Mitä tarkoittaa ohjelmallinen ostaminen

Mitä tarkoittaa ohjelmallinen ostaminen ja mitkä ovat sen hyödyt?

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa verkkomainonnan ostorutiinien automatisoinnin, tarkkojen kohdennusten hyödyntämisen sekä mainonnan ohjaamista tiedon avulla reaaliajassa – tarkan mitattavuuden ja tuloksellisuuden lisäksi. Ohjelmallisesti voidaan ostaa banneri-, video- ja natiivimainontaa sekä äänimainontaa Spotify-palveluun.

ohjelmallinen ostaminen

Mitä tarkoittaa ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallinen ostaminen (englanniksi programmatic buying tai programmatic advertising) on digitaalisen mainostilan ostamista automatisoidusti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että bannereita, natiivimainoksia, Spotify-äänimainoksia, nettiTV-mainosnäyttöjä ja videoverkostonäyttöjä ei enää osteta mediamyyjien välityksellä, vaan mainostila ostetaan järjestelmän, kuten Adformin, kautta.

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii? Miten ohjelmallisen ostamisen hinta määräytyy?

Ohjelmallisen ostamisen ytimessä on RTB (real time bidding). Mainostilasta kilpaillaan muiden mainostajien kanssa huutokaupalla, joka tapahtuu millisekunneissa.

Ohjelmallisen mainonnassa on käytössä pohjahinnoittelu ja lopullinen hinta määräytyy sen hetkisen huutokaupan kilpailutilanteen mukaan.

Ohjelmallisen ostamisen kohdentaminen

Ohjelmallisessa ostamisessa ostaja pystyy yleisemmin hyödyntämään kolmea eri dataa. Näitä ovat mainostajan oma data, julkaisijan data ja kolmannen osapuolen eli ulkopuolisen toimijan data. Hyödyntämällä dataa ostaja pystyy parhaimmillaan valikoimaan miljardien mainosnäyttöjen seasta juuri hänelle oikeat yleisöt ja parhaimmassa tapauksessa tehostamaan mainontaansa merkittävästi.

Esimerkkejä kohdentamisesta:

  • Demografiatietojen, sijainnin ja kielen avulla mainonta kohdistetaan juuri oikealle yleisölle.
  • Retargetointi eli uudelleen kohdentaminen tavoittaa sivuston vanhat kävijät ja parhaat asiakkaat.
  • Käytettävä laite auttaa tavoittamaan asiakkaan oikeassa tilanteessa.
  • Mainosverkot ja yksittäiset täsmäsivustot saavat mainoksen näkymään oikeassa mediaympäristössä.
  • Hyperlokaalikohdentaminen rajaa mainonnan jopa 100 metrin säteen tarkkuudella oikealle alueelle.
  • Ostoaiedata: esimerkiksi uutta BMW autoa harkitsevat.
  • Look-a-like kohdennus. Mallinnetaan verkkokaupan parhaat asiakkaat, ja lähdetään tavoittelemaan samankaltaisia .

Kenelle ohjelmallinen ostaminen sopii?

Ohjelmallinen ostaminen on mielletty perinteisesti erityisesti taktisen mainonnan ostotavaksi. Nykyään kuitenkin ohjelmallista ostamista hyödynnetään niin taktisissa kuin brändikampanjoissakin. Ohjelmallisessa ostamisessa ei ole minimibudjettia, joten mainonta sopii kaikenkokoisille toimijoille.

Ohjelmallisen ostamisen hyödyt. Miksi ohjelmallinen ostaminen?

  1. Erilaiset tavoitteet. Ohjelmallisen ostamisen kautta voi rakentaa brändiä, ohjata liikennettä tai vaikkapa hakea puhdasta konversiota. Banneri‑, video‑, natiivi ja Spotify äänimainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti.
  2. Laaja tavoittavuus. Ohjelmallisen ostamisen kautta tavoitetaan kaikki suomalaiset. Myös kansainvälisille markkinoille voidaan tehdä kampanjoita ohjelmallisen ostamisen avulla.
  3. Näkyvyys kaikissa kotimaisissa premium-medioissa ilman päällekkäispeittoa. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa kokonaistoiston optimoinnin mediariippumattomasti.
  4. Tarkka kohdentaminen. Kohdentamismahdollisuudet ovat äärimmäisen hyvät. Voidaan valita halutut verkkosivut tai datakohdentamisen avulla tarkasti valittu kohderyhmä.
  5. Tehokasta mediaostamista. Yhden järjestelmän kautta ostetaan näkyvyys kaikkiin kotimaisiin laatumedioihin mm. Sanoma, A‑Lehdet, Aller, Otavamedia, MTV ja lisäksi paljon yksittäisiä verkkosivuja.
  6. Reaaliaikainen analysointi ja reagointi. Kampanjaa optimoidaan koko ajan kohti mahdollisimman hyviä tuloksia.
  7. Tuloksellisuus ja objektiivisuus. Ei suosita mitään mediaa tai mediataloa. Tulokset saavat puhua puolestaan. Mainos näkyy siellä, missä se tuottaa haluttuja tuloksia.
  8. Mitattavuus. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mainonnan mittaamisen yhtenä kokonaisuutena mainosnäytöstä aina konversioon asti.
  9. Kustannustehokkuus. Hukkaan menneet mainosnäytöt vähenevät, kun ne saadaan kohdennettua tarkasti määritellylle kohderyhmälle.
  10. Huutokauppahinnoittelu. Mainosnäytön hinta määräytyy useimmiten huutokaupan mukaan. Ostamme mainosnäytöt neuvotelluilla sopimushinnoilla.

Lue lisää ohjelmallisesta ostamisesta IAB:n ohjelmallisen ostamisen oppaasta.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä artikkelin kirjoittaneeseen ammattilaiseen.

Oddy Digital CEO Jenna Leino

Tutustu myös blogeihimme aiheesta

Mikä on Threads?

Mikä on Threads?

Metan lanseeraama uusi somealusta Threads on nyt myös Suomessa. Mistä Threadissa puhutaan, miten se otetaan käyttöön ja mitä mainostajille on luvassa? Lue blogimme, niin tiedät!
Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan kohdentaminen

Meta-mainonnan avulla voit tavoittaa halutun yleisön hienovaraisesti ja vaikuttavasti. Mutta mistä aloittaa ja miten varmistaa, että mainoksesi osuvat oikeille silmäpareille?

Painotuotteet brändin ja digitaalisen mainonnan tukena

Painotuotteilla on edelleen merkittävä rooli brändin vahvistamisessa ja näkyvyyden lisäämisessä digitaalisen markkinoinnin rinnalla.

Miksi taantumassa markkinoinointihanoja ei kannata laittaa kiinni?

Haastavassa taloustilanteessa raha on tiukilla ja usein markkinointi on osa-alue, josta säästetään. Tässä blogipostauksessa kerromme, miksi markkinoinnin lopettaminen ainakaan täysin ei ole hyvä ratkaisu pitkässä juoksussa.
Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Suunnitelmallisempaa markkinointia vuosikellon avulla

Mikä on markkinoinnin vuosikello? Vuosikello sisältää markkinoinnin painopisteiden lisäksi jokaiselle jaksolle määritetyt tavoitteet sekä konkreettiset toimenpiteet.
Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Pk-yritysten digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2024

Mitä uusia tuulia pk-sektorille on luvassa digitaalisen markkinoinin saralla vuonna 2024? Lue koosteemme ja varaudu uuteen vuoteen!

Ota yhteyttä

Etsitkö huoletonta ja kokonaisvaltaista ratkaisua yrityksesi markkinointiin? Oddyn markkinointipäällikköpalvelu auttaa. Lue lisää!
Tilaa Oddy Digitalin uutiskirje

Tilaa tosi Oddy uutiskirje!

Tilaa noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirjeemme, niin pysyt ajan tasalla digitaalisen markkinoinnin trendeistä.