarvitse omaa mainosmateriaalia. Sama mainospohja käy kaikille tuotteille, ja se päivittyy automaattisesti esimerkiksi csv-tiedoston avulla.
  2. Viimeistele kauppa dynaamisten mainosten avulla. Voit kohdentaa mainoksen heille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa tiettyä tuotettasi kohtaan.
  3. Tehokasta uusasiakashankintaa look-a-likea hyödyntäen. Tuotesuosituksia voidaan kohdentaa myös henkilöille, jotka ovat samankaltaisia kuin asiakkaasi, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa tuotettasi kohtaan.
  4. Monta kanavaa yhdellä kertaa. Dynaamisia mainoksia voidaan näyttää sekä mobiilissa että desktopissa, Facebookissa, Instagramissa ja Audience Networkissa.

 

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Oman datan hyödyntäminen markkinoinnissa

Tiesitkö, että sinunkin yritykselläsi on käytettävissään runsaasti dataa, jota voit hyödyntää markkinoinnin kehittämisessä ja tehostamisessa? Lue lisää!
Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö rekrytoinnin vaihtoehtona

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on toimiva vaihtoehto markkinoinnin toteuttamiseen. Lue ulkoistamisen hyödyistä ja kenelle se sopii!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.