Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Markkinointi ja taantuma

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa, ja mitkä ovat ne kustannustehokkaat markkinoinnin muodot, joilla markkinointia voidaan sopeuttaa huonoon taloustilanteeseen. Lisäksi postauksen lopussa kerromme, millaisia sisältöjä asiakkaat kaipaavat eniten päätöksenteon tueksi etenkin haastavimpina aikoina.

Markkinointi on tärkeä osa liiketoimintaa, sillä sen tavoite on tuoda yritykseen uusia asiakkaita ja pitää huolta nykyisistä asiakkaista. Siksi sen lopettaminen täysin huonon taloustilanteen vuoksi on haitallista liiketoiminnalle. Pitkässä juoksussa markkinoinnin lopettaminen saattaa olla haitaksi seuraaville osa-alueille:

  1. Asiakassuhteiden ylläpito: Markkinointi auttaa ylläpitämään ja vahvistamaan asiakassuhteita. Jos lopetat markkinoinnin kokonaan, voit menettää nykyisiä asiakkaita, ja he voivat siirtyä kilpailijoille, jotka jatkavat aktiivista markkinointia.
  2. Brändin tunnettuus: Markkinointi on tehokas tapa kasvattaa brändin tunnettuutta ja erottua kilpailijoista. Kun taloustilanne jälleen paranee, brändillä on jo vahva asema markkinoilla ja se voi hyötyä nopeasti kasvavasta kysynnästä.
  3. Kilpailuetu: Jos lopetat markkinoinnin, kilpailijat saavat etulyöntiaseman ja ottavat markkinaosuutta. Kun talous kääntyy, voi olla vaikeampaa kilpailla takaisin, ja olet menettänyt asiakkaita ja brändin tunnettuutta.
  4. Pitkän aikavälin strategia: Markkinointi ei ole vain lyhyen aikavälin investointi vaan myös pitkän aikavälin strategia. Se auttaa luomaan kestävää kasvua ja vakautta, vaikka lyhyellä aikavälillä saattaa olla haasteita.
  5. Asiakasymmärrys: Markkinointi tarjoaa tärkeää tietoa asiakkaista ja markkinoista. Lopettamalla markkinoinnin menetät arvokasta tietoa, jota voit hyödyntää tulevaisuuden päätöksissä. Esimerkiksi mainonnan kautta saadaan arvokasta dataa, joka auttaa myös vuosikellon suunnittelussa ja trendien ennakoinnissa.

Sopeudu tilanteeseen ja valitse kustannustehokkaat markkinoinnin muodot

Sen sijaan, että laittaisit kokonaan markkinointihanat kiinni, valitse sen sijaan kustannustehokkaat markkinoinnin muodot. Digitaalinen mainonta, sisältömarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi ovat tehokkaita työkaluja markkinointiin ja osaa niistä voi tehdä myös ilman erillistä budjettia. 

Digitaalinen mainonta taantumassa

Sisältömarkkinointi taantumassa

Digitaalinen mainonta tarjoaa kustannustehokkaita mahdollisuuksia markkinointiin. Mainonnan etuna on, että voit kohdentaa viestisi ja budjettisi erittäin tarkasti, mutta se on myös erittäin mitattavaa. Näin vähennät myös todennäköisyytesi tehdä hutilyöntejä.

Kustannustehokkain mainonnan muoto on hakusanamainonta (SEM). Se on hakukoneissa (esim. Google, Microsoft Bing) tapahtuvaa tekstimainontaa, jossa mainokset kohdennetaan avainsanojen perusteella. Ja mikä parasta, maksat vain mainoksen klikkauksista.

Sisältömarkkinoinnin avulla voit ohjata liikennettä verkkosivullesi ja sitouttaa yleisöä ilman mainoskuluja. Luo laadukkaita ja arvoa tuottavia sisältöjä, kuten blogipostauksia, asiakasreferenssejä ja oppaita. Kun tuotat uutta sisältöä, muista hakukoneoptimoida tekstit, jotta tulet varmemmin löydetyksi hakukoneista ja panostuksesi kantaa hedelmää.

Sosiaalinen media taantumassa

Sosiaalisen median markkinoinnin avulla voit mainostaa kustannustehokkaasti tai postata orgaanisesti.

Jos kohderyhmäsi hengaa somessa, valitse somemainonta. Sosiaalisen median mainontaa voi kohdentaa demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen perusteella. Nämä hyvät kohdentamismahdollisuudet tarjoavat keinon kohdentaa markkinointia niille, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuneita tarjoomastasi.

Jos päätät tehdä somea orgaanisesti eli ei-maksetusti, algoritmin tunteminen on tärkeää. Algoritmit kuitenkin muuttuvat jatkuvasti ja niiden aallonharjalla pysyminen saattaa tuottaa haasteita. Seuraa toimialaa ja kokeile itse erilaisia sisältömuotoja oppiaksesi, mikä toimii milläkin hetkellä. Tykkäykset, kommentoinnit ja jakamiset tukevat tehokkaasti sisältöjen leviämistä laajalle kohderyhmälle.

Millaiset sisällöt tuottavat asiakkaalle arvoa huonossa taloustilanteessa?

Ota markkinoinnille uusi, tilanteen vaatima strategia. Huonossa taloustilanteessa asiakkaan riski on nimittäin suurempi ja harkintavaihe on pitkä, joten luottamusta lisäävien ja riskiä madaltavien sisältöjen arvo korostuu. Tällaisia sisältöjä ovat esimerkiksi asiakasreferenssit, ilmainen kokeilujakso tai -näyte, läpinäkyvät ja selkeät tuotetiedot, FAQ, sertifikaatit sekä turvallisuustiedot.

Voit myös kysyä suoraan asiakkaalta, mikä tuottaa tälle eniten arvoa. Tällöin ei tarvitse myöskään arvailla, vaan ohjaat tekemistäsi juuri oikeaan suuntaan faktoihin pohjautuen.

Jatkamalla markkinointia voit säilyttää brändin näkyvyyden ja kilpailuedun, mikä auttaa sinua selviytymään haastavista ajoista ja hyödyntämään parempia aikoja, kun talous paranee.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.