Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Oddy SEM hakusanamainonta

Yrittäjät huomio! Paikallisuus ei enää riitä.

Paikalliset kivijalkaliikkeet alkavat olemaan katoava luonnonvara katukuvassa. Ennen hyvä sijainti lähellä asiakkaita riitti. Monilla kivijalkaliikkeillä on oma sitoutunut asiakaskuntansa, mutta tämän asiakaskunnan kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tukea ostopäätökselle haetaan eri kanavista. Uusien sukupolvien vanhetessa tämä kehitys tulee kiihtymään.

Esimerkiksi kuluttaja haluaa ostaa uudet sukset, joten hän menee hakukoneeseen ja etsii tuotteita hakusanalla murtomaasukset. Hän päätyy samantien isoihin verkkokauppoihin tai kansainvälisten toimijoiden verkkopalveluihin. Toinen mahdollinen tilanne. Kiinnostus murtomaahiihtoon on olemassa, mutta harrastusta ei ole vielä aloitettu. Viettäessään aikaa digitaalisessa kanavassa mobiililaitteella kuluttaja törmää sisältömarkkinointiartikkeliin hiihtämisen terveyshyödyistä. Juttu on toteutettu yhteistyössä valtakunnallisen ketjun kanssa ja lukija ohjataan suoraan artikkelista verkkokauppaan tutustumaan tuotteisiin. Paikallinen kivijalkaliike ei tule vastaan hankintaa suunnitellessa.

Kohderyhmä hakee tietoa ja digitaalisista kanavista, mutta monet yritykset eivät siellä vielä tarvittavalla tasolla ole.

Tässä muutama yksinkertaiset kysymykset, joita kannattaa miettiä kilpailutilannetta ajatellen:

  • Toteutatko hakusanamainontaa ja tuoko se tuloksia?
  • Onko verkkosivustollasi tarpeeksi asiakkaan tunnistamisen lähteitä?
  • Ketkä ovat asiakkaitasi ja mistä kanavista heidät tavoittaa?
  • Onko verkkosivustosi mobiiliyhteensopiva?
  • Käytätkö analytiikkaa markkinoissa, myynnissä sekä kohderyhmien määrittelemisessä?

Tulevaisuudessa teknologioiden kehittyessä digitaalisuuden avulla toteutettu kilpailuetu tulee kasvamaan ja kuilu yritysten välillä tulee levenemään entisestään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, mutta nyt alkaa olemaan jo kiire.

Kirjoittaja: Tomi Kytömaa

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tilasta?

Annamme ehdotuksemme yrityksesi digimarkkinoinnin kehittämiseen ILMAISEKSI.

Ota meihin yhteyttä!