Geo-kohdentaminen ja ohjelmallinen ostaminen

Maantieteellinen kohdentaminen ohjelmallisen ostamisen keinoin

Tarkasti geo-kohdennettu kampanja on kustannustehokas ja hyvin mitattavissa. Ohjelmallinen ostaminen yhdistettynä geo-kohdentamiseen tarjoaa mahdollisuuksia, joiden avulla mainos saa relevanttia näkyvyyttä.

Geo-kohdentaminen

Geo-kohdentaminen eli maantieteellinen kohdentaminen mahdollistaa paikallisen toimijan erottumisen digikanavissa hyvinkin tarkasti tietyllä geo-sijainnilla oleville asiakkailleen. Vaikka geo-kohdentaminen digitaalisessa markkinoinnissa on mahdollista, silti paikalliset yrittäjät suosivat usein perinteisiä paikallislehtiä. Syynä tähän lienee tietämättömyys digitaalisesta markkinoinnista ja sen mahdollisuuksista, sillä usein tarkasti geo-kohdennettu kampanja on kustannustehokkaampi ja sen toimivuutta voidaan muutenkin mitata paljon paremmin.

Geo-kohdentaminen ja ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen. Ohjelmallinen ostaminen erottuu perinteisestä suoraostamisesta niin, että ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa. Mainostajan näkökulmasta ohjelmallinen ostaminen on erittäin tehokasta ja tarkasti kohdennettavaa mediaostamista, jolloin turhat mainosnäytöt saadaan minimoitua. Ohjelmallisessa mainosverkostossa on ostettavissa lähes kaikki suomalaiset verkkosivut, kuten Iltasanomat, Mtv-uutiset, Keskisuomalainen jne.

Geo-kohdentaminen ohjelmallisessa ostamisessa tarkoittaa sitä, että paikalliselle yritykselle tai toimipisteelle mainontaa voidaan kohdentaa paikkakunnan nimen mukaan. Mainos voi olla banneri tai video, natiivimainos tai äänimainos. Mobiiliapplikaatioissa mainontaa voidaan kohdentaa vieläkin tarkemmin hyödyntäen mobiilin GPS-sijaintitietoa. Maantieteellisen kohdentamisen lisäksi kohdennuskriteereitä voi olla muitakin, kuten ikä, sukupuoli, intressit, ostoaie jne.

Esimerkkicase: Joensuulainen autokorjaamo haluaa kertoa paikallisille autonomistajille palveluistaan. Bannerimainontaa kohdennetaan paikkakunnan nimen mukaan ja lisätään lähistöllä olevia muita paikkakuntia, mille autokorjaamon vaikutusalue yltää. Lisäksi kohdennetaan mainontaa autonomistaja-dataa käyttäen. Potentiaalinen asiakas, autonomistaja Joensuun vaikutusalueelta, voi törmätä mainontaan missä tahansa kotimaisessa mediassa, missä hän liikkuu. Hänet on tunnistettu kohderyhmään kuuluvaksi. Sen sijaan helsinkiläinen, julkisilla liikennevälineillä liikkuva henkilö ei altistu mainonnalle. Ostopäätös ei välttämättä synny heti verkkosivuilla vierailun jälkeen, joten lisäksi henkilöä joka on päätynyt verkkosivulle, lähtee seuraamaan muistuttava eli retargeting-mainonta.

Myös Spotify-mainonta voidaan geo-kohdentaa

Spotify-mainonta ostetaan ohjelmallisen ostamisen keinoin ja näin ollen sitä voidaan kohdentaa maantieteellisesti kaupungin nimen perusteella kuten yllä kuvattu.

Spotify on maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu. Spotify tarjoaa käyttäjilleen ilmaisen version, jossa mainoksia soitetaan ajoittain kappaleiden välissä, ja niitä on sijoitettu myös ohjelmiston käyttöliittymään. Spotifyssa mainostettaessa äänimainoksen kanssa yhtä aikaa laitteen, kuten kännykän, näytölle tulee display-mainos, jota klikkaamalla henkilö ohjataan mainostajan määrittämälle sivustolle. Ääni- ja displaymainos yhdistelmää voidaan kohdentaa iän, sukupuolen, musiikkigenren, playlistin maantieteellisesti paikkakunnan nimen mukaan. Mainoksen suosituspituus on alle 30 sekuntia.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.