Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?
Markkinointi ja taantuma
Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa, ja mitkä ovat ne kustannustehokkaat markkinoinnin muodot, joilla markkinointia voidaan sopeuttaa huonoon taloustilanteeseen. Lisäksi postauksen lopussa kerromme, millaisia sisältöjä asiakkaat kaipaavat eniten päätöksenteon tueksi etenkin haastavimpina aikoina.
Avainsanat:
Markkinointi on tärkeä osa liiketoimintaa, sillä sen tavoite on tuoda yritykseen uusia asiakkaita ja pitää huolta nykyisistä asiakkaista. Siksi sen lopettaminen täysin huonon taloustilanteen vuoksi on haitallista liiketoiminnalle. Pitkässä juoksussa markkinoinnin lopettaminen saattaa olla haitaksi seuraaville osa-alueille:
- Asiakassuhteiden ylläpito: Markkinointi auttaa ylläpitämään ja vahvistamaan asiakassuhteita. Jos lopetat markkinoinnin kokonaan, voit menettää nykyisiä asiakkaita, ja he voivat siirtyä kilpailijoille, jotka jatkavat aktiivista markkinointia.
- Brändin tunnettuus: Markkinointi on tehokas tapa kasvattaa brändin tunnettuutta ja erottua kilpailijoista. Kun taloustilanne jälleen paranee, brändillä on jo vahva asema markkinoilla ja se voi hyötyä nopeasti kasvavasta kysynnästä.
- Kilpailuetu: Jos lopetat markkinoinnin, kilpailijat saavat etulyöntiaseman ja ottavat markkinaosuutta. Kun talous kääntyy, voi olla vaikeampaa kilpailla takaisin, ja olet menettänyt asiakkaita ja brändin tunnettuutta.
- Pitkän aikavälin strategia: Markkinointi ei ole vain lyhyen aikavälin investointi vaan myös pitkän aikavälin strategia. Se auttaa luomaan kestävää kasvua ja vakautta, vaikka lyhyellä aikavälillä saattaa olla haasteita.
- Asiakasymmärrys: Markkinointi tarjoaa tärkeää tietoa asiakkaista ja markkinoista. Lopettamalla markkinoinnin menetät arvokasta tietoa, jota voit hyödyntää tulevaisuuden päätöksissä. Esimerkiksi mainonnan kautta saadaan arvokasta dataa, joka auttaa myös vuosikellon suunnittelussa ja trendien ennakoinnissa.
Sopeudu tilanteeseen ja valitse kustannustehokkaat markkinoinnin muodot
Digitaalisen mainonnan muodot taantumassa
Sen sijaan, että laittaisit kokonaan markkinointihanat kiinni, valitse sen sijaan kustannustehokkaat markkinoinnin muodot. Digitaalinen mainonta, sisältömarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi ovat tehokkaita työkaluja markkinointiin ja osaa niistä voi tehdä myös ilman erillistä budjettia.
Sisältömarkkinointi taantumassa
Digitaalinen mainonta tarjoaa kustannustehokkaita mahdollisuuksia markkinointiin. Mainonnan etuna on, että voit kohdentaa viestisi ja budjettisi erittäin tarkasti, mutta se on myös erittäin mitattavaa. Näin vähennät myös todennäköisyytesi tehdä hutilyöntejä.
Kustannustehokkain mainonnan muoto on hakusanamainonta (SEM). Se on hakukoneissa (esim. Google, Microsoft Bing) tapahtuvaa tekstimainontaa, jossa mainokset kohdennetaan avainsanojen perusteella. Ja mikä parasta, maksat vain mainoksen klikkauksista.
Sisältömarkkinoinnin avulla voit ohjata liikennettä verkkosivullesi ja sitouttaa yleisöä ilman mainoskuluja. Luo laadukkaita ja arvoa tuottavia sisältöjä, kuten blogipostauksia, asiakasreferenssejä ja oppaita. Kun tuotat uutta sisältöä, muista hakukoneoptimoida tekstit, jotta tulet varmemmin löydetyksi hakukoneista ja panostuksesi kantaa hedelmää.
Kustannustehokkaat sosiaalisen median muodot taantumassa
Sosiaalisen median markkinoinnin avulla voit mainostaa kustannustehokkaasti tai postata orgaanisesti.
Jos kohderyhmäsi hengaa somessa, valitse somemainonta. Sosiaalisen median mainontaa voi kohdentaa demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen perusteella. Nämä hyvät kohdentamismahdollisuudet tarjoavat keinon kohdentaa markkinointia niille, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuneita tarjoomastasi.
Jos päätät tehdä somea orgaanisesti eli ei-maksetusti, algoritmin tunteminen on tärkeää. Algoritmit kuitenkin muuttuvat jatkuvasti ja niiden aallonharjalla pysyminen saattaa tuottaa haasteita. Seuraa toimialaa ja kokeile itse erilaisia sisältömuotoja oppiaksesi, mikä toimii milläkin hetkellä. Tykkäykset, kommentoinnit ja jakamiset tukevat tehokkaasti sisältöjen leviämistä laajalle kohderyhmälle.
Millaiset sisällöt tuottavat asiakkaalle arvoa huonossa taloustilanteessa?
Ota markkinoinnille uusi, tilanteen vaatima strategia. Huonossa taloustilanteessa asiakkaan riski on nimittäin suurempi ja harkintavaihe on pitkä, joten luottamusta lisäävien ja riskiä madaltavien sisältöjen arvo korostuu. Tällaisia sisältöjä ovat esimerkiksi asiakasreferenssit, ilmainen kokeilujakso tai -näyte, läpinäkyvät ja selkeät tuotetiedot, FAQ, sertifikaatit sekä turvallisuustiedot.
Voit myös kysyä suoraan asiakkaalta, mikä tuottaa tälle eniten arvoa. Tällöin ei tarvitse myöskään arvailla, vaan ohjaat tekemistäsi juuri oikeaan suuntaan faktoihin pohjautuen.
Jatkamalla markkinointia voit säilyttää brändin näkyvyyden ja kilpailuedun, mikä auttaa sinua selviytymään haastavista ajoista ja hyödyntämään parempia aikoja, kun talous paranee.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.