Millainen sisältö toimii somessa?
10 vinkkiä yrityksen somesisältöihin
Kuulostaako tutulta tilanteelta: yrityksen sometilit ovat olleet taas pitkään hiljaa ja pitäisi julkaista jotakin sisältöä, mutta et tiedä mitä? Lue vinkkimme suosituista somen postaustyypeistä ja nappaa parhaat ideat toteutukseen.
Avainsanat:
Vastaa lukijoiden tarpeeseen
Kaiken tekemisen keskiössä somessakin on tuottaa lukijaa ja asiakasta kiinnostavaa sisältöä. Mieti, mistä lukijasi haluavat kuulla? Mikä heitä kiinnostaa? Tiedätkö mistä syystä yrityksenne, tuotteenne tai palvelunne somekanavia seurataan? Haluavatko seuraajat vinkkejä, hauskuutusta vai inspiraatiota? Vai kenties ajankohtaisia uutisia? Vai ovatko he kenties tulleet oppimaan jotain?
Tuntemalla yleisösi tiedät paremmin, mistä kertoa. Lue myös 6 vinkkiämme, miten tuotat asiakasta kiinnostavaa sisältöä.
Puhutteletko lukijaa vai puhutko itsestäsi?
Somessa monet suuret brändit harvemmin puhuvat itsestään. Sen sijaan he kertovat tarinoita, tarjoavat merkityksiä ja tunteita aihepiirin ympäriltä.
Farkkuja myydessä harvemmin kerrotaan niiden ominaisuuksista. Parhaimmillaan puheenaiheena ovat tunteet, jotka syntyvät, kun farkut ovat käyttäjän elämässä mukana. Tai sitten tietyn, juuri näitä farkkuja käyttävien ryhmän kulttuuri.
Millainen teidän yrityskulttuurinne tai tuotteen kulttuuri voisi olla? Miten siitä voisi kertoa? Puhutaan vaikkapa laadukkuudesta. Pelkästään toteamalla, että tuote on laadukas herätetään harvoin mielenkiintoa. Mutta kääntämällä keskustelu siihen, mitä laadukkuus kenellekin merkitsee tai mitkä ovat syyt, miksi laadukkuus on tärkeää, on jo kiinnostavampaa.
Some on vuorovaikutusta
Some on sosiaalinen media. Kysele, aktivoi ja kommunikoi seuraajien kanssa. Älä pelkää tarttua vaikeisiinkaan puheenaiheisiin, vaan nosta ajankohtaiset ja keskustelua herättävät asiat esiin. Mikä olisikaan parempi paikka kerätä vaikkapa tuotepalautetta?
Voitko nostaa vaikkapa asiakaspalautteen yhdeksi postausaiheeksi? Vaikeisiinkin palautteisiin voi vastata ja nostaa esiin. Se antaa rohkean kuvan, jos yritys myöntää mokanneensa tai tiedostavansa, että jossakin asiassa voisi toimia paremmin. Yritysten läpinäkyvyys, ekologisuus ja arvot puhututtavat somessa etenkin nyt.
Kerro perusaiheista
Usein voi olla, että aiheita sosiaaliseen mediaan lähdetään miettimään liian kaukaa tai epäolennaisuuksista. Älä siis unohda perusaiheita. Mikä tekee teistä teidät? Vain teidän yrityksenne voi kertoa siitä mitä te olette. Miksi siis plagioida muita?
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että noin kolme perusaihetta on hyvä olla jatkuvassa postausrotaatiossa. Aiheet voivat olla laajoja kattoteemoja, kuten vaikkapa tuotteet, tiedotus, inspirointi tai behind-the-scenes-postaukset. Markkinoinnin vuosikello on hyvä paikka laittaa näitä postausaiheita ja asioita ylös, etteivät ne unohdu.
Käytä yrityksesi tyyliin sopivia vaikuttajia
Parhaita lähettiläitä someen ovat vaikuttajat. Yhteistyöpostaukset ovat siitä hyviä, että ne tavoittavat tuplasti, kun sisältöjä tulee sekä yrityksen, että vaikuttajan tilille. On hyvä löytää juuri teidän yrityksellenne sopiva vaikuttaja, jotta yhteistyö on luontevaa ja uskottavaa.
Vaikuttajayhteistyöt ovat tyypillisesti hieman aikaa vievempiä projekteja, mutta usein sen arvoisia, kunhan homma on saatu rullaamaan. Vaikuttajat ovat usein myös mukana natiivimainonnan kampanjoissa.
Käytä uusimpia formaatteja
Eri somekanavien aallonharjalla oleminen on tärkeää. Kannattaa ottaa rohkeasti erilaisia uusia formaatteja käyttöön. Esimerkiksi Instagramin uusimpien ominaisuuksien, kuten vaikkapa reelsien, tavoittavuus algoritmeista johtuen nykyisin jo on paljon laajempaa kuin tavallisten kuvapostauksien.
Muista arvonnat ja muut aktivoinnit
Arvonnat voivat tuntua kuluneilta, mutta ne toimivat ja tuovat helposti uusia lukijoita mukaan. Vaikka osa lähteekin arvonnan jälkeen pois seuraajista, on ainakin muistijälki luotu näiden ihmisten mieliin. Sitä ei kannata aliarvioida.
Somealustoilla on paljon aktivoivia formaatteja, kuten kyselyitä, slidereita, emoji-kommentointeja ja muita toimintoja ja efektejä, joita kannattaa hyödyntää. Myös formaaliempien yritysten kannattaa kokeilla rohkeasti, ne eivät ole vain nuorten juttu!
Seuraa statistiikkaa ja hyödynnä se
Jotta voit tietää, millaiset sisällöt toimivat, mistä lukijasi pitävät ja mistä ja mihin aikaan he liikkuvat somessa, on seurattava lukuja ja statistiikkaa. Seuraamalla sitä, mitkä postaukset ovat keränneet parhaimmat tykkäykset, katselukerrat tai tallennukset, tiedät tuottaa lisää samanlaista sisältöä.
Buustaa postauksia
Älä turhaan pelkää maksettua buustia postauksille. Orgaaninen kattavuus varsinkin Facebookissa ja Instagramissa on vahvasti algoritmeista kiinni, joten pieni rahallinen panostus parhaimmille postauksille on järkevää.
Templateilla ja postausreserveillä nopeutta tekemiseen
Koska someen olisi hyvä postata säännöllisesti, inspiraation iskiessä kannattaa tuottaa useampia postauksia valmiiksi varastoon ja jakaa ne sitten pidemmälle aikavälille. Postausreservi, eli valmis varasto ennakkoon hiottuja tekstejä suoraan postaamista varten, on hyvä olla olemassa muutenkin. Samoja aiheita kannattaa kerrata vuoden mittaan, joten samoilla teksteillä voi tuottaa useampia postauksia hieman varioiden.
Samoin kuvapankki valmiiksi somekokoon editoituja kuvia on hyvä olla olemassa. Kuvapankin lisäksi todella näppäriä ovat valmiit brändin mukaiset kuvapohjat, eli templatet. Templaatteihin on tehty valmiiksi paikat vaihtuville kuville ja teksteille, jolloin niitä on helppo käyttää ja somekanavien ilme pysyy yhtenäisenä ja brändin näköisenä.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.