Millainen sisältö toimii somessa?

10 vinkkiä yrityksen somesisältöihin

Kuulostaako tutulta tilanteelta: yrityksen sometilit ovat olleet taas pitkään hiljaa ja pitäisi julkaista jotakin sisältöä, mutta et tiedä mitä? Lue vinkkimme suosituista somen postaustyypeistä ja nappaa parhaat ideat toteutukseen.

Millainen sisältö pärjää somessa? 10 vinkkiä yrityksen somesisältöihin

Vastaa lukijoiden tarpeeseen

Kaiken tekemisen keskiössä somessakin on tuottaa lukijaa ja asiakasta kiinnostavaa sisältöä. Mieti, mistä lukijasi haluavat kuulla? Mikä heitä kiinnostaa? Tiedätkö mistä syystä yrityksenne, tuotteenne tai palvelunne somekanavia seurataan? Haluavatko seuraajat vinkkejä, hauskuutusta vai inspiraatiota? Vai kenties ajankohtaisia uutisia? Vai ovatko he kenties tulleet oppimaan jotain?

Tuntemalla yleisösi tiedät paremmin, mistä kertoa. Lue myös 6 vinkkiämme, miten tuotat asiakasta kiinnostavaa sisältöä.

Puhutteletko lukijaa vai puhutko itsestäsi?

Somessa monet suuret brändit harvemmin puhuvat itsestään. Sen sijaan he kertovat tarinoita, tarjoavat merkityksiä ja tunteita aihepiirin ympäriltä.

Farkkuja myydessä harvemmin kerrotaan niiden ominaisuuksista. Parhaimmillaan puheenaiheena ovat tunteet, jotka syntyvät, kun farkut ovat käyttäjän elämässä mukana. Tai sitten tietyn, juuri näitä farkkuja käyttävien ryhmän kulttuuri.

Millainen teidän yrityskulttuurinne tai tuotteen kulttuuri voisi olla? Miten siitä voisi kertoa? Puhutaan vaikkapa laadukkuudesta. Pelkästään toteamalla, että tuote on laadukas herätetään harvoin mielenkiintoa. Mutta kääntämällä keskustelu siihen, mitä laadukkuus kenellekin merkitsee tai mitkä ovat syyt, miksi laadukkuus on tärkeää, on jo kiinnostavampaa.

Some on vuorovaikutusta

Some on sosiaalinen media. Kysele, aktivoi ja kommunikoi seuraajien kanssa. Älä pelkää tarttua vaikeisiinkaan puheenaiheisiin, vaan nosta ajankohtaiset ja keskustelua herättävät asiat esiin. Mikä olisikaan parempi paikka kerätä vaikkapa tuotepalautetta?

Voitko nostaa vaikkapa asiakaspalautteen yhdeksi postausaiheeksi? Vaikeisiinkin palautteisiin voi vastata ja nostaa esiin. Se antaa rohkean kuvan, jos yritys myöntää mokanneensa tai tiedostavansa, että jossakin asiassa voisi toimia paremmin. Yritysten läpinäkyvyys, ekologisuus ja arvot puhututtavat somessa etenkin nyt.

Kerro perusaiheista

Usein voi olla, että aiheita sosiaaliseen mediaan lähdetään miettimään liian kaukaa tai epäolennaisuuksista. Älä siis unohda perusaiheita. Mikä tekee teistä teidät? Vain teidän yrityksenne voi kertoa siitä mitä te olette. Miksi siis plagioida muita?

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että noin kolme perusaihetta on hyvä olla jatkuvassa postausrotaatiossa. Aiheet voivat olla laajoja kattoteemoja, kuten vaikkapa tuotteet, tiedotus, inspirointi tai behind-the-scenes-postaukset. Markkinoinnin vuosikello on hyvä paikka laittaa näitä postausaiheita ja asioita ylös, etteivät ne unohdu.

Käytä yrityksesi tyyliin sopivia vaikuttajia

Parhaita lähettiläitä someen ovat vaikuttajat. Yhteistyöpostaukset ovat siitä hyviä, että ne tavoittavat tuplasti, kun sisältöjä tulee sekä yrityksen, että vaikuttajan tilille. On hyvä löytää juuri teidän yrityksellenne sopiva vaikuttaja, jotta yhteistyö on luontevaa ja uskottavaa.

Vaikuttajayhteistyöt ovat tyypillisesti hieman aikaa vievempiä projekteja, mutta usein sen arvoisia, kunhan homma on saatu rullaamaan. Vaikuttajat ovat usein myös mukana natiivimainonnan kampanjoissa.

Käytä uusimpia formaatteja

Eri somekanavien aallonharjalla oleminen on tärkeää. Kannattaa ottaa rohkeasti erilaisia uusia formaatteja käyttöön. Esimerkiksi Instagramin uusimpien ominaisuuksien, kuten vaikkapa reelsien, tavoittavuus algoritmeista johtuen nykyisin jo on paljon laajempaa kuin tavallisten kuvapostauksien.

Muista arvonnat ja muut aktivoinnit

Arvonnat voivat tuntua kuluneilta, mutta ne toimivat ja tuovat helposti uusia lukijoita mukaan. Vaikka osa lähteekin arvonnan jälkeen pois seuraajista, on ainakin muistijälki luotu näiden ihmisten mieliin. Sitä ei kannata aliarvioida.

Somealustoilla on paljon aktivoivia formaatteja, kuten kyselyitä, slidereita, emoji-kommentointeja ja muita toimintoja ja efektejä, joita kannattaa hyödyntää. Myös formaaliempien yritysten kannattaa kokeilla rohkeasti, ne eivät ole vain nuorten juttu!

Seuraa statistiikkaa ja hyödynnä se

Jotta voit tietää, millaiset sisällöt toimivat, mistä lukijasi pitävät ja mistä ja mihin aikaan he liikkuvat somessa, on seurattava lukuja ja statistiikkaa. Seuraamalla sitä, mitkä postaukset ovat keränneet parhaimmat tykkäykset, katselukerrat tai tallennukset, tiedät tuottaa lisää samanlaista sisältöä.

Buustaa postauksia

Älä turhaan pelkää maksettua buustia postauksille. Orgaaninen kattavuus varsinkin Facebookissa ja Instagramissa on vahvasti algoritmeista kiinni, joten pieni rahallinen panostus parhaimmille postauksille on järkevää.

Templateilla ja postausreserveillä nopeutta tekemiseen

Koska someen olisi hyvä postata säännöllisesti, inspiraation iskiessä kannattaa tuottaa useampia postauksia valmiiksi varastoon ja jakaa ne sitten pidemmälle aikavälille. Postausreservi, eli valmis varasto ennakkoon hiottuja tekstejä suoraan postaamista varten, on hyvä olla olemassa muutenkin. Samoja aiheita kannattaa kerrata vuoden mittaan, joten samoilla teksteillä voi tuottaa useampia postauksia hieman varioiden.

Samoin kuvapankki valmiiksi somekokoon editoituja kuvia on hyvä olla olemassa. Kuvapankin lisäksi todella näppäriä ovat valmiit brändin mukaiset kuvapohjat, eli templatet. Templaatteihin on tehty valmiiksi paikat vaihtuville kuville ja teksteille, jolloin niitä on helppo käyttää ja somekanavien ilme pysyy yhtenäisenä ja brändin näköisenä.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Anna-Maria Hokkanen

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Graafisen suunnittelun 10 trendiä

Mitä trendejä graafisessa suunnittelussa on ollut viime vuosina? Lue 10 tämän hetken trendiä, jotka auttavat sinua ja yritystäsi pysymään kilpailukykyisenä.
Pk-yritysten brändimarkkinointi

Miksi pk-yrityksen kannattaa tehdä brändimarkkinointia?

Brändi on mielikuva yrityksestä asiakkaan ja kuluttajan silmissä. Brändimarkkinointi on strateginen investointi, joka voi tuoda merkittävää hyötyä myös pienille ja keskisuurille yrityksille.
B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.
infografiikka koristekuva

Infografiikka kommunikoi monimutkaiset asiat visuaalisesti

Infografiikan tärkein tavoite on selkeys, ja sen tehtävänä on selkeyttää monimutkaista viestiä. Infografiikan avulla teet datasta ymmärrettävää.
Somen vuosikello

Miksi somen vuosikellon tekeminen kannattaa?

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen sometekemiseen. Tässä postauksessa käsittelemme, miksi somen vuosikello on niin tärkeä ja mitä sillä saavutetaan.
Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.