Geo-kohdentaminen

Maantieteellinen kohdentaminen ohjelmallisen ostamisen keinoin

Geo-kohdentaminen

Geo-kohdentaminen eli maantieteellinen kohdentaminen mahdollistaa paikallisen toimijan erottumisen digikanavissa hyvinkin tarkasti tietyllä geo-sijainnilla oleville asiakkailleen. Vaikka geo-kohdentaminen digitaalisessa markkinoinnissa on mahdollista, silti paikalliset yrittäjät suosivat usein perinteisiä paikallislehtiä. Syynä tähän lienee tietämättömyys digitaalisesta markkinoinnista ja sen mahdollisuuksista, sillä usein tarkasti geo-kohdennettu kampanja on kustannustehokkaampi ja sen toimivuutta voidaan muutenkin mitata paljon paremmin.

Geo-kohdentaminen ja ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen on tehokas ja toimiva tapa tavoittaa halutut kohderyhmät, rakentaa brändin tunnettuutta ja vaikuttaa mainonnan tuloksellisuuteen. Ohjelmallinen ostaminen erottuu perinteisestä suoraostamisesta niin, että ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa. Mainostajan näkökulmasta ohjelmallinen ostaminen on erittäin tehokasta ja tarkasti kohdennettavaa mediaostamista, jolloin turhat mainosnäytöt saadaan minimoitua. Ohjelmallisessa mainosverkostossa on ostettavissa lähes kaikki suomalaiset verkkosivut, kuten Iltasanomat, Mtv-uutiset, Keskisuomalainen jne.

Geo-kohdentaminen ohjelmallisessa ostamisessa tarkoittaa sitä, että paikalliselle yritykselle tai toimipisteelle mainontaa voidaan kohdentaa paikkakunnan nimen mukaan. Mainos voi olla banneri tai video, natiivimainos tai äänimainos. Mobiiliapplikaatioissa mainontaa voidaan kohdentaa vieläkin tarkemmin hyödyntäen mobiilin GPS-sijaintitietoa. Maantieteellisen kohdentamisen lisäksi kohdennuskriteereitä voi olla muitakin, kuten ikä, sukupuoli, intressit, ostoaie jne.

Esimerkkicase: Joensuulainen autokorjaamo haluaa kertoa paikallisille autonomistajille palveluistaan. Bannerimainontaa kohdennetaan paikkakunnan nimen mukaan ja lisätään lähistöllä olevia muita paikkakuntia, mille autokorjaamon vaikutusalue yltää. Lisäksi kohdennetaan mainontaa autonomistaja-dataa käyttäen. Potentiaalinen asiakas, autonomistaja Joensuun vaikutusalueelta, voi törmätä mainontaan missä tahansa kotimaisessa mediassa, missä hän liikkuu. Hänet on tunnistettu kohderyhmään kuuluvaksi. Sen sijaan helsinkiläinen, julkisilla liikennevälineillä liikkuva henkilö ei altistu mainonnalle. Ostopäätös ei välttämättä synny heti verkkosivuilla vierailun jälkeen, joten lisäksi henkilöä joka on päätynyt verkkosivulle, lähtee seuraamaan muistuttava eli retargeting-mainonta.

Myös Spotify-mainonta voidaan geo-kohdentaa

Spotify-mainonta ostetaan ohjelmallisen ostamisen keinoin ja näin ollen sitä voidaan kohdentaa maantieteellisesti kaupungin nimen perusteella kuten yllä kuvattu.

Spotify on maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu. Spotify tarjoaa käyttäjilleen ilmaisen version, jossa mainoksia soitetaan ajoittain kappaleiden välissä, ja niitä on sijoitettu myös ohjelmiston käyttöliittymään. Spotifyssa mainostettaessa äänimainoksen kanssa yhtä aikaa laitteen, kuten kännykän, näytölle tulee display-mainos, jota klikkaamalla henkilö ohjataan mainostajan määrittämälle sivustolle. Ääni- ja displaymainos yhdistelmää voidaan kohdentaa iän, sukupuolen, musiikkigenren, playlistin maantieteellisesti paikkakunnan nimen mukaan. Mainoksen suosituspituus on alle 30 sekuntia.  Lue lisää Spotify-mainonnasta!

Kirjoittaja: Jenna Leino

Lue lisää ohjelmallisesta ostamisesta

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!