Miksi retargetointi-mainonta on äärimmäisen tärkeää?

Tutustu retargetointi-mainonnan hyötyihin

Kymmenen syytä, miksi remarketing-mainonta (retargeting, reta, retargetointi…) on äärimmäisen tärkeää. Retargetointi tarkoittaa uudelleenkohdistusta eli muistuttavien mainosten näyttämistä niille, jotka ovat jo käyneet sivustollasi. Retargetoinnin tarkoituksena on palauttaa sivustollasi käynyt vierailija takaisin sivustollesi.

Retargetointi

1. Kävijän sivustolle palauttaminen ja ostopolulla ohjaaminen.

Jopa 98 % verkkosivuston kävijöistä lähtee konvertoimatta eli tekemättä haluttua toimenpidettä verkkosivuilla. Retargetointi-mainonnalla pyritään ohjaamaan henkilöä eteenpäin ostopolulla. Erilaisia viestejä kannattaa näyttää eri ostopolun vaiheissa oleville ja eri tuotteita/palveluista kiinnostuneille henkilöille. Retargetointi-mainonta soveltuu yleensä erityisen hyvin ostopolun keski- ja loppuvaiheeseen.

2. Ostopäätös vaatii usein harkintaa.

70 % hylkää ostoskorin ennen ostosta. Noin puolet vierailee 2-4 kertaa verkkopalvelussa ennen kuin tekee ostoksen. Mitä suurempi kertaostos sitä useamman vierailukerran ostoksen teko yleensä vaatii.

3. Hukkakontakteja tulee vähän.

On kustannustehokkaampaa houkutella jo kerran tuotteeseen/palveluun tutustunut kävijä ostamaan, verrattuna täysin uuteen vierailijaan. Retargetointi-mainontaa kohdennetaan nimenomaan jo verkkosivuilla käyneille henkilöille.

4. Kustannustehokkuus.

Retargetointi-mainonta on usein melko pienen budjetin tekemistä kohderyhmän rajallisen koon vuoksi. Verkkosivujen kävijämäärä määrittää budjetin suuruuden. Osassa mainoskanavista, kuten Facebook ja Google Display Network, on lisäksi klikkipohjainen hinnoittelu eli vain mainosklikkauksista maksetaan. Pienehköllä budjetilla saat luotua vaikutelman brändistäsi/tuotteestasi kiinnostuneelle henkilölle, että olette läsnä joka paikassa isosti.

5. Kohdennetut viestit käyttäytymisen mukaan.

Hyvä väylä puhutella prospekteja tarkasti kohdennetuilla viesteillä sen mukaan, mitä henkilö on tehnyt verkkopalvelussa. Usein ensimmäinen taso on näyttää retargetointi-mainontaa sivuilla käyneille. Toinen taso on näyttää mainoksia tietyissä osioissa vierailleille. Kolmas taso tuoteryhmätasoisesti ja tarkimmillaan dynaamisessa retargetoinnissa henkilöä lähtee automatisoidusti seuraamaan yksittäinen tuote, jota hän on tarkastellut. Retargeting-mainontaa voidaan lisäksi säätää monien muiden muuttujien mukaan. Mainonta voidaan esimerkiksi lopettaa kokonaan, kun verkkokaupan osto on tapahtunut.

6. Lisämyynnin kanava.

Retargetointi-mainonta mahdollistaa myös lisämyynnin. Henkilöä, joka on jo ostanut, lähestytään viestillä ”Kun ostit tätä, osta myös tätä..”

7. Erittäin tärkeä osa markkinointia.

Retargetointi tehostaa muuta markkinointia ja tukee muita markkinointitoimenpiteitä. Usein sanotaan, että mainonnan toiston eli frekvenssin pitäisi olla jopa seitsemän kertaa, että mainonnalla saadaan hyvä vaikutus aikaiseksi. Retargetoinnin kautta voi hakea tarvittavaa toistoa mainosviestille.

8. Retargetoinnin aloittaminen ja edelleen kehittäminen on helppoa.

Teknisesti retargetointi on helppo aloittaa ja sitä voi kehittää koko ajan tarkemmaksi ja eri segmentit huomioivaksi. Järkevää onkin tarkentaa tekemistä pikku hiljaa tehokkaampaan suuntaan ja lisätä uusia mainoskanavia mukaan mainontaan.

9. Luotettava mediaympäristö ja muistuttava mainonta kaikissa kanavissa.

Retargetointi-mainonta on mahdollista kaikissa kanavissa. Tyypillisimmät kanavat ovat Google Display Network, Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube ja ohjelmallinen ostaminen, jonka kautta mainonta näkyy Suomen tunnetuimmissa verkkomedioissa. Kun brändistäsi/tuotteistasi kiinnostunut henkilö törmää mainontaanne joka kanavassa, tämä usein herättää luottamusta ja luo positiivista mielikuvaa yrityksestäsi, kunhan mainonnan ärsyttävyyskynnystä ei ylitetä.

10. Älä jää kilpailijoidesi jalkoihin!

Myös kilpailijasi tekevät retargetointi-mainontaa, älä anna heille etumatkaa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikrovaikuttajat ja yhteisöpohjainen markkinointi

Suuren yleisön vaikuttaja saattaa tavoittaa miljoonia, mutta yksittäisen postauksen sitoutumisaste jää usein matalaksi. Mikrovaikuttajat sen sijaan luovat vuorovaikutusta, keskustelua ja luottamusta.

Analytiikka – yrityksen salainen säästötyökalu

Analytiikka ei ole vain raportteja ja numeroita vaan työkalu, jolla yritys säästää rahaa. Kun analytiikkaa hyödynnetään oikein, se kertoo selkeästi, mihin eurot kannattaa sijoittaa ja missä niitä kuluu turhaan.

Tekoälyn rooli sisällöntuotannossa

Tekoäly on noussut hetkessä yhdeksi markkinoinnin puhutuimmista aiheista, mutta milloin se tukee markkinoijaa ja milloin tarvitaan ihmisen luovuutta sekä brändin ymmärrystä?

Kevyt videotuotanto tuo brändisi tehokkaasti esiin

Kevyt videotuotanto tarjoaa yrityksille kustannustehokkaan ja nopean tavan tuottaa kiinnostavaa videosisältöä.

10 vinkkiä AI-optimointiin

10 vinkkiä AI-optimointiin: tee sisällöstäsi tekoälylle ja käyttäjille selkeää, rakenteellista ja helposti löydettävää.
Videomainonnan mittaaminen verkossa

Videomainonnan mittaaminen verkossa

Videomainonnan mittaaminen verkossa perustuu useisiin keskeisiin mittareihin, jotka auttavat arvioimaan tekemisen tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Ota yhteyttä