Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimoinnin avulla olet löydettävissä, kun sinua etsitään.
Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on? Hakukoneoptimointi on luonnollisen eli orgaanisen näkyvyyden parantamista hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnin tärkein tavoite on löydettävyys, jonka tarkoituksena on saada verkkosivustolle lisää kävijöitä hakukoneista.
Hakukoneoptimointi (SEO = Search Engine Optimization) on luonnollisen eli orgaanisen näkyvyyden parantamista hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnissa pyritään saamaan verkkosivusi hakutuloksissa mahdollisimman korkealle käyttämättä maksettua mainontaa.
Tämä tehdään optimoimalla sivusto vastaamaan tuotettasi tai palvelujasi kuvaavilla hakusanoilla ja hakulauseilla tehtyjä hakuja parhaalla mahdollisella tavalla. Hakusanat ja hakulauseet ovat niitä termejä, joita ihmiset kirjoittavat Googlen hakukenttään etsiessään tietoa. SEO-optimoinnin tarkoitus on saada verkkosivustolle lisää kävijöitä hakukoneista. Hakukoneissa näkyvyyttä voi parantaa myös hakusanamainonnan (SEM = Search Engine Marketing) keinoin. Hakukoneoptimointi tukee erittäin hyvin maksettua hakusanamainontaa.
Hakukoneoptimointi luo vakaan pohjan sisällön ja verkkopalvelun suunnitteluun
Hakukoneoptimointi perustuu sekä sivuston sisällön että teknisen toteutuksen huomioimiseen. Hakukoneet nostavat parhaille sijoituksille sivustot, joista käyttäjät pitävät, ja joilla on tarjota laadukasta sisältöä. Sivuston on oltava myös teknisesti oikeaoppisesti ja turvallisesti rakennettu. SEO-työ on jatkuvaa ja pitkäjänteistä tekemistä. Verkkopalvelu on suunniteltava, toteutettava ja ylläpidettävä siten, että hakukoneet löytävät palvelun mahdollisimman tehokkaasti ja osaavat lukea sivuston sisältöä tehokkaasti. Tärkeintä kuitenkin on käyttäjäystävällinen ja aidosti hyvä sisältö, johon tärkeät avainsanat ovat luonnollisesti upotettuina. Sivustoa ei optimoida hakukoneita varten, vaan ensisijaisesti käyttäjiä varten. Tämän balanssin säilyttäminen on hyvän SEO-työn avain.
Tutustu lisää muualla
Voit tutustua SEO:on tarkemmin esimerkiksi Googlen omassa oppaassa. Joitain hakukoneoptimoinnin työkaluja ovat esimerkiksi ilmainen Google Trends sekä maksullinen SEMrush.
10 syytä — Miksi panostaa hakukonelöydettävyyteen?
- Ole helposti löydettävissä. 75 % kuluttajista eivät koskaan mene hakukoneen toiselle sivulle. On siis todella tärkeää listautua ensimmäisen sivun kärkituloksiin.
- Vaikuta ostopäätökseen. Ihmiset löytävät tuotteesi, palvelusi ja brändisi verkosta. Yli 80 % käyttäjistä hakee tuotetta hakukoneesta ennen ostoa. Haluat varmasti tuotteesi ja yrityksesi löytyvän tässä vaiheessa.
- Vaikuta sivustokävijöiden laadukkuuteen. Sivustollesi tulee enemmän oikeita asiakkaita. Hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä on yleisesti erittäin hyvä ROI, sillä käyttäjä on tuotetta/palvelua hakiessaan jo pitkällä ostoputkessa.
- Vaikuta käyttökokemuksen parantumiseen. Hakukoneoptimointi ei tuo pelkästään hakukonenäkyvyyttä. Samalla kehität sivustoa ja palveluitasi, luot oikeanlaista sisältöä ja tunnet paremmin kohderyhmäsi.
- Opi tuntemaan asiakkaasi. Hakukoneoptimoinnin kautta voidaan selvittää, mistä tuotteista ja palveluista kuluttajat ovat eniten kiinnostuneet.
- Kehitä tarjoamaasi. Hakukoneoptimoinnin kautta voidaan selvittää osa-alueita, jotka ovat nykypäivänä trendikkäitä, joita kuluttaja etsii, mutta jotka ei ole tarpeeksi näkyvissä verkkosivuillasi tai puuttuvat kokonaan.
- Ole mukana kilpailussa. Kilpailijasikin panostaa hakukoneoptimointiin, älä jää heidän jalkoihin.
- SEO ja SEM tukevat toisiaan. Kun SEO on kunnossa, hakukonemainonnasta tulee tehokkaampaa ja edullisempaa, ja mainokset saavat paremman näkyvyyden.
- Kustannustehokkuus. Hakukoneoptimoinnin tulokset ovat pitkäkestoisia, joten hakukoneoptimointi on kustannustehokasta.
- Pitkäjänteisyys on tärkeää. SEO työ on aikaa vievää ja tuloksia näkee usein vasta pitkän ajan kuluttua.
Palveluitamme hakukoneoptimointiin liittyen
- SEO-analyysi: Nykytilan tekninen sekä sisällöllinen analysointi ja toimenpide-ehdotukset
- SEO tekninen analyysi: Nykytilan tekninen analysointi ja toimenpide-ehdotukset
- SEO sisällöllinen analyysi: Nykytilan sisällöllinen analysointi ja toimenpide-ehdotukset
- Jatkuva sisällöllinen SEO palvelu: Paketti sisältää alkuhaastattatelun lähtötilanteesta, tilannekartoituksen, jatkuvat suositukset uusista sisällöistä ja sisältöjen sijoittelusta sekä tekstisisältöjä huomioiden tärkeimmät orgaanista löydettävyyttä parantavat haut (hakusanat ja longtailit).
- Avainsanatutkimus eli hakukäyttäytymisen analyysi
- SEO strategia: Hakukoneoptimointistrategia määrittää suuntaviivat ja painopistealueet yrityksen verkko- ja hakukonenäkyvyyttä parantaville toimenpiteille.
- Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto
- SEO koulutus
- Räätälöidyt palvelukokonaisuudet
Miksi Oddy kumppaniksi?
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä ja haluamme auttaa sinua, olipa tarpeesi suuri tai pieni.
Tiedätkö, mitä etsit? Kerro se meille ja otamme sinuun yhteyttä. Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi. Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.