Google Analytics 4-konversiot eli maalipisteet

Mitä kannattaa mitata? Tyypillisimmät konversiot eli maalipisteet verkkosivuilla

Google Analytics 4 on maksuton ja oikein määritettynä mittaa erittäin tarkasti kävijäliikennettä ja heidän käyttäytymistä verkkosivuilla. Tärkeä osa määritystä on konversioiden eli tavoiteltujen toiminteiden määritys.

Google Analytics maalipisteet

Mittaaminen ja tulosten todentaminen verkkoanalytiikan, kuten Google Analytics 4, avulla on järkevä tapa kehittää liiketoimintaa oikeaan suuntaan. Oikein määritettynä ja tulkittuna verkkoanalytiikka antaa vastauksia moniin tärkeisiin asioihin. Yksi tärkeimmistä asioista verkkoanalytiikan määrityksessä on liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet.

Osaatko vastata oman sivustosi osalta näihin asioihin? Montako yhteydenottoa tai tarjouspyyntöä olet saanut verkkosivustolta viimeisen kuukauden aikana? Montako uutiskirjetilausta on tullut tässä kuussa? Entä montako chat-keskustelua on käyty tänä vuonna verrattuna viime vuoteen? Kuinka moni jo ostoskoriin tuotteen lisännyt henkilö ei ostakaan mitään verkkokaupastasi?

Halutessasi määritämme Google Analyticsin mittaamaan juuri sinun liiketoiminnallesi tärkeitä asioita. Mietimme yhdessä liiketoimintasi kannalta järkevät maalipisteet. Google Analytics 4 määritystyön jälkeen kaikelle tekemiselle asetetaan selkeä tavoite ja mittarit, kuinka kehitystä seurataan. Usein määritystyössä tarvitaan lisäksi Google Tag Manageria (GTM), jonka avulla mittaamisesta saadaan entistä tarkempaa. Mikäli seurantatarpeet muuttuvat yhtään monimutkaisemmiksi ja sivuston tapahtumia halutaan seurata tarkemmin, Tag Managerin asennus tulee ajankohtaiseksi. GTM:n kautta voidaan helposti määritellä tarkempia seurantoja esimerkiksi vain tietyille sivuille tai tietyn toiminnon (kuten lomakkeen lähetys) suorittaneille.

Konversion määritelmä

Konversio tarkoittaa, että verkkosivuston käyttäjä suorittaa tavoitteeksi määritellyn toiminnon.

Kovat konversiot

Kovat konversiot ovat suoraan yrityksen tuloihin ja keskeisiin liiketoiminnallisiin tavoitteisiin vaikuttavia toimenpiteitä. Ne ovat selkeitä ja mitattavia, ja tuottavat välittömän taloudellisen hyödyn. Esimerkkejä:

  • Tuotteen tai palvelun ostaminen: Asiakas tekee ostoksen verkkosivustolla.
  • Tilausmaksun suorittaminen: Asiakas tilaa maksullisen palvelun tai jäsenyyden.
  • Liidin muuntuminen asiakkaaksi: Potentiaalinen asiakas tekee ostoksen tai sopimuksen.
  • Rekryhakemuksen loppuun asti täyttäminen: Potentiaalinen rekry täyttää ja lähettää rekryhakemuksen.

Pehmeät konversiot

Pehmeät konversiot edistävät käyttäjien sitoutumista ja auttavat heitä etenemään myyntiputkessa kohti lopullista ostopäätöstä. Ne ovat tärkeitä asiakassuhteen rakentamisessa ja potentiaalisten asiakkaiden tunnistamisessa. Esimerkkejä:

  • Ostoskoriin tai suosikkeihin lisäys: Läyttäjä lisää tuotteen ostoskoriin tai suosikkeihin verkkokaupassa.
  • Uutiskirjeen tilaaminen: Käyttäjä tilaa uutiskirjeen saadakseen tietoa tarjouksista ja uutisista.
  • Lataukset: Asiakas lataa pdf-esitteen tai oppaan, mikä voi edistää myöhempiä ostopäätöksiä.
  • Rekisteröityminen ilmaiseen kokeiluun tai webinaariin: Käyttäjä ilmoittautuu ilmaiseen palveluun tai osallistuu informaatiotilaisuuteen.
  • Yhteydenottolomakkeen täyttäminen: Asiakas jättää yhteystietonsa tai esittää kysymyksen, mikä voi avata keskustelun myynnin tai asiakaspalvelun kanssa.
  • Muun lomakkeen täyttäminen: Asiakas täyttää lomakkeen, kuten varaa aika/pyydä tarjous/rekry.
  • Loppuun asti viety chatbot-keskustelu: Asiakas vie keskustelupolun loppuun asti ja hänestä muodostuu myynnille liidi.
  • Siirtyminen ulkoiseen järjestelmään: Henkilö siirtyy esimerkiksi rekryportaaliin tai intra- tai extranettiin.

Lisäkonversiot

Nämä lisäkonversiot voivat tarjota syvempää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat sivustosi ja sen tarjoamien palveluiden kanssa. Ne auttavat myös mittaamaan erilaisia markkinointitoimenpiteiden vaikutuksia ja käyttäjien sitoutumisen astetta. Esimerkkejä:

  • Puhelinnumeron klikkaus: Käyttäjä klikkaa puhelinnumeroa sivustolla, mikä yleensä johtaa suoraan puhelun aloittamiseen mobiililaitteilla.
  • Sähköpostin klikkaus: Käyttäjä klikkaa sähköpostiosoitetta, mikä avaa sähköpostiohjelman luomaan uuden viestin.
  • Yhteystietojen lukeminen: Käyttäjä tutustuu yhteystietoihin verkkosivuilla.
  • Videoiden katselu: Käyttäjä katsoo videon loppuun asti tai tiettyyn merkittävään kohtaan asti sivustolla.
  • Demosovelluksen käyttö: Käyttäjä kokeilee demoversiota tuotteesta tai palvelusta.
  • Tapahtumaan ilmoittautuminen: Käyttäjä ilmoittautuu tapahtumaan tai seminaariin, jota yritys järjestää.
  • Livechat/Chatbot-toiminnon käyttö: Käyttäjä aloittaa keskustelun chat-palvelun kautta.
  • Hintalaskurin tai konfiguraattorin käyttö: Käyttäjä läyttää hintalaskuria tai konfiguraattoria.
  • Kyselyyn tai arvosteluun vastaaminen: Käyttäjä täyttää kyselyn tai jättää arvostelun tuotteesta tai palvelusta.
  • Profiilin päivitys tai tilin luonti: Käyttäjä luo uuden käyttäjätilin tai päivittää olemassa olevan profiilinsa tiedot.
  • Sosiaalisen median toiminnot: Käyttäjä siirtyy johonkin sosiaalisen median kanavaan.
  • Verkkosivuun sitoutuminen: Käyttäjä lukee blogia vähintään 30 sekuntia, viettää aikaa verkkosivuilla vähintään 2 minuuttia tai tekee sivulatauksia vähintään 5.

Tyypillisimmät negatiiviset Google Analytics 4 maalipisteet:

  • Ostoskorin hylkääminen: Käyttäjä lisää tuotteita ostoskoriin, mutta ei suorita ostoa.
  • Tilausperuutukset: Asiakas peruu tilauksen, mikä viittaa tyytymättömyyteen.
  • Uutiskirjeen peruutus: Käyttäjä lopettaa uutiskirjeen tilauksen.
  • Palautukset: Asiakas palauttaa ostetun tuotteen, mikä voi viitata tuotteen ongelmiin.
  • Negatiiviset arvostelut: Asiakas jättää kielteisen arvostelun, mikä voi vaikuttaa muiden kuluttajien ostopäätöksiin.
  • Yhteydenottolomakkeen väärinkäyttö: Käyttäjä täyttää lomakkeen keksityillä tiedoilla.
  • Tietoturvarikkomukset: Käyttäjä kiertää tietoturvatoimenpiteitä.
  • Asiakaspalvelun kielteiset kokemukset: Asiakas raportoi negatiivisia kokemuksia asiakaspalvelusta.
  • 404-sivut: käyttäjä ohjataan rikkinäiselle sivulle.

 

  • blogin luku 30 sek
  • vietetty aika sivustolla
  • sivulatausten määrätavoite, esim. 3 sivulatausta tehty

Voit halutessasi pyytää meiltä maksuttoman lähtötila-analyysin verkkoanalytiikkasi pohjalta. Tämän jälkeen tiedät faktaan pohjautuen, mitä tehdä seuraavaksi ja arvailujen aika on ohi! Hyvin usein lähdemme liikkeelle Google Analytics 4 määritystyöllä ja määritämme muun muassa liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Sisällön mittaaminen

Sisällön mittaaminen

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on parantaa yrityksen myyntiä ja tuottoa. Mutta miten sisältöjä voi mitata ja mistä tietää, saavutetaanko sisällöllä asetetut myynnilliset ja tuotolliset tavoitteet?
Google Analytics ja tietosuoja

Google Analytics ja tietosuoja – GA4 on laillinen ja hyväksytty analytiikan työkalu

Google Analytics ja tietosuoja -ongelmaan on saatu ratkaisu. Palvelua ei tarvitse vaihtaa tietosuojasäädösten takia. Tutustu aiheeseen tarkemmin blogikirjoituksessamme.

5 syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön nyt

Miksi Google Analytics 4 kannatti ottaa käyttöön hyvissä ajoin ennen siirtymää 1.7.2023? Keräsimme artikkeliin viisi hyvää syytä!
Digimarkkinoinnin termit

Digimarkkinoinnin termejä

Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.