Mikä on Threads?

Metan uusi somealusta on valloittanut myös Suomen

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Jo kesällä 2023 aloittanut somekanava aukesi suomalaisille käyttäjille joulukuussa 2023 ja palvelu onkin otettu jo innolla käyttöön.

Mikä on Threads?

Vähän X:ää, hieman Instagramia, ripaus Linkkaria - mutta silti jotain erilaista

Threads on yhdysvaltalaisen Metan yhteisö- ja mikroblogialusta. Sovelluksessa käyttäjät jakavat päivityksiä, jotka voivat sisältää enintään 500 merkin verran tekstiä ja kuvia. Threads keskittyy käyttäjien väliseen vuorovaikutukseen ja sisällön jakamiseen. Threadsin keskeinen idea on, että käyttäjät vaihtavat ajatuksia keskusteluketjuissa, eli threadseissa.

Threads muistuttaa Viestipalvelu X:ää (entinen Twitter) idealtaan, mutta poikkeaa muutamalla tavalla esikuvastaan. Threadsissa ei käytetä hashtageja perinteisessä #-muodossaan, eikä sisältöjä etsitä tai kuluteta pääasiassa tagien kautta, kuten monessa muussa palvelussa on totuttu tekemään. Jos postauksissa on tageja, sellaisen voi laittaa vain yhden per postaus.

Myös hakutoiminnot ovat rajalliset, ensisijaisesti haku tarjoaa tuloksissaan muita käyttäjiä ja tilejä. Se, mitä tilejä seuraat, määrittää millaista sisältöä Threadsissa näet. Lisäksi sovellus suosittelee ja näyttää kiinnostavia ja suosittuja postauksia laajemmalle yleisölle, eli postaus voi myös Threadsissa nousta suureen suosioon. Oletusnäkymässä näkyykin muiden postauksia, mutta syötteen voi vaihtaa myös näyttämään seuraamiasi tilejä, mutta se on määritettävä joka kerta, kun sovelluksen avaa. 

Tällä hetkellä Suomessa Threadsin ovat ottaneet käyttöön erityisesti trenditietoiset keski-ikäiset. Kovin nuorten palvelusta ei tässä tapauksessa ole kyse. Tässä ikäluokassa on elämänkokemusta ja ostovoimaa, joten pk-yrityksille ja vaikkapa rekryillekin Threads voi muodostua hyvinkin mielenkiintoiseksi alustaksi tulevaisuudessa.

Mistä Threadsissa puhutaan?

Puheenaiheet vaihtelevat päivän polttavista aiheista henkilökohtaisiin kertomuksiin. Postauksissa pohditaan elämää, maailmaa ja haetaan vertaistukea tai apua sekä vastauksia kysymyksiin, pääosin omaan elämään liittyvien kertomuksien kautta. Aiheet vaihtelevat laidasta laitaan, mutta henkilökohtaiset kokemukset ja mielipiteet ovat vahvasti läsnä. 

Vaikka kuvien, giffien ja videoiden jakaminen on mahdollista, on kuitenkin pääpaino teksteissä. Jotkut käyttäjät ovatkin kehuneet kuvattomuutta ja itse sovelluksessa onkin käyty keskustelua siitä, pitäisikö kuvia jakaa vai ei.

On vielä aikaista sanoa, mihin suuntaan palvelu sisältöjen puolesta muotoutuu, eli kuinka vahvasti keskusteluihin nousee mukaan vaikkapa politiikka, kuten X:ssä, tai työelämän aikaansaannokset ja kiemurat, kuten LinkedInissä. Ainakin näin alkukuukausina keskustelu on myös käyttäjien puolelta haluttu säilyttää rentona ja rakentavana ja kanavan erilaista tunnelmaa onkin kehuttu paljon. Rentous on näkynyt mm. siinä miten monet yritykset ovat Threadsissa ottaneet selkeästi normaalia tone of voicea rennomman ja humoristisemman tyylin, jos vertaa vaikkapa X:ään.

Helppo käyttöönotto Instagramin käyttäjille

Threadsin käyttö on helppo aloittaa, jos omistaa jo Instagram-tilin. Instagramin puolelta sovelluksen saa suoraan käyttöön parilla näpäytyksellä ja tilin nimi ja kaikki tiedot siirtyvät suoraan Threadsiin. Sovellus myös tarjoaa, että voit ottaa suoraan seurantaan samat tilit kuin Instagramissa. Yhtä nopeaa ja helppoa käyttöönottoa eivät ole muut palvelut tarjonneet aiemmin, joka varmaan selittää sitä, että erityisesti Instagramin käyttäjät ovat ottaneet Threadsin innolla käyttöön.

Instagramin puolella voi myös säännöllisesti bongata lyhyitä nostoja Threadsin ketjuista, joita napauttamalla pääsee lukemaan Threadsin puolelle loput postauksesta. Oman postauksen voi myös jakaa Instagramin puolelle Stooriin tai feedin puolelle.

Markkinointi Threadsissa

Vaikka maksettua mainontaa ei vielä ole tarjolla, sisältömarkkinointi Threadsissa on jo nyt varteenotettava vaihtoehto. On tärkeää, että yritykset lähestyvät alustaa oikealla tavalla, eli kanavan tyylin huomioon ottaen ja kohderyhmälähtöisesti. Threads tarjoaa yrityksille, brändeille ja erityisesti henkilövetoisille brändeille mahdollisuuden olla läsnä käyttäjiensä arjessa, osallistua keskusteluihin ja rakentaa vahvempia suhteita asiakkaisiin. Kuten monessa muussakin alustassa, liian mainosta muistuttava sisältö ei kiinnosta.

Vaikka somekanavia on paljon, on Threadsille myös kysyntää. Esimerkiksi X:stä on monelle yritykselle muodostunut ajan myötä harvemmin käytetty kanava, jota käytetään pääasiassa yksisuuntaiseen tiedottamiseen. Jos Meta onnistuu kehittämään Threadsista kevyemmän ja helpommin lähestyttävän viestintäkanavan, se voi lisätä yhteydenottoja yrityksille palvelun kautta. Tämä voi olla positiivinen asia huolellisesti somestrategiaansa suunnitteleville yrityksille.

Sisällöntuotannossa asian on oltava timanttista, sillä kohdeyleisö ei lämpene turhille löpinöille. Huumorilinjaa vetävän on tunnettava kohdeyleisö sekä ajankohtaiset meemit. Henkilöbrändäykseen kanavaa käytetään jo nyt. Seuraamalla keskusteluja ja vastaamalla omalla tyylillään voi saada paljon seuraajia. 

Threadsin tulevaisuuden näkymät

Threadsin odotetaan jatkavan kasvuaan ja kehitystään tulevaisuudessa. Meta suunnittelee lisää uusia ominaisuuksia ja laajennuksia, jotka parantavat käyttäjäkokemusta entisestään. Käyttäjäkunnan odotetaan laajenevan ja monipuolistuvan, mikä avaa uusia mahdollisuuksia markkinoijille ja yrityksille. Muista vain suunnitella sisällöt huolella ja hyödynnä Threadsin potentiaali vuorovaikutteisena alustana.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu muihin blogipostauksiimme

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.