Mitä on Googlen Display-mainonta?
Kustannustehokas mainosmuoto tavoittaa laajoja yleisöjä ja vie viestisi tehokkaasti perille
Google Display -mainonta on yksi Googlen tarjoamista mainosmuodoista. Display-mainonnalla tarkoitetaan bannerimainontaa, joka näkyy Googlen Display-verkostossa. GDN on lyhenne sanoista Google Display Network.
Avainsanat:
Google Display Networkin verkosto käsittää laajan valikoiman erilaisia verkkopalveluja, joissa mainoksia voidaan näyttää. Verkosto käsittää Youtuben, Gmailin, Googlen yhteistyösivut, mobiilisovellukset sekä tietenkin suuren joukon perinteisiä verkkosivuja, kuten blogeja ja uutissivustoja.
Google Display -mainonnan etuna on sen laaja tavoittavuus sekä monipuoliset mahdollisuudet kohdistaa mainontaa erilaisille yleisöille.
Google Display -mainonnan avulla voit:
- tavoittaa laajoja yleisöjä
- tehdä brändiä tunnetuksi
- rakentaa liikennettä verkkosivullesi
Kuinka Google Display -mainontaa tehdään kannattavasti?
Verrattuna moniin muihin mainosmuotoihin Google Display -mainokset ovat erittäin kustannustehokkaita. Aloituskynnys on matala, eikä mainonnan käynnistäminen vaadi suuria investointeja materiaaleihin tai järjestelmiin.
Tässä mainosmuodossa maksat Googlelle vain tuloksista. Pelkistä mainosnäytöistä ei tule kuluja, vaan maksat ainoastaan bannerin klikkauksista.
Oikein toteutettuna Googlen bannerimainonta on tehokas ja nopea tapa tavoittaa yleisösi ja saavuttaa tavoitteesi.
Jotta kampanja toimisi juuri halutulla tavalla, on tärkeää huolehtia, että sen tärkeimmät elementit ovat kunnossa:
- kohdeyleisöä puhutteleva sisältö
- oikea kohdennus
haluttuun konversioon tähtäävä - laskeutumissivu
Google Display-mainonta tarjoaa erilaisia mainosmuotoja
Display-mainokset voivat olla kuvia, videoita tai animoituja bannereita. Display-mainoksiin luodaan sisältö, jossa kerrotaan esimerkiksi tarjouksessa olevasta tuotteesta tai palvelusta. Sisällön kuvitus ja viesti tulee aina suunnitella ja toteuttaa kohdeyleisö mielessä, jotta mainos olisi mahdollisimman puhutteleva. Kenties tehokkaimmin toimivat animoidut bannerit, joissa kuvat ja tekstit vaihtuvat.
Bannerimainonnan lisäksi Display-verkostossa voidaan tehdä responsiivisia mainoksia. Tällöin Google Adsiin ladataan sisältöjä (kuvia, otsikoita, logoja, videoita ja kuvauksia), joista Google luo mainosyhdistelmiä.
Responsiivisten mainosten etuna on se, että ne voivat olla tulosten kannalta parempia verrattuna tavalliseen bannerimainontaan. Mainostaja ei kuitenkaan itse voi päättää, millaisia yhdistelmiä kohdeyleisölle näytetään.
Mikäli mainostaja haluaa käyttää itse valitsemiaan kuvia, videoita tai animoituja bannereita mainonnassa, kannattaa tällöin tehdä bannerit itse ja ladata ne sellaisenaan Google Adsiin.
Aina kannattaa kuitenkin testata, mikä mainosmuoto ja mainoksen sisältö toimii parhaiten yleisöllesi – tässä ammattilaiset tulevat mieluusti tueksesi ja auttavat optimoimaan kampanjan kohti parhaita mahdollisia tuloksia.
Miten Googlen Display-mainontaa kohdennetaan?
Ennen mainonnan aloittamista on tärkeää tunnistaa oma kohdeyleisö, ja millainen sisältö heitä puhuttelee. Kohdeyleisön tuntemus hyödyttää myös bannereiden suunnittelussa.
Google Adsista voidaan valita, mille yleisölle mainontaa näytetään. Display-mainonta mahdollistaa demografisten tietojen lisäksi myös monia muita kohdennustapoja.
Demografiset tiedot: ikä, sukupuoli ja perhetilanne
Uudelleenmarkkinointi eli retargeting, remarketing: kohdistaa mainonnan käyttäjille, jotka ovat käyneet sivuillasi
In-Market: näyttää mainoksia kohderyhmälle, jotka ovat hakeneet yritykseesi liittyviä tuotteita tai palveluita Googlen hausta.
Affinity: kiinnostuksen kohteet, elämäntyyli ja käyttäytyminen.
Ostoaikeissa olevat: näyttää mainoksia käyttäjille, jotka ovat hakeneet tarjoamiasi tuotteita tai palveluita
Lookalike: samankaltainen yleisö kuin sivustolla kävijät
Omat yleisöt: esimerkiksi avainsanoilla hakeneet ja kilpailijoiden sivuilla käyneet
Yleisön ominaisuuksiin tai toimintaan liittyvien kohdennusten lisäksi Google Display -mainoksia on mahdollista kohdentaa myös mainoksen näyttöpaikan mukaisesti. Mainonnanhallinnassa voidaan määritellä esimerkiksi tiettyjä aiheita tai teemoja käsittelevät sivut, joilla mainoksia näytetään.
Avainsanoilla voit puolestaan kohdentaa käyttäjän hakukäyttäytymisen, kiinnostusten kohteiden tai ostoaikeiden perusteella.
Voit myös valita tietyt verkkosivut, mobiilisovellukset tai Youtube-sisällöt, joilla haluat mainoksesi näkyvän.
Kohdentamisen lisäksi voit poissulkea mainosten näkymispaikkoja, jolloin voit välttää mainosten näkymistä turhissa paikoissa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi arkaluonteinen sisältö, pelit ja mobiilisovellukset.
Johdata yleisösi lukemaan lisää laskeutumissivulle
Onnistuneen ja tuloksekkaan Display-mainonnan ytimessä on laskeutumissivu, jolle kohdeyleisö mainonnan avulla johdetaan.
Laskeutumissivulla tarkoitetaan mainonnassa sitä sivua, jolle kampanjan klikit ohjataan. Tämä sivu on se, jonka yleisö näkee kiinnostuttuaan banneristasi ja klikattuaan sitä. Laskeutumissivun tärkeä tehtävä on ohjata kävijät kohti valitsemaasi tavoitetta: lukemaan lisää tuotteistasi tai palveluista, tekemään tilaus verkkokaupasta, tilaamaan uutiskirje – tai mikä ikinä onkaan se tavoite, jonka olet omalle kampanjallesi asettanut.
Jotta Google mainonta saisi parhaat tulokst ja sinä kohdeyleisösi tekemään halutun toiminnan, kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, on laskeutumissivun oltava kunnossa. Luo siis hyvä laskeutumissivu, jossa kerrot lisää tuotteestasi tai palvelustasi ja tuo vähintäänkin yhteydenottolomake helposti saataville, jotta asiakkaat saavat sinuun helposti yhteyden.
“Never start a marketing campaign without a dedicated landing page.”
Etsitkö tekijää Display-mainonnalle? Meiltä bannerituotanto ja –mainonta ammattilaisen tekemänä. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.