Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Tutustu verkkosivu-uudistuksen vaiheisiin

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet ja vaiheiden vaikutus toisiinsa on hyvä ymmärtää ennen kuin lähtee toteuttamaan verkkosivu-uudistusta. Tärkeää on muistaa suunnittelun tärkeys.

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Verkkosivu-uudistuksen vaiheet

Tyypillisesti verkkosivuprojekti etenee vaiheittain näin:

  1. Suunnitelma ja toiveet. On tärkeää kirjata ylös yleisiä, vapaamuotoisia toiveita verkkosivuihin liittyen. On hyvä myös kerätä linkkejä mieluisille verkkosivuille.
  2. Visuaalinen ilme ja leiskan luominen. Kun suunnitelmat ja toiveet on tiedossa, siirrytään miettimään visuaalista ilmettä ja sitä miltä verkkosivu tulee oikeasti näyttämään. Suunnitellaan muutama sivu valmiiksi, ja hiotaan ne niin mieluisiksi, että koodityö pääsee sujuvasti alkamaan. Muutosten tekeminen leiskausvaiheessa on aina yksinkertaisempaa kuin koodatessa.
  3. Koodityö. Kun on hyvä ja mieluisa suunnitelma siitä, miltä verkkosivu näyttää, koodarin työ on helppoa. Kun kaikki toiveet on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa, niin koodari voi tehdä suoraviivaisesti teknisen toteutuksen. Usein koodityö tehdään testiympäristössä, ja sivusto laitetaan liveksi eli kaikille näkyväksi vasta, kun kaikki on viimeistelty valmiiksi.
  4. Viimeistelyvaihe. Viimeistelyvaiheessa fiilataan rivivälit ja muut asettelut kuntoon. Myös responsiivisuus, eli skaalautuminen eri laitteille laitetaan tässä vaiheessa viimeistään kuntoon.
  5. Verkkosivun seuranta kuntoon. Ainakin ilmainen Google Analytics on hyvä lisätä verkkosivuille. Lisäksi voi miettiä lisättävän ilmaisen Hotjar-työkalun, jonka avulla näkee tarkemmin verkkosivun käyttöä mm. heatmappauksen kautta. Mikäli verkkosivu on tehty WordPressilla, suosituksena on lisätä verkkosivuille Yoast-sisällöntuotantoa ja hakukoneoptimointia ohjaava työkalu.
  6. Käyttökoulutus. On tärkeää osata itse tehdä pieniä muutoksia verkkosivuille ja tietenkin lisätä sisältöä. Koulutamme perusasiat WordPressin käytöstä. Koulutuksen ajan kannattaa nauhoittaa näyttöä, niin tallenteeseen voi palata näppärästi myöhemmin, koska kaikki harvoin jää mieleen ensi kerralla.
  7. Sisällönsyöttö. Jos verkkosivu on kovin laaja, tämä on yllättävän työläs vaihe, kun kaikki kuvat ja tekstit syötetään uudelle verkkosivulle. Usein sisällönsyöttö on asiakkaan työtä, joten tähän on hyvä varata aikaa. Hakukoneoptimointi kannattaa muistaa ottaa huomioon sisältöä ja kuvia syötettäessä.
  8. Sivuston livetys. Tadaa! Saitti on valmis ja se laitetaan näkyväksi kaikille. Tärkeää on muistaa, että verkkosivun käytettävyyteen ja nopeuteen vaikuttaa paljon myös sen palvelin eli paikka, missä verkkosivu asuu. Tarjoamme palvelintilaa asiakkaillemme. Suosittelemme aina ottamaan WordPress-ystävällisen palvelintarjoajan.
  9. Uusien kävijöiden houkuttelu verkkosivuille mainonnan avulla. Nyt kun uusi verkkosivu on valmis, halutaan sinne ohjata roppakaupalla uusia potentiaalisia asiakkaita. Yleensä ensimmäinen mainonnan askel on Google hakusanamainonta, jota tehostetaan usein Googlen bannerimainonnalla ja some-mainonnalla.
  10. Analytiikan seuranta. Verkkosivun toimivuutta ja kävijämääriä kannattaa seurata ainakin kuukausittain rutiininomaisesti ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä ja muutoksia joko mainontaan tai itse verkkosivuun. Google Analyticsiin voi ajastaa automaattiraportteja kuunvaihteeseen, jolloin sähköpostiin kilahtava kooste muistuttaa asiaan perehtymisestä, eikä se unohdu niin herkästi kiireen keskellä.
  11. Verkkosivun jatkokehitys. Verkkosivu ei ole koskaan valmis, vaan sitä tulee aina jatkokehittää. Asiakkaiden tarpeet ja yrityksen tilanteet muuttuvat, verkkosivun on muututtava ja kehityttävä samaa vauhtia. Ajatuksia ja ideoita verkkosivujen kehittämiseen kannattaa kerätä itselle ja tehdä niitä joko kuukausittain tai sopivassa hetkessä isomma

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.