Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Löydythän varmasti verkosta?

Yrittäjät huomio! Paikallisuus ei enää riitä, vaan markkinoinnin kannattaa olla monikanavaista ja kohdennettua. Löydythän hakukoneista? Onhan yritysprofiilisi kunnossa? Entä analytiikka?

Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Miksi digitaalinen markkinointi kannattaa?

Paikalliset kivijalkaliikkeet alkavat olemaan katoava luonnonvara katukuvassa. Ennen hyvä sijainti lähellä asiakkaita riitti. Monilla kivijalkaliikkeillä on oma sitoutunut asiakaskuntansa, mutta tämän asiakaskunnan kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tukea ostopäätökselle haetaan eri kanavista. Uusien sukupolvien vanhetessa tämä kehitys tulee kiihtymään ja digitaalinen markkinointi saa vielä enemmän painoarvoa.

Esimerkiksi, jos kuluttaja haluaa ostaa uudet sukset, hän menee hakukoneeseen ja etsii tuotteita hakusanalla murtomaasukset. Hän päätyy samantien isoihin verkkokauppoihin tai kansainvälisten toimijoiden verkkopalveluihin.

Toinen mahdollinen tilanne. Kiinnostus murtomaahiihtoon on olemassa, mutta harrastusta ei ole vielä aloitettu. Viettäessään aikaa digitaalisessa kanavassa mobiililaitteella kuluttaja törmää sisältömarkkinointiartikkeliin hiihtämisen terveyshyödyistä. Juttu on toteutettu yhteistyössä valtakunnallisen ketjun kanssa ja lukija ohjataan suoraan artikkelista verkkokauppaan tutustumaan tuotteisiin. Paikallinen kivijalkaliike ei tule vastaan hankintaa suunnitellessa, mutta digitaalisesta mainonnasta on jäänyt kuluttajalle muistijälki.

Kohderyhmä hakee tietoa ja ratkaisuja digitaalisista kanavista, mutta monet yritykset eivät siellä vieläkään tarvittavalla tasolla ole. 

Tässä muutama yksinkertaiset kysymykset, joita kannattaa miettiä kilpailutilannetta ajatellen:

  • Toteutatko hakusanamainontaa ja tuoko se tuloksia?
  • Onko verkkosivustollasi tarpeeksi asiakkaan tunnistamisen lähteitä?
  • Ketkä ovat asiakkaitasi ja mistä kanavista heidät tavoittaa?
  • Onko verkkosivustosi mobiiliyhteensopiva?
  • Käytätkö analytiikkaa markkinoissa, myynnissä sekä kohderyhmien määrittelemisessä?
  • Tulevaisuudessa teknologioiden kehittyessä digitaalisuuden avulla toteutettu kilpailuetu tulee kasvamaan ja kuilu yritysten välillä tulee levenemään entisestään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, mutta nyt alkaa olemaan jo kiire.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä

Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä

Tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen assistentti markkinointipäällikölle tai muulle markkinoinnin parissa työskentelevälle. Tässä käytännönläheisiä vinkkejä aiheeseen!
Microlearning-sisällöt

Microlearning-sisällöt

Microlearning-sisällöt ovat yhä suositumpia monilla aloilla, kuten yrityskoulutuksessa, markkinoinnissa ja kuluttajasisällöissä. Microlearning vastaa tarpeeseen omaksua tietoa nopeasti ja tehokkaasti.
Sisällöntuotannon trendit 2025

10+1 sisällöntuotannon trendit 2025

Vuosi 2025 tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lue vuoden keskeisistä sisällöntuotannon trendeistä ja niiden merkityksestä yrityksille.
Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025

Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Ulkomainonta blogi

Ulkomainonta tavoittaa ihmiset siellä missä he liikkuvat

Ulkomainonta on tehokas tapa tavoittaa yleisö laajasti eri ympäristöissä. Ulkomainontaa kannattaa hyödyntää osana monikanavaista markkinointikampanjaa.
Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.