Markkinoinnin mittaaminen. Tiedätkö mitä mittaat?

Tiedätkö mitä mittaat?

Se, mitä mittaamme vaikuttaa tuloksiin. Markkinointi tarvitsee tarkoitukseen soveltuvat liiketoiminnalliset mittarit (KPI), joiden perusteella esimerkiksi mainontaa mitataan kanavakohtaisesti.

Markkinoinnin mittaaminen

Markkinoinnin mittaaminen ja tavoitteet

”Kokeilimme kanavaa x ja saimme sieltä oikein hyviä tuloksia.”

”Ai jaa? Me laitoimme ison kasan euroja samaan kanavaan, emmekä saaneet sieltä ollenkaan kauppaa. Millaisia tuloksia sieltä tavoittelitte?”

”No en oikein tiedä, kauppaa sieltä ei ainakaan tullut.”

Kuulostaako yllä oleva keskustelu tutulle? Se, mitä mittaamme vaikuttaa tuloksiin.

Markkinoinnille pitää olla asetettu tarkoitukseen soveltuvat liiketoiminnalliset mittarit (KPI), joiden perusteella esimerkiksi mainontaa mitataan kanavakohtaisesti.

Yläpuolella oleva esimerkki voisi olla vaikka autokaupan esittelypäivästä:

Asiakas A:n tapahtumassa esitellään vaihtoautoja. Tapahtumassa käy asiakkaita ja kauppaa tehdään hyvin. Vaihtoautoista ollaan totuttu tekemään nopeita ostopäätöksiä.

Asiakas B:n esittelee tapahtumassa premium-autoja hänen tavoitteensa on saada tapahtumaan paikan päälle ostajia, joiden varallisuus mahdollistaa auton hankinnan. Tapahtumassa käy asiakkaita ja kuohuva tekee kauppaansa. Kauppoja ei kuitenkaan synny suoraan, vaan asiakkaat haluavat harkita päätöstä.

Vaihtoehdossa A oikea tapa on mitata tapahtumapäivänä syntyneitä kauppoja. Vaihtoehdossa B taas kannattaa mitata saatujen yhteystietojen ja tarjouspyyntöjen määrää. Vaihtoehdossa A mitataan suoria ostoja ja kampanjassa on ns. taktiset lyhyen aikavälin tavoitteet. Vaihtoehdossa B on kyseessä brändilliset pitkän aikavälin tavoitteet.

Asettamalle kampanjalle sille sopivat tavoitteet saadaan hyvinkin erilaisia tuloksia. Väitän, että suuri osa eri kanavien toimimattomuudesta/toimivuudesta johtuu siitä, että tekemiselle ollaan asetettu vääränlaiset mittarit. Täysin samanlaiset tilanne on myös verkkosivujen kautta tapahtuvalla liiketoiminnalla. Myös siellä on tärkeää tietää, mitä mitataan ja millaisia johtopäätöksiä tuloksista tehdään. Jotta verkkosivuilla tapahtuvaa toimintaa voidaan mitata, pitää verkkosivuanalytiikan olla kunnossa.

Mittaaminen ja verkkosivuanalytiikka

Jotta verkkosivulla tapahtuvaa toimintaa pystytään mittaamaan, pitää olla asennettuna analytiikkatyökalu. Käytetyin analytiikkatyökalu on ilmainen Google Analytics. Analyticsin avulla pystytään mittaamaan mm. mistä lähteistä verkkosivuille tullaan, millä sivuilla vietetään aikaa, millainen on kävijän maantieteellinen sijainti, sosiodemografia ja millaisia konversioita sivustolta saadaan. Yleensä konversiot ovat ostoja, tarjouspyyntöjä tai esitteen latauksia. Nämä ovat selkeitä mitattavia tapahtumia verkkosivustolla, jolle voidaan mitata konversion hankintakustannus.

Jotta konversioita pystytään mittaamaan pitää sivustolle olla asennettu mittapisteitä. Mittapisteen laukeaminen tulkitaan analytiikassa halutuksi toimenpiteeksi eli konversioksi. Mittapistetagien asentamiseen suosittelemme käytettävän työkalua nimeltä Google Tag Manager. Tag Managerilla hallinnoidaan ja muokataan mittapisteitä sivuston sisällä. Työkalu asennetaan verkkosivulle kerran ja tämän jälkeen muutoksia voidaan tehdä sen kautta, eikä tarvitse olla aina yhteydessä verkkosivujen ylläpitäjään. Tämä nopeuttaa työtä ja säästä kustannuksia.

Analytiikka mahdollistaa verkkosivujen sisällöllisen kehittämisen ja mainonnan tehokkuuden mittaamisen. Toimiva analytiikka on pohja, jonka päälle aloitetaan rakentamaan digitaalista markkinointia. Tuloksia ei tarvitse arvailla, vaan ne saadaan mitattua tarkasti.

Jatkuva optimointi ja tuloksien seuranta

Parhaimmillaan digitaalinen markkinointi on jatkuvaa tekemistä. Kun analytiikka on kunnossa pystytään verkkosivuliikenteestä saaman irti tietoa, jonka pohjalta pystytään kehittämään verkkosivustoa. Esimerkiksi nähdään, millaiset sisällöt houkuttelevat kävijöitä ja mitkä laskeutumissivut aktivoivat kävijän ottamaan yhteyttä ja tekemään ostopäätöksen. Lisäksi analytiikka auttaa selvittämään verkkosivustolta ”pullonkauloja”, joista poistumisprosentti on korkea. Saatua tietoa pystytään hyödyntämään myös läpi liiketoiminnan. Yksi esimerkki on arvioida tuotteen tai palvelun kysyntää, sen mukaan paljonko kyseinen osio verkkosivuilla kerää kävijöitä.

Maksetulla mainonnalla haetaan monessa tapauksessa haluttua konversioita. Konversio saattaa olla esimerkiksi yhteydenotto, tarjouspyyntö tai ostotapahtuma. Kun analytiikka on asennettu, mainonnan osalta pystytään mittaamaan, mistä kanavista halutta kävijä on tullut ja päätyykö käynti konversioon. Näin voidaan laskea konversiolle hinta ja optimoida liikennettä kanavakohtaisesti kohti konversioita ja vertailla niitä keskenään. Vertailu, testaus ja optimointi on jatkuvaa tekemistä ja yleensä parhaimpaan tulokseen päästä pitkäjänteisellä tekemisellä ja yhteistyöllä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä Oddyn ammattilaisiin.

Laura Nevasalo Oddy

Laura Nevasalo

Commercial & Client Director

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikä on Google Analytics 4

Mikä on Google Analytics 4

Google Analytics 4 ei ole vain uusin päivitys Analyticsiin, vaan se tuo mukanaan täysin uusia ominaisuuksia, kuten uuden tavan mitata asioita tapahtumiin perustuen.
Google Data Studio (Google Looker Studio)

Google Looker Studio ja sen hyödyt

Google Looker Studio (ent. Data Studio) on työkalu, jonka avulla luodaan helposti ymmärrettäviä ja visuaalisesti hienon näköisiä raportteja. Tutustu Looker Studion hyötyihin!
Oddy yhteistyö

Näin yhteistyö käynnistyy ja kehittyy step-by-step kohti hyviä tuloksia

Yhteistyö käynnistyy usein hakusanamainonnalla ja retargetoinnilla. Tekemistä seurataan ja kehitetään jatkuvasti. Lue step-by-step etenemisestä!
Markkinoinnin mittaaminen

Markkinoinnin mittaaminen. Tiedätkö mitä mittaat?

Se, mitä mittaamme, vaikuttaa tuloksiin. Markkinoinnille pitää olla asetettu tarkoitukseen soveltuvat liiketoiminnalliset mittarit. Lue lisää!
Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi

Kivijalkaliikkeen digitaalinen markkinointi muuttuu, ole mukana muutoksessa. Lue vinkkejä, toimi ja selätä digivelkasi koventuvassa kilpailutilanteessa.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.