Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimointi lisää liikennettä verkkosivustollesi
Hakukoneoptimointi on tehokas tapa parantaa orgaanista löydettävyyttä hakukoneissa.
Tiesitkö, että harva ihminen klikkaa Googlen hakutuloksia ensimmäisiä sivuja pidemmälle? Useimmiten etsijän todennäköisin valinta on ensimmäisten hakutulosten joukossa.
Hakukoneoptimointi (SEO = Search Engine Optimization) on orgaanisen löydettävyyden parantamista hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnilla pyritään kehittämään verkkosivustosi sisältöjä ja teknisiä osa-alueita, jotta sivusto sijoittuisi hakutuloksissa mahdollisimman korkealle ilman maksettua mainontaa.
Tämä tehdään optimoimalla verkkosivusto niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin tuotettasi tai palveluasi kuvaavia hakusanoja ja hakulauseita. Hakusanat ja hakulauseet ovat niitä termejä, joita ihmiset käyttävät etsiessään tietoa Googlen hakukoneesta. Koska hakukoneiden algoritmit muuttuvat aika ajoin, jatkuva SEO-työ varmistaa, että verkkosivustosi on löydettävissä parhaalla mahdollisella tavalla.
Hakukoneissa näkyvyyttä voi parantaa myös hakusanamainonnan (SEM = Search Engine Marketing) avulla. Hakukoneoptimointi tukee maksettua hakusanamainontaa erinomaisesti.
Hakukoneoptimointi luo vakaan pohjan sisällön ja verkkopalvelun suunnitteluun
Hakukoneoptimointi perustuu sekä sivuston sisällön että teknisen toteutuksen huomioimiseen. Hakukoneet nostavat parhaille sijoituksille sivustot, joista käyttäjät pitävät, ja joilla on tarjota laadukasta sisältöä. Sivuston on oltava myös teknisesti oikeaoppisesti ja turvallisesti rakennettu. SEO-työ on jatkuvaa ja pitkäjänteistä tekemistä.
Verkkopalvelu on suunniteltava, toteutettava ja ylläpidettävä siten, että hakukoneet löytävät palvelun mahdollisimman tehokkaasti ja osaavat lukea sivuston sisältöä tehokkaasti. Tärkeintä kuitenkin on käyttäjäystävällinen ja aidosti hyvä sisältö, johon tärkeät avainsanat ovat luonnollisesti upotettuina. Sivustoa ei optimoida hakukoneita varten, vaan ensisijaisesti käyttäjiä varten. Tämän balanssin säilyttäminen on hakukoneoptimoinnin ydin.
Tutustu hakukoneoptimoinnin saloihin
Voit tutustua SEO:on tarkemmin esimerkiksi Googlen omassa oppaassa. Joitain hakukoneoptimoinnin työkaluja ovat esimerkiksi ilmainen Google Trends sekä maksullinen Semrush.
Hakukoneoptimoinnin palvelut
- SEO-analyysit
- SEO-strategia
- Avainsana-analyysit
- Sisällöllinen hakukoneoptimointi
- SEO-koulutukset
Etkö löydät toivomaasi palvelua listastamme? Kysy myös räätälöityjä kokonaisuuksia.
Sisällön analyysi
Sisällön SEO-analyysi keskittyy verkkosivuston sisällön laadun, relevanssin ja rakenteen analysointiin. Tähän sisältyy avainsanojen käytön, luettavuuden, sitoutumisen ja yleisen yhteensopivuuden arviointi. Sisällöllinen analyysi auttaa luomaan kohdeyleisölle vetovoimaista sisältöä ja optimoimaan sitä, parantaen samalla hakutuloksissa sijoittumista ja lisäten orgaanista liikennettä.
Tekninen analyysi
Teknisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteet lisäävät sivuston löydettävyyttä ja parantavat käytettävyyttä ja latausnopeutta. Teknistä ja sisällöllistä analyysia tehdessä saat tarkan listauksen siitä, mitä sinun tulisi tehdä parantaaksesi sivuston löydettävyyttä. Analyysi löytää kaikki rikkinäiset linkit, vääränlaiset otsikoinnit ja muut puuttuvat seikat. Ammattilaisten avustuksella saat tarkat toimenpide-ehdotukset ja raportin myös selkokielellä, jotta tiedät varmasti, mitä sinun tulisi tavoitella löydettävyyttäsi parantaessa.
Sisällöllinen ja tekninen analyysi saatavilla myös kattavana yhteispakettina.
SEO-strategia
Hakukoneoptimointistrategian avulla määritetään suuntaviivat ja painopistealueet yrityksen verkko- ja hakukonenäkyvyyttä parantaville toimenpiteille. Hakukoneoptimointistrategia tukee pitkäaikaista kehitystä ja yrityksen tavoitteita, samalla kun se tähtää parantamaan sivuston löydettävyyttä.
Hakukoneoptimointistrategian avulla kohdennetaan keskeiset tekijät, kuten avainsanat, paikallinen näkyvyys ja teknisen toimivuus, jotta yrityksen verkkosivusto saavuttaisi korkeamman sijoituksen hakutuloksissa. Strategiassa korostetaan sisällön laatua ja käyttäjäystävällisyyttä, mikä parantaa merkittävästi verkkosivuston käyttökokemusta.
Onnistunut SEO-strategia tuo säännöllisesti lisää kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita yrityksesi verkkosivustolle. Se auttaa myös sinua ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja seuraamaan markkinoiden muutoksista. Tämä mahdollistaa sen, että voit päivittää ja parantaa markkinointistrategiaasi jatkuvasti, samalla kun sivustosi nousee korkeammalle hakukoneiden tulossivuilla ja houkuttelee enemmän kävijöitä.
Avainsana-analyysit
Tarjoamme myös avainsana-analyyseja joko erillisenä tai osana kokonaisvaltaista SEO-työtä. Analyysin avulla saadaan selville relevantit avainsanat ja hakutermit, joiden avulla sivusto voidaan optimoida hakukonelöydettävyyden parantamiseksi.
Sisällöllinen hakukoneoptimointi
Sisällöllinen hakukoneoptimointi keskittyy verkkosivuston sisällön laadun ja relevanssin parantamiseen hakukoneiden näkökulmasta. Tavoitteena on tuottaa korkealaatuista, informatiivista ja käyttäjille arvokasta sisältöä, joka vastaa käyttäjien Google-hakuihin ja kysyntään.
Tärkeä osa sisällöllistä hakukoneoptimointia on avainsanojen strateginen käyttö sisällöissä sekä niiden luonnollinen sisällyttäminen tekstiin. Lisäksi optimoidaan otsikot, kuvaukset ja metatiedot, jotka auttavat hakukoneita ymmärtämään sivuston sisältöä paremmin. Hyvin toteutettu sisällöllinen hakukoneoptimointi parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneista, houkuttelee enemmän orgaanista liikennettä ja edistää kävijöiden sitoutumista ja konvertoitumista.
SEO-koulutukset
Kiinnostaako hakukoneoptimoinnin maailma? Oddyn ammattilaiset opastavat yrityksesi henkilöstön hakukoneoptimoinnin työkaluihin, periaatteisiin ja toimenpiteiden toteuttamisen juurelle. Kurssivalikoimastamme löydät sisällöllisen SEO:n perusteet -kurssin, mutta räätälöimme sinulle mielellämme myös omanlaisesi koulutuspaketin.
10 syytä — Miksi panostaa hakukonelöydettävyyteen?
- Ole helposti löydettävissä. 75 % kuluttajista eivät koskaan mene hakukoneen toiselle sivulle. On siis todella tärkeää listautua ensimmäisen sivun kärkituloksiin.
- Vaikuta ostopäätökseen. Ihmiset löytävät tuotteesi, palvelusi ja brändisi verkosta. Yli 80 % käyttäjistä hakee tuotetta hakukoneesta ennen ostoa. Haluat varmasti tuotteesi ja yrityksesi löytyvän tässä vaiheessa.
- Vaikuta sivustokävijöiden laadukkuuteen. Sivustollesi tulee enemmän oikeita asiakkaita. Hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä on yleisesti erittäin hyvä ROI, sillä käyttäjä on tuotetta/palvelua hakiessaan jo pitkällä ostoputkessa.
- Vaikuta käyttökokemuksen parantumiseen. Hakukoneoptimointi ei tuo pelkästään hakukonenäkyvyyttä. Samalla kehität sivustoa ja palveluitasi, luot oikeanlaista sisältöä ja tunnet paremmin kohderyhmäsi.
- Opi tuntemaan asiakkaasi. Hakukoneoptimoinnin kautta voidaan selvittää, mistä tuotteista ja palveluista kuluttajat ovat eniten kiinnostuneet.
- Kehitä tarjoamaasi. Hakukoneoptimoinnin kautta voidaan selvittää osa-alueita, jotka ovat nykypäivänä trendikkäitä, joita kuluttaja etsii, mutta jotka ei ole tarpeeksi näkyvissä verkkosivuillasi tai puuttuvat kokonaan.
- Ole mukana kilpailussa. Kilpailijasikin panostaa hakukoneoptimointiin, älä jää heidän jalkoihin.
- SEO ja SEM tukevat toisiaan. Kun SEO on kunnossa, hakukonemainonnasta tulee tehokkaampaa ja edullisempaa, ja mainokset saavat paremman näkyvyyden.
- Kustannustehokkuus. Hakukoneoptimoinnin tulokset ovat pitkäkestoisia, joten hakukoneoptimointi on kustannustehokasta.
- Pitkäjänteisyys on tärkeää. SEO-työ vie aikaa ja työn tuloksia näkee usein vasta pidemmän ajan kuluttua.
Tutustu myös blogeihimme

Videomainonnan mittaaminen verkossa
Videomainonnan mittaaminen verkossa perustuu useisiin keskeisiin mittareihin, jotka auttavat arvioimaan tekemisen tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Pk-yrityksen salainen ase: tarinankerronta brändimarkkinoinnissa
Hyvin kerrottu tarina herättää tunteita, tekee brändistä inhimillisen ja auttaa asiakkaita näkemään, miten yrityksesi voi parantaa heidän elämäänsä. Tutustu tarinankerronnan merkitykseen ja opi, miten löydät ja hyödynnät oman bränditarinasi.

Näin markkinointipäällikkö voi hyödyntää tekoälyä käytännön työssä
Tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen assistentti markkinointipäällikölle tai muulle markkinoinnin parissa työskentelevälle. Tässä käytännönläheisiä vinkkejä aiheeseen!

Microlearning-sisällöt
Microlearning-sisällöt ovat yhä suositumpia monilla aloilla, kuten yrityskoulutuksessa, markkinoinnissa ja kuluttajasisällöissä. Microlearning vastaa tarpeeseen omaksua tietoa nopeasti ja tehokkaasti.

10+1 sisällöntuotannon trendit 2025
Vuosi 2025 tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lue vuoden keskeisistä sisällöntuotannon trendeistä ja niiden merkityksestä yrityksille.

Digitaalisen markkinoinnin trendit pk-yrityksille 2025
Mitä uutta vuosi 2025 tuo pk-sektorille digitaalisen markkinoinnin saralla? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!
Ota ihmeessä yhteyttä!
Kuinka voimme auttaa?
Laita meille viestiä matalalla kynnyksellä. Meillä puhutaan digiasioista kansankielellä.
Tiedätkö jo, mitä etsit? Kerro se meille! Saat meiltä selkeät hinta- ja aikatauluarviot projektillesi.
Varaa maksuton etäkahvitteluhetki, jonka jälkeen tiedät, mitä kannattaa tehdä ja mitä se maksaa.
Yhdessä saamme ihmeitä aikaan.