Google Analytics -maalipisteet

Mitä kannattaa mitata? Tyypillisimmät maalipisteet verkkosivuilla

Huomioithan, että tämä blogi koskee vanhaa versiota Analyticsista! Google Analytics 4 blogipostauksen löydät täältä. Jos tarvitset apua uuden Analyticsin käyttöönottoon, ota meihin yhteyttä.

Google Analytics maalipisteet

Mittaaminen ja tulosten todentaminen verkkoanalytiikan, kuten Google Analyticsin, avulla on järkevä tapa kehittää liiketoimintaa oikeaan suuntaan. Oikein määritettynä ja tulkittuna verkkoanalytiikka antaa vastauksia moniin tärkeisiin asioihin. Yksi tärkeimmistä asioista verkkoanalytiikan määrityksessä on liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet.

Osaatko vastata oman sivustosi osalta näihin asioihin? Montako yhteydenottoa tai tarjouspyyntöä olet saanut verkkosivustolta viimeisen kuukauden aikana? Montako uutiskirjetilausta on tullut tässä kuussa? Entä montako chat-keskustelua on käyty tänä vuonna verrattuna viime vuoteen? Kuinka moni jo ostoskoriin tuotteen lisännyt henkilö ei ostakaan mitään verkkokaupastasi?

Halutessasi määritämme Google Analyticsin mittaamaan juuri sinun liiketoiminnallesi tärkeitä asioita. Mietimme yhdessä liiketoimintasi kannalta järkevät maalipisteet. Google Analytics määritystyön jälkeen kaikelle tekemiselle asetetaan selkeä tavoite ja mittarit, kuinka kehitystä seurataan. Usein määritystyössä tarvitaan lisäksi Google Tag Manageria (GTM), jonka avulla mittaamisesta saadaan entistä tarkempaa. Mikäli seurantatarpeet muuttuvat yhtään monimutkaisemmiksi ja sivuston tapahtumia halutaan seurata tarkemmin, Tag Managerin asennus tulee ajankohtaiseksi. GTM:n kautta voidaan helposti määritellä tarkempia seurantoja esimerkiksi vain tietyille sivuille tai tietyn toiminnon (kuten lomakkeen lähetys) suorittaneille.

Tyypillisimmät Google Analytics maalipisteet:

  • uutiskirjeen tilaus
  • ostoskoriin lisäys, keskeytynyt ostotapahtuma
  • ostotapahtuma
  • videon katselu x %
  • blogin luku 30 sek
  • vietetty aika sivustolla
  • sivulatausten määrätavoite, esim. 3 sivulatausta tehty
  • yhteydenottolomakkeen täyttö
  • muun lomakkeen täyttö, esim. varaa aika/pyydä tarjous/rekry
  • puhelinnumeron klikkaus
  • sähköpostin klikkaus
  • pdf-materiaalin lataus
  • yhteystietojen lukeminen, eri toimipisteet alueittain voidaan eritellä
  • siirtyminen sosiaalisen median kanaviin
  • livechat/chatbot aloitetut keskustelut, loppuun asti viedyt keskustelut, liidit
  • kirjautuminen intra- tai extranetiin
  • konfiguraattorin käyttö
  • rekryhakemusten lähetys

Voit halutessasi pyytää meiltä ilmaisen lähtötila-analyysin verkkoanalytiikkasi pohjalta. Tämän jälkeen tiedät faktaan pohjautuen, mitä tehdä seuraavaksi ja arvailujen aika on ohi! Hyvin usein lähdemme liikkeelle Google Analytics määritystyöllä ja määritämme muun muassa liiketoiminnan kannalta tärkeät maalipisteet.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Sisällön mittaaminen

Sisällön mittaaminen

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on parantaa yrityksen myyntiä ja tuottoa. Mutta miten sisältöjä voi mitata ja mistä tietää, saavutetaanko sisällöllä asetetut myynnilliset ja tuotolliset tavoitteet?
Google Analytics ja tietosuoja

Google Analytics ja tietosuoja – GA4 on laillinen ja hyväksytty analytiikan työkalu

Google Analytics ja tietosuoja -ongelmaan on saatu ratkaisu. Palvelua ei tarvitse vaihtaa tietosuojasäädösten takia. Tutustu aiheeseen tarkemmin blogikirjoituksessamme.

5 syytä ottaa Google Analytics 4 käyttöön nyt

Miksi Google Analytics 4 kannatti ottaa käyttöön hyvissä ajoin ennen siirtymää 1.7.2023? Keräsimme artikkeliin viisi hyvää syytä!
Digimarkkinoinnin termit

Digimarkkinoinnin termejä

Digitaalisen markkinoinnin parissa käytetään yleisesti monenlaista alan sanastoa. Tämän listan avulla pääset kiinni alan sanastoon.
Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.