Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

18.2.2019
Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Yrittäjät huomio! Paikallisuus ei enää riitä.

Paikalliset kivijalkaliikkeet alkavat olemaan katoava luonnonvara katukuvassa. Ennen hyvä sijainti lähellä asiakkaita riitti. Monilla kivijalkaliikkeillä on oma sitoutunut asiakaskuntansa, mutta tämän asiakaskunnan kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tukea ostopäätökselle haetaan eri kanavista. Uusien sukupolvien vanhetessa tämä kehitys tulee kiihtymään.

Esimerkiksi kuluttaja haluaa ostaa uudet sukset, joten hän menee hakukoneeseen ja etsii tuotteita hakusanalla murtomaasukset. Hän päätyy samantien isoihin verkkokauppoihin tai kansainvälisten toimijoiden verkkopalveluihin. Toinen mahdollinen tilanne. Kiinnostus murtomaahiihtoon on olemassa, mutta harrastusta ei ole vielä aloitettu. Viettäessään aikaa digitaalisessa kanavassa mobiililaitteella kuluttaja törmää sisältömarkkinointiartikkeliin hiihtämisen terveyshyödyistä. Juttu on toteutettu yhteistyössä valtakunnallisen ketjun kanssa ja lukija ohjataan suoraan artikkelista verkkokauppaan tutustumaan tuotteisiin. Paikallinen kivijalkaliike ei tule vastaan hankintaa suunnitellessa.

Kohderyhmä hakee tietoa ja digitaalisista kanavista, mutta monet yritykset eivät siellä vielä tarvittavalla tasolla ole.

Tässä muutama yksinkertaiset kysymykset, joita kannattaa miettiä kilpailutilannetta ajatellen:

  • Toteu­tatko hakusa­na­mai­nontaa ja tuoko se tuloksia?
  • Onko verk­ko­si­vus­tol­lasi tar­peeksi asiak­kaan tun­nis­ta­misen lähteitä?
  • Ketkä ovat asiak­kai­tasi ja mistä kana­vista heidät tavoittaa?
  • Onko verk­ko­si­vus­tosi mobiiliyhteensopiva?
  • Käytätkö ana­ly­tiikkaa mark­ki­noissa, myyn­nissä sekä koh­de­ryh­mien määrittelemisessä?

Tulevaisuudessa teknologioiden kehittyessä digitaalisuuden avulla toteutettu kilpailuetu tulee kasvamaan ja kuilu yritysten välillä tulee levenemään entisestään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, mutta nyt alkaa olemaan jo kiire.

Kirjoittaja: Tomi Kytömaa

Tutustu myös muihin blogeihimme

Laita meille viestiä!

Tarvitsetko apua mainonnassa ja markkinoinnissa? Haluatko tehdä markkinointia, joka toimii? Kerro tarkemmin, missä tarvitset apua tai jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

Anna Oddyn auttaa!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu palveluihimme
Tutustu asiakkaisiimme