Ohjelmallinen ostaminen

Mitä tarkoittaa ohjelmallinen ostaminen ja mitkä ovat sen hyödyt?

ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa verkkomainonnan ostorutiinien automatisoinnin, tarkkojen kohdennusten hyödyntämisen sekä mainonnan ohjaamista tiedon avulla reaaliajassa – tarkan mitattavuuden ja tuloksellisuuden lisäksi. Ohjelmallisesti voidaan ostaa banneri-, video- ja natiivimainontaa sekä äänimainontaa Spotify-palveluun.

Mitä tarkoittaa ohjelmallinen ostaminen?

Ohjelmallinen ostaminen (englanniksi programmatic buying tai programmatic advertising) on digitaalisen mainostilan ostamista automatisoidusti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että bannereita, natiivimainoksia, Spotify-äänimainoksia, nettiTV-mainosnäyttöjä ja videoverkostonäyttöjä ei enää osteta mediamyyjien välityksellä, vaan mainostila ostetaan järjestelmän, kuten Adformin, kautta.

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii? Miten ohjelmallisen ostamisen hinta määräytyy?

Ohjelmallisen ostamisen ytimessä on RTB (real time bidding). Mainostilasta kilpaillaan muiden mainostajien kanssa huutokaupalla, joka tapahtuu millisekunneissa.

Ohjelmallisen mainonnassa on käytössä pohjahinnoittelu ja lopullinen hinta määräytyy sen hetkisen huutokaupan kilpailutilanteen mukaan.

Ohjelmallisen ostamisen kohdentaminen

Ohjelmallisessa ostamisessa ostaja pystyy yleisemmin hyödyntämään kolmea eri dataa. Näitä ovat mainostajan oma data, julkaisijan data ja kolmannen osapuolen eli ulkopuolisen toimijan data. Hyödyntämällä dataa ostaja pystyy parhaimmillaan valikoimaan miljardien mainosnäyttöjen seasta juuri hänelle oikeat yleisöt ja parhaimmassa tapauksessa tehostamaan mainontaansa merkittävästi.

Esimerkkejä kohdentamisesta:

  • Demografiatietojen, sijainnin ja kielen avulla mainonta kohdistetaan juuri oikealle yleisölle.
  • Retargetointi eli uudelleen kohdentaminen tavoittaa sivuston vanhat kävijät ja parhaat asiakkaat.
  • Käytettävä laite auttaa tavoittamaan asiakkaan oikeassa tilanteessa.
  • Mainosverkot ja yksittäiset täsmäsivustot saavat mainoksen näkymään oikeassa mediaympäristössä.
  • Hyperlokaalikohdentaminen rajaa mainonnan jopa 100 metrin säteen tarkkuudella oikealle alueelle.
  • Ostoaiedata: esimerkiksi uutta BMW autoa harkitsevat.
  • Look-a-like kohdennus. Mallinnetaan verkkokaupan parhaat asiakkaat, ja lähdetään tavoittelemaan samankaltaisia .

Kenelle ohjelmallinen ostaminen sopii?

Ohjelmallinen ostaminen on mielletty perinteisesti erityisesti taktisen mainonnan ostotavaksi. Nykyään kuitenkin ohjelmallista ostamista hyödynnetään niin taktisissa kuin brändikampanjoissakin. Ohjelmallisessa ostamisessa ei ole minimibudjettia, joten mainonta sopii kaikenkokoisille toimijoille.

Ohjelmallisen ostamisen hyödyt. Miksi ohjelmallinen ostaminen?

  1. Erilaiset tavoitteet. Ohjelmallisen ostamisen kautta voi rakentaa brändiä, ohjata liikennettä tai vaikkapa hakea puhdasta konversiota. Banneri-, video-, natiivi ja Spotify äänimainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti.
  2. Laaja tavoittavuus. Ohjelmallisen ostamisen kautta tavoitetaan kaikki suomalaiset. Myös kansainvälisille markkinoille voidaan tehdä kampanjoita ohjelmallisen ostamisen avulla.
  3. Näkyvyys kaikissa kotimaisissa premium-medioissa ilman päällekkäispeittoa. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa kokonaistoiston optimoinnin mediariippumattomasti.
  4. Tarkka kohdentaminen. Kohdentamismahdollisuudet ovat äärimmäisen hyvät. Voidaan valita halutut verkkosivut tai datakohdentamisen avulla tarkasti valittu kohderyhmä.
  5. Tehokasta mediaostamista. Yhden järjestelmän kautta ostetaan näkyvyys kaikkiin kotimaisiin laatumedioihin mm. Sanoma, A-Lehdet, Aller, Otavamedia, MTV ja lisäksi paljon yksittäisiä verkkosivuja.
  6. Reaaliaikainen analysointi ja reagointi. Kampanjaa optimoidaan koko ajan kohti mahdollisimman hyviä tuloksia.
  7. Tuloksellisuus ja objektiivisuus. Ei suosita mitään mediaa tai mediataloa. Tulokset saavat puhua puolestaan. Mainos näkyy siellä, missä se tuottaa haluttuja tuloksia.
  8. Mitattavuus. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa mainonnan mittaamisen yhtenä kokonaisuutena mainosnäytöstä aina konversioon asti.
  9. Kustannustehokkuus. Hukkaan menneet mainosnäytöt vähenevät, kun ne saadaan kohdennettua tarkasti määritellylle kohderyhmälle.
  10. Huutokauppahinnoittelu. Mainosnäytön hinta määräytyy useimmiten huutokaupan mukaan. Ostamme mainosnäytöt neuvotelluilla sopimushinnoilla.

Lue lisää ohjelmallisesta ostamisesta IAB:n ohjelmallisen ostamisen oppaasta.

Haluatko kuulla aiheesta lisää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan!

Jenna LeinoCEO, Partner
+358 40 686 5540

Tutustu myös muihin blogeihimme

Kiinnostaako digitaalinen markkinointi, verkkoanalytiikka, sisältö- ja materiaalituotanto tai suunnittelu ja koulutukset?

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!