Digimarkkinoinnin termejä
Ota digitaalisen markkinoinnin termit haltuun
Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Jotkut termit ja sanat tulevat suoraan englannista ja osa on muotoutunut eri tavoin alan vakioituneiksi termeiksi. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.
Analytics, Google Analytics
Google Analytics on maksuton web-analytiikkasovellus, jota käytetään selaimen välityksellä. Sillä voidaan seurata vapaasti määritettävien tavoitteiden toteutumista ja verkkokaupan liikevaihtoa sekä sitä, millainen internetmarkkinointi on johtanut näihin.
Avainsana / Hakusana
Avainsana ja hakusana toimivat usein synonyymeina. Molemmilla sanoilla tarkoitetaan niitä termejä tai lauseita, joilla ihmiset etsivät tietoa hakukoneista.
Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimuksessa tai -kartoituksessa selvitetään yritykselle oleelliset hakusanat ja -lauseet ja niiden hakuvolyymit.
CTA
CTA on lyhenne sanoista Call to Action. Se on selkeä kehotus, joka ohjaa ihmisen eteenpäin mainoksesta tai muusta sisällöstä. Esimerkiksi kehoitukset “Lue lisää” tai “Osta nyt” ovat CTA:ta.
Display-mainonta
Display-mainonnalla tarkoitetaan digikanavissa pyöritettävää bannerimainontaa. Mainontaa voi tehdä lukuisilla eri työkaluilla: esimerkiksi Google Adsin, yksittäisten medioiden tai ohjelmallisen ostamisen kautta.
Konversio
Konversio on haluttu toimenpide: esimerkiksi ostotapahtuma, uutiskirjeen tilaus tai ostoskoriin lisääminen. Se tarkoittaa sivustolle asetetun mitattavan tavoitteen täyttymistä. Verkkokaupassa tämä tarkoittaa onnistunutta tuotteen tilausta, b2b-yritykselle kenties yhteydenottolomakkeen lähettämistä ja blogissa kenties RSS-syötteen tilausta. Konversiota mitataan konversioprosenttina. Verkkokaupassa konversioprosentti saattaa olla välillä 0,10-30 %. Konversion parantaminen eli konversio-optimointi on sivujen muokkaamista ja muutosten vaikutusten testaamista sivuston käyttäjillä.
Konversio-optimointi
Kun tehdään konversio-optimointia, markkinoinnin tavoitteena on saada konversioita. Toimenpiteitä, materiaaleja, kohdentamista ja muita digimarkkinoinnin osa-alueita muutetaan ja tehostetaan niin, että ne johtavat mahdollisimman moneen, edulliseen konversioon.
Laatupisteet
Jokainen Google Ads-mainos saa laatupisteet, jotka perustuvat sekä mainoksen laatuun tai laskeutumissivun laatuun. Laatupisteet vaikuttavat Ads-mainonnan klikkihintoihin.
Ländäri / Landing page
Ländärilla tai laskeutumissivulla tarkoitetaan sitä verkkosivua, johon ihmiset ohjataan mainonnasta.
PPC
PPC on lyhennys sanoista Pay Per Click, mikä tarkoittaa digitaalista mainontaa, jossa maksetaan vain klikkauksista. Esimerkiksi SEM on PPC-mainontaa.
Retargeting / remarketing
Retargetoinnilla tarkoitetaan uudelleenmarkkinointia. Digimarkkinoinnin kanavissa mainontaa kohdennetaan niille ihmisille, jotka ovat jo aiemmin olleet yrityksen kanssa tekemisissä, esimerkiksi vierailleet nettisivuilla tai ladanneet sovelluksen.
SEM
SEM tulee sanoista Search Engine Marketing. Suomeksi siitä käytetään usein termiä hakukonemarkkinointi, tosin aika usein kuulee puhuttavan vain “semmistä”. SEM tarkoittaa markkinointia hakukoneissa (Google, Bing). Markkinoinnin tavoitteena on nostaa verkkosivun näkyvyyttä ja tämän kautta saada sivulle enemmän kävijöitä ja asiakkaita. SEM kattaa sekä SEA:n että SEO:n.
SEO
SEO taas tulee sanoista Search Engine Optimization, mikä tarkoittaa verkkosivuston näkyvyyden parantamista niin, että se nousee hakukoneissa mahdollisimman korkealle orgaanisesti. Moni tietää, että hakukoneoptimointiin kuuluu verkkosivuston sisältöjen tuottaminen haetuimpien sanojen ja lauseiden ympärille. Hakukoneoptimointi sisältää kuitenkin paljon muutakin, kuten esimerkiksi verkkosivuston muokkaamisen selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.