Ohjaava natiivimainonta

kannattavampaa kuin perinteinen sisältömainonta

Ohjaava natiivimainonta on kannattavampaa kuin perinteinen sisältömainonta

Natiivimainonta on erittäin kovaa vauhtia yleistyvä mainontamuoto. Natiivimainos on artikkelinomainen mainosmuoto, jonka ulkomuoto ja sisältö ovat linjassaan sivuston muun sisällön kanssa. Natiivimainos voi olla esimerkiksi artikkeli, video, tutkimus tai referenssicase. Useimmiten natiivimainos muodostuu kuvasta, otsikosta ja lyhyestä ingressitekstistä. Mainosta klikattaessa siirrytään joko mainostajan omalle verkkosivulle tai sisältö on voitu tuoda itse median sisään.

Miten ohjaava natiivimainos eroaa perinteisestä sisältömainoksesta?

Natiivimainonta voidaan jakaa kahteen päätyyppiin: ohjaavaan natiivimainokseen ja sisältömainokseen eli brändätyksi, premium-natiivimainokseksi. Ohjaava natiivimainos näkyy osana hakutuloksia, uutisvirtaa, sisältösuosituksia tai muuta medialle ominaista sisältöjen listaustapaa. Ohjaavan natiivimainonnan tavoitteena on ohjata kuluttaja pois alkuperäiseltä sivustolta mainostajan oman sisällön pariin. Premium sisältömainos puolestaan julkaistaan julkaisijan sivustolla samanmuotoisena muun sisällön kanssa eikä käyttäjää ohjata sivustolta pois mainostajan omalle sivulle. Natiivimainokset tulee aina erottaa tunnistein journalistisesta sisällöstä, tämän vuoksi natiivimainoksen yhteydessä näkee usein tekstin ”Mainos” tai ”Kaupallinen yhteistyö”.

Syitä, miksi ohjaava natiivimainonta on kannattavampaa kuin perinteinen sisältömainonta

  1. Hyvä tapa lisätä laadukasta kävijäliikennettä. Hyvä sisältö ei yksin riitä, se tarvitsee lukijoita.
  2. Asiantuntija mielikuva kehittyy laadukkaan sisällön myötä.
  3. Google-löydettävyys paranee.
  4. Saa täysin itse päättää, millaista sisältöä luo.
  5. Mikäli sisältö ei kiinnosta lukijoita, sisältöä voi muokata aina tarvittaessa ja kokeilla erilaisia lähestymistapoja.
  6. Parempi mitattavuus ja verkkoanalytiikan hyödyntäminen helpottuu.
  7. Datan kerääminen mahdollistuu ja sisällön lukijoista voi muodostaa esim. retargetointia varten kohderyhmän.
  8. Lukijalle jää vahvempi muistijälki sisällön tarjonneesta tahosta. Opetat lukijaa käyttämään sivustoasi ja mahdollisesti palaamaan sivustollesi uudelleen koukuttavan ja mielenkiintoisen sisällön vuoksi.
  9. Ei tarvitse valita yhtä täsmämediaa mainokselle, vaan voi hyödyntää kaikki suomalaiset tavoittavat natiivimainosverkostot.
  10. Klikkihinnoitteinen ohjaava natiivimainonta on kustannustehokasta sisällön jakamista oikealle kohderyhmälle.

Kirjoittaja: Jenna Leino

AVAINSANAT:   

Uppoudu lisää aiheeseen

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako natiivimainonta? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion yrityksesi digitaalisen markkinoinnin tilasta?

Annamme ehdotuksemme yrityksesi digimarkkinoinnin kehittämiseen ILMAISEKSI.

Ota meihin yhteyttä!