Google Analytics maalipisteet

Mitä kannattaa mitata? Tyypillisimmät maalipisteet verkkosivuilla

3.3.2020

Huomioithan että tämä blogi koskee vanhaa versiota Analyticsista! Google Analytics 4 blogipostauksen löydät täältä. Jos tarvitset apua uuden analyticsin käyttöön ottoon, ota yhteyttä.

Google Analytics maalipisteet

Mittaaminen ja tulosten todentaminen verkkoanalytiikan, kuten Google Analyticsin, avulla on järkevä tapa kehittää liiketoimintaa oikeaan suuntaan. Oikein määritettynä ja tulkittuna verkkoanalytiikka antaa vastauksia moniin tärkeisiin asioihin. Yksi tärkeimmistä asioista verkkoanalytiikan määrityksessä on liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet.

Osaatko vastata oman sivustosi osalta näihin asioihin? Montako yhteydenottoa tai tarjouspyyntöä olet saanut verkkosivustolta viimeisen kuukauden aikana? Montako uutiskirjetilausta on tullut tässä kuussa? Entä montako chat-keskustelua on käyty tänä vuonna verrattuna viime vuoteen? Kuinka moni jo ostoskoriin tuotteen lisännyt henkilö ei ostakaan mitään verkkokaupastasi?

Halutessasi määritämme Google Analyticsin mittaamaan juuri sinun liiketoiminnallesi tärkeitä asioita. Mietimme yhdessä liiketoimintasi kannalta järkevät maalipisteet. Google Analytics määritystyön jälkeen kaikelle tekemiselle asetetaan selkeä tavoite ja mittarit, kuinka kehitystä seurataan. Usein määritystyössä tarvitaan lisäksi Google Tag Manageria (GTM), jonka avulla mittaamisesta saadaan entistä tarkempaa. Mikäli seurantatarpeet muuttuvat yhtään monimutkaisemmiksi ja sivuston tapahtumia halutaan seurata tarkemmin, Tag Managerin asennus tulee ajankohtaiseksi. GTM:n kautta voidaan helposti määritellä tarkempia seurantoja esimerkiksi vain tietyille sivuille tai tietyn toiminnon (kuten lomakkeen lähetys) suorittaneille. 

Tyypillisimmät Google Analytics maalipisteet:

  • uutiskirjeen tilaus
  • ostoskoriin lisäys, keskeytynyt ostotapahtuma
  • ostotapahtuma
  • videon katselu x %
  • blogin luku 30 sek
  • vietetty aika sivustolla
  • sivulatausten määrätavoite, esim. 3 sivulatausta tehty
  • yhteydenottolomakkeen täyttö
  • muun lomakkeen täyttö, esim. varaa aika/pyydä tarjous/rekry
  • puhelinnumeron klikkaus
  • sähköpostin klikkaus
  • pdf-materiaalin lataus
  • yhteystietojen lukeminen, eri toimipisteet alueittain voidaan eritellä
  • siirtyminen sosiaalisen median kanaviin
  • livechat/chatbot aloitetut keskustelut, loppuun asti viedyt keskustelut, liidit
  • kirjautuminen intra- tai extranetiin
  • konfiguraattorin käyttö
  • rekryhakemusten lähetys

Voit halutessasi pyytää meiltä ilmaisen lähtötila-analyysin verkkoanalytiikkasi pohjalta. Tämän jälkeen tiedät faktaan pohjautuen, mitä tehdä seuraavaksi ja arvailujen aika on ohi! Hyvin usein lähdemme liikkeelle Google Analytics määritystyöllä ja määritämme muun muassa liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä  blogin kirjoittajaan!

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös muihin blogeihimme

Ota ihmeessä yhteyttä!

Kuinka voimme auttaa?

Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.

Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.

Kaipaatko apua ideointiin? Tai oletko epävarma, siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat juuri sinun tilanteessasi tehokkaimpia? Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.

Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme