Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Löydythän varmasti verkosta?

Yrittäjät huomio! Paikallisuus ei enää riitä, vaan markkinoinnin kannattaa olla monikanavaista ja kohdennettua. Löydythän hakukoneista? Onhan yritysprofiilisi kunnossa? Entä analytiikka?

Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Miksi digitaalinen markkinointi kannattaa?

Paikalliset kivijalkaliikkeet alkavat olemaan katoava luonnonvara katukuvassa. Ennen hyvä sijainti lähellä asiakkaita riitti. Monilla kivijalkaliikkeillä on oma sitoutunut asiakaskuntansa, mutta tämän asiakaskunnan kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tukea ostopäätökselle haetaan eri kanavista. Uusien sukupolvien vanhetessa tämä kehitys tulee kiihtymään ja digitaalinen markkinointi saa vielä enemmän painoarvoa.

Esimerkiksi, jos kuluttaja haluaa ostaa uudet sukset, hän menee hakukoneeseen ja etsii tuotteita hakusanalla murtomaasukset. Hän päätyy samantien isoihin verkkokauppoihin tai kansainvälisten toimijoiden verkkopalveluihin.

 Toinen mahdollinen tilanne. Kiinnostus murtomaahiihtoon on olemassa, mutta harrastusta ei ole vielä aloitettu. Viettäessään aikaa digitaalisessa kanavassa mobiililaitteella kuluttaja törmää sisältömarkkinointiartikkeliin hiihtämisen terveyshyödyistä. Juttu on toteutettu yhteistyössä valtakunnallisen ketjun kanssa ja lukija ohjataan suoraan artikkelista verkkokauppaan tutustumaan tuotteisiin. Paikallinen kivijalkaliike ei tule vastaan hankintaa suunnitellessa, mutta digitaalisesta mainonnasta on jäänyt kuluttajalle muistijälki.

Kohderyhmä hakee tietoa ja ratkaisuja digitaalisista kanavista, mutta monet yritykset eivät siellä vieläkään tarvittavalla tasolla ole. 

Tässä muutama yksinkertaiset kysymykset, joita kannattaa miettiä kilpailutilannetta ajatellen:

  • Toteutatko hakusanamainontaa ja tuoko se tuloksia?
  • Onko verkkosivustollasi tarpeeksi asiakkaan tunnistamisen lähteitä?
  • Ketkä ovat asiakkaitasi ja mistä kanavista heidät tavoittaa?
  • Onko verkkosivustosi mobiiliyhteensopiva?
  • Käytätkö analytiikkaa markkinoissa, myynnissä sekä kohderyhmien määrittelemisessä?
  • Tulevaisuudessa teknologioiden kehittyessä digitaalisuuden avulla toteutettu kilpailuetu tulee kasvamaan ja kuilu yritysten välillä tulee levenemään entisestään. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, mutta nyt alkaa olemaan jo kiire.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.