Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023
Mitä vuosi 2023 tuo mukanaan digitaaliseen markkinointiin?
Tuttuun tapaan joka vuoden alussa pohditaan tulevan vuoden markkinoinnin trendejä. Tässä ajatuksiamme digitaalisen markkinoinnin vuoden 2023 trendeistä.
Avainsanat:
1. Google Analytics 4
Varmasti isoin muutos digimarkkinoinnin kentällä on Google Analytics 4. Vaikka GA4 onkin ollut jo pari vuotta saatavilla, se on nykyään ainoa Googlen tarjoama analytiikkatyökalu. Vanha versio Universal Analytics lopetti datan keräämisen 1.7.2023, vanhaa dataa voi kuitenkin tarkastella 1.1.2024 asti. Googlen suositus on ollut ottaa GA4 käyttöön mahdollisimman pian, sillä data ei siirry vanhasta uuteen analytiikkatyökaluun.
Lue blogistamme lisää syitä, miksi GA4 olisi kannattanut ottaa käyttöön hyvissä ajoin.
2. Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi nostaa taas isosti päätään osana markkinointimixiä, sillä siinä voidaan hyödyntää erityisesti omistettua dataa. Nykyteknologioita ja yrityksen omaa dataa hyödyntämällä voidaan lähettää personoitua viestintää kohderyhmän kiinnostuksen kohteiden mukaan. Sähköpostimarkkinoinnin automaatio tarjoaa mahdollisuuden houkutella potentiaalisia asiakkaita entistä tehokkaammin. Sähköpostin etuna on se, ettei se kilpaile muiden mainosten kanssa ja se saa todennäköisesti myös paremmin kohderyhmäsi huomion verrattuna esimerkiksi sosiaalisen median feedissä näkyviin mainoksiin.
3. Videosisältö somessa
Videosisällöt erityisesti TikTokissa sekä Instagramissa jatkavat suosiotaan ja etenkin milleniaalit ja Z-sukupolvi kuluttavat paljon videosisältöä. Myös sosiaalisen median alustat suosivat videosisältöä, joten yritysten kannattaa panostaa myös niiden tuottamiseen feed ja story-postausten rinnalla somemarkkinoinnissaan. Tavoittaaksesi videoita ja storyja scrollaavan kohdeyleisösi somessa, panosta pystyvideoiden tuottamiseen vuonna 2023!
4. Sosiaalinen media
Facebook, Linkedin ja Instagram koetaan edelleen tärkeimpinä sosiaalisen median kanavina. Kuluttajapuolella Instagram-mainonta korostuu entisestään, kun taas B2B-puolella Linkedin-mainonta. Myös Tiktok jatkaa hurjaa kasvuaan. TikTok ei ole enää vain nuorten kanava, vaan kaikenikäiset ovat löytäneet sovelluksen. Myös yritykset ovat ottaneet TikTokin käyttöön tavoittaakseen kohderyhmänsä. Somemarkkinointi tavoittaa laajan kohdeyleisön ja monikanavaisuus tarjoaa vaihtoehtoja kohderyhmien tavoitteluun.
5. Vaikuttajamarkkinointi
Vaikuttajamarkkinointi on jo vakiintunut osa markkinoinnin työkalupakkia ja sen rooli jatkaa vahvana myös tänä vuonna. Tämän myötä odotukset toimijoiden ammattimaisuutta kohtaan kasvavat puolin ja toisin. Kuluttajapuolen lisäksi vaikuttajamarkkinoinnin rooli B2B-kentällä tulee kasvamaan.
Vaikuttajien seuraajat luottavat hänen suosituksiinsa ja tästä syystä vaikuttajilla onkin tärkeä rooli brändin sanansaattajana. Vaikuttaja on tärkeää valita huolellisesti uskottavuuden säilyttämiseksi, sillä epäluonnollinen brändi-vaikuttajayhdistelmä saattaa kääntyä brändiäsi vastaan.
6. Mainonnan kohdentaminen
Mainonnan kohdentaminen tulee olemaan haastavampaa mainostajan näkökulmasta yksityisyyden suojan tiukentumisen myötä. Tärkeä on alkaa keräämään omaa dataa, jota voi hyödyntää mainostaessa. Esimerkkejä datan keruusta ovat: lomakkeet (email-osoitteet), sosiaalisen median seuraajat, verkkosivuilla vierailleet, markkinoinnin automaation piiriin kuuluvat prospektit sekä uutiskirjeeseen reagoineet/klikanneet.
Lisää tietoa datasta löydät esim. https://clearbit.com/resources/books/b2b-data/what-is-data
7. Markkinoinnin ulkoistaminen
Digitaalisen markkinoinnin kenttä on altis jatkuville muutoksille. Siksi markkinoijan tulee pysyä jatkuvasti ajantasalla uusista muutoksista ja mukautua niihin omassa työssään. Joskus joidenkin markkinoinnin osa-alueiden kuten digimarkkinoinnin ulkoistaminen saattaa olla paikallaan, jolloin aikaa jää myös muuhun uuden opettelun sijaan. Lisäksi moni yritys tietää käyttää aikaansa harkiten ja ulkoistaa markkinoinnin tekemisen.
8. Ääniohjatut haut
Ääniohjatut haut tulevat yhä suositummiksi. Onkin tärkeää, että sisältö on optimoitu ääniohjattuja hakuja varten. Äänihaut ovat yleensä kysymyksenomaisia ja tämä kannattaa ottaa huomioon etenkin tekstisisällössä.
9. Chatbotit
Kuluttajat arvostavat asiakaspalvelussa nopeutta ja reaaliaikaista vastausta mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Tässä älykkäät chatbotit ovat verraton apu, sillä ne voi ohjelmoida keskustelemaan miltei ihmisen lailla verkkosivuvierailijan kanssa. Asiakaspalvelun lisäksi verkkosivuille asennettavat chatbotit auttavat generoimaan myyntiä. Leadoon konversioalusta on yksi edistyksekkäimmistä, ja tätä palveluntarjoajaa itsekin suosittelemme.
10. Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointia tulee tehdä hakukoneen käyttäjiä varten, ei hakukonetta varten. Sisällöllinen hakukoneoptimointi tulee korostumaan, sillä Google arvottaa ihmisille oikeasti hyödyllistä sisältöä ja rankaisemaan pelkästään hakukonetta varten optimoituja sivuja. Sisältöjen tulee siis vastata aidosti hakukoneen käyttäjän kysymykseen ja tarpeeseen. Sivun sisällön tulee olla selkeää ja helppolukuista sekä sisältää ne keywordit, joita hakija käyttää haussaan.
11. Tekoäly
Tekoäly on yksi alan suurista puheenaiheista. Yleinen puheenaihe ja huoli on, tuleeko tekoäly korvaamaan ihmisen sisällöntuottajana, sillä teknologia alkaa olla jo varsin edistynyttä. On hämmästyttävää, mihin esimerkiksi tunnettu ChatGPT-tekoäly jo pystyy, puhumattakaan kuvatuotannosta.
Tekoäly tulee nopeuttamaan etenkin tietoperäisen sisällön tuottamista, sillä se kerää hyvin tehokkaasti tietoa eri lähteistä – tehokkaammin kuin mihin taitavinkaan googlaaja pystyy. Ihmistä kuitenkin tarvitaan edelleen tekstin viimeistelyyn ja sen kuuluisan inhimillisyyden tuomiseen mukaan tekstiin.
Brändin tone-of-voice ja kokemusperäisten sisältöjen, kuten asiakaskokemusten tai -tarinoiden, tuottaminen ovat edelleen asioita, joihin tekoäly ei ole vielä tarpeeksi edistyksellinen. Myös Google on herkkä aavistamaan, jos sisältö on tekoälyn laatimaa – siksi on tärkeää, että sisällöntuottaja pitää huolta sisällön laadukkuudesta ja arvosta hakukoneen käyttäjälle.
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023 ovat mullistavia, eikä digimarkkinoinnin kehitys varmasti jää tähän. Odotamme innolla seuraavan vuosikymmenen trendejä!
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.