Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

Millaista sisältöä yrityksen kannattaa tuottaa someen?

Näiden kymmenen teeman ja aiheen avulla voit rakentaa yrityksellesi monipuolisen ja kiinnostavan sosiaalisen median strategian, joka houkuttelee seuraajia ja vahvistaa yrityksen asemaa alan asiantuntijana. Suosittelemme myös tekemään konkreettisen sosiaalisen median suunnitelman, joka ohjaa tekemistä.

B2B sisällöntuotanto

10 teemaa, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia

  1. Alan uutiset ja trendaavat aiheet

    • Jaa ajankohtaisia uutisia ja analyyseja omalta toimialaltasi.
    • Kommentoi ja analysoi alan trendejä ja kehityssuuntia.

  2. Asiantuntija-artikkelit ja blogipostaukset

    • Kirjoita artikkelisisältöjä ja blogipostauksia, jotka tarjoavat arvoa someseuraajillesi.
    • Käsittele alan haasteita ja tarjoa ratkaisuja.

  3. Caset, referenssit ja asiakastarinat

    • Jaa yksityiskohtaisia kuvauksia onnistuneista projekteista ja asiakasyhteistyöstä.
    • Esittele, miten tuotteesi tai palvelusi ovat auttaneet asiakkaita saavuttamaan tavoitteensa.

  4. Webinaarit ja tapahtumat

    • Mainosta alaa koskevia webinaareja, seminaareja ja messutapahtumia.
    • Jaa tallenteita ja kohokohtia menneistä tapahtumista.

  5. Tuotteen tai palvelun esittely

    • Jaa yksityiskohtaisia tietoja tuotteistasi ja palveluistasi.
    • Kerro uusista ominaisuuksista, päivityksistä ja innovaatioista.

  6. Opetus- ja ohjemateriaalit

    • Tarjoa oppaita, e-kirjoja ja whitepapereita.
    • Luo käyttöoppaita, FAQ-videoita ja muuta informatiivista sisältöä.

  7. Yrityskulttuuri ja tiimi

    • Jaa kuvia ja tarinoita yrityksen arjesta, tapahtumista ja tiimistä.
    • Esittele työntekijöitä ja heidän roolejaan yrityksessä. Esittelyt voivat tuoda myös persoonaa vapaammin esille.

  8. Asiakaspalautteet ja suositukset

    • Jaa asiakkaiden antamaa palautetta ja suosituksia.
    • Kiitä asiakkaita yhteistyöstä ja uskollisuudesta.

  9. Yhteiskuntavastuu, kestävä kehitys ja vastuullisuus

    • Kerro yrityksen ympäristö- ja yhteiskuntavastuuhankkeista.
    • Jaa tietoa kestävän kehityksen tavoitteista ja saavutuksista.
    • Jaa käytännön asioita, miten vastuullisuus näkyy yrityksen toiminnassa.

  10. Alan tutkimukset ja omat analyysit

    • Julkaise omia tutkimuksia ja analysoi niiden tuloksia.
    • Jaa mielenkiintoisia tilastoja ja dataa alalta.

Muutama extravinkki sosiaalisen median sisällöntuotantoon

Postauspohjat eli templatet

Kun sosiaaliseen mediaan tekee postauksia, on yhtenäinen ilme tärkeä, että uskottavuus ja luotettavuus rakentuvat. Usein sosiaalisen median postauksia varten tuotetaan kymmenkunta erilaista templatea eli postauspohjaa, joihin on helppo ja nopea vaihtaa kuvaa ja tekstiä, niin että yhtenäinen visuaalinen ilme säilyy.

Kuvapankki

Mikäli yrityksellä ei ole omaa kuvapankkia, kannattaa graafisen silmän omaavaa ammattilaista hyödyntää kuvapankin kokoamiseen. Ilmaisia kuvia on tarjolla pilvin pimein ja ammattilainen osaa valita yhteen sointuvat kuvat jatkokäyttöä varten. Lue myös blogimme, kuinka valita kuvia verkkosivuille.

Videot

Videoita toivotaan erityisesti somekanaviin koko ajan lisää. Somekanavissa videoiden laatu ei tarvitse olla huippua ja lyhyet videot toimivat hyvin. Sosiaaliseen mediaan kannattaa yhdistellä vaihdellen kuvaa ja videota tekstin kylkeen.

Mitattavuus

Kaikkea tekemistä kannattaa mitata. Mitkä postaukset ovat saaneet paljon näkyvyyttä ja klikkejä, ovat perusstatistiikkaa, jota olisi syytä seurata jatkuvasti. Tämän lisäksi, mikäli mitattavuus on määritetty oikein, pystytään näkemään aina verkkokauppaostokseen asti sometekemisen toimivuus.

Tykkäykset, kommentit ja jaot

Jotta somepostaukset lähtevät leviämään tehokaasti, on tykkäysten, kommenttien ja jakojen määrällä merkitystä. Oma henkilökunta kannattaa valjastaa mukaan sometekemiseen ja pyytää heitä tykkäilemään, kommentoimaan ja jakamaan.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogipostauksiimme aiheesta

B2B sisällöntuotanto

Vinkit B2B-yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoon

B2B-yrityksille sosiaalisen median sisällöntuotanto voi olla erinomainen tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, lisätä näkyvyyttä ja rakentaa asiantuntijastatusta. Tässä blogissa on listattu teemoja, joista B2B-yrityksen tyypillisesti kannattaa tehdä somepostauksia.

Tehokkaampaa mainontaa bannerien A/B-testauksella

Paranna bannerimainonnan tehokkuutta A/B-testauksen avulla. Ajamalla useampaa eri mainosaineistoa samaan aikaan näet helposti erot niiden tuloksissa ja voit tehdä oikeita johtopäätöksiä tulevia aineistoja ajatellen.

Ammattilainen avuksi sisällöntuotantoon – 5 tapaa, joilla hyödyt ulkoisen sisällöntuottajan tuesta

Ulkoinen sisällöntuottaja suunnittelee ja toteuttaa sisältöjä, joiden avulla tulet löydetyksi verkosta ja tarjoat kiinnostavaa ja informatiivista tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.

Mitä Oddyn ja asiakkaan välisessä tutustumispalaverissa tapahtuu?

Maksuttomassa tutustumispalaverissa asiantuntijamme kartoittavat digimarkkinoinnin toiveitasi ja tarpeitasi, jotta voimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla.
Analytiikan määrittely koristekuva

Miksi verkkosivuston analytiikkaa tarvitaan?

Opi ymmärtämään, mitä yrityksesi verkkosivuston analytiikan määrittely tarkoittaa käytännössä ja miksi analytiikkaa ylipäätään tarvitaan.
Google Performance Max

Ovatko Google Perfomance Max -kampanjat oikeasti tehokkaita?

Google Performance Max on uusi mainontaratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden maksimoida mainoskampanjoiden suorituskykyä entistäkin helpommin. Tämä kampanjamuoto perustuu tekoälyyn ja koneoppimiseen.

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.